  • 111. Data: 2021-04-14 18:30:30
    Temat: Re: Automatyka domowa
    Od: netx <n...@g...pl>

    W dniu 14.04.2021 o 18:07, netx pisze:
    > Owszem. Inne ryzyko to w moim przypadku że chmura włączy mi sprzęt do
    > muzyki i ustawi maksymalną głośność, kiedy nie będę w domu. Mieszkam w
    > bloku i to by mogło sąsiadów zdenerwować.

    Tak sobie myślę że w razie czego można by wyłączać sprzęt muzyczny
    przełącznikiem prądu przed wyjściem z mieszkania (np. mój amplituner ma
    taki włącznik), albo uprzedzić domowników aby w razie mojej nieobecności
    ściszyli sprzęt gdyby chmura go włączyła.
    Z tym że nie słyszałem w praktyce o złośliwych chmurach :)

    Natomiast jestem ciekaw czy Amazon nie wprowadzi abonamentu na Alexę.

  • 112. Data: 2021-04-14 19:26:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marcin Debowski napisał:

    > Mówicie (z Michałem), że tak się to polskie społeczeństwo wyrobiło, że
    > jakby przeprowadzić sondę typu "matura to bzdura" to będą same lawłazje
    > i żadnego lawoisjera?

    Z dzisiejszymi maturzystami może być kłopot, bo żadnych takich uczonych
    z czasów przeszłych mogą nie pamiętać. Co innego gdyby o modnego vlogera
    pytano. Za to jak się taki uczył w szkole francuskiego, to sobie poradzi.
    Kiedyś nauczanie języków obcych słabsze było, ale parę nazwisk w rodzaju
    Lavoisier czy Newton do głów wpojono.

    Jarek

    --
    maturzyści mi mówili,
    że to mógł wymyślić Hašek,

  • 113. Data: 2021-04-14 19:29:14
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Ma to dla mnie przyznam spory urok, ale przyznam również, że raczej bez
    > większego sensu, przynajmniej w kwestii nazwisk i nazw geograficznych.
    > Kiedyś, jak kraje były bardziej izolowane (nieglobalna wioska) to był
    > chyba większy sens.

    Do dzisiaj Holandia/Niderlandy to po chorwacku czy czesku "Nizozemsko".
    Kiedyś nazwy krain i ludzi pełniły funkcję opisową, dopiero z czasem
    zredukowały się do luźno związanych z podmiotem symboli. Stąd mamy
    Karola Młota, Jana bez Ziemi, Fryderyka Rudobrodego (przez każdy lud
    po swojemu zwanych). Dzisiaj mało kogo obchodzi znaczenie nazwiska
    i jego pochodzenie -- czy wzięło się ono od ptaka, od drzewa (czy może
    pakietu instalacyjnego systemu operacyjnego).

    Jarek

    --
    Każda bryka malowana w trzy ogniste farbki
    I trzy końskie maści, i trzy końskie maści

  • 114. Data: 2021-04-15 02:35:03
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-04-14, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Jest to jakies rozwiazanie, ale jak wylaczysz wylacznikiem, to sie juz
    > na pewno automatyka nie wlaczy.
    >
    > Do tych swiatel, to powinien byc wlacznik 5 pozycyjny :-(
    > -automatyka
    > -zawsze wlaczone,
    > -zawsze wylaczone,
    > -wlacz, ale pozostaw automatyczne sterowanie - pozycja chwilowa
    > -wylacz, ale pozostaw autmatyczne sterowanie - pozycja chwilowa.
    >
    > No tak, ale to zaklada, ze automatyka dziala komendami wlacz/wylacz.
    > A nie tak, ze ma ustalony stan, aktualizowany czesto ... chyba
    > prosciej podejsc i zgasic :-)

    Zamiast żarówki "smart" można zainstalować wyłącznik "smart" z
    dowolną żarówką. Jak jest połączenie to robisz co chcesz, a jak nie ma
    połączenia to wł/wył normalnie ręcznie.

    Np.
    https://xiaomi-mi.com/sockets-and-sensors/aqara-smar
    t-light-wall-switch-zigbee-version-double-key/

    --
    Marcin

  • 115. Data: 2021-04-15 07:39:16
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-04-14, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

> [...]
    > i jego pochodzenie -- czy wzięło się ono od ptaka, od drzewa (czy może
    > pakietu instalacyjnego systemu operacyjnego).

    A jeszcze zapozyczenia z innych języków są w sumie dość zabawne. Np.
    takie popularne węgierskie nazwisko Nemeth, które pochodzi od
    węgierskiego Nemet ze źródłosłowiem, który łatwo zgadnąć. I siedzimy
    sobie we trójkę z kolezanką Niemką i tak nazywającym się Węgrem,
    omawiamy jakiś projekt, a ja zamiast myśleć nad projektem się
    zastanawiam czy ona wie, że jest w sumie dwuch Niemców przy stole i że
    tez mam coś z tym wspólnego.

    --
    Marcin

  • 116. Data: 2021-04-15 10:16:53
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

> [...]

    > Np. takie popularne węgierskie nazwisko Nemeth, które pochodzi
    > od węgierskiego Nemet ze źródłosłowiem, który łatwo zgadnąć.

    Najpopularniejszym nazwiskiem w Chorwacji jest Horvat. Używane jest
    ono głównie w Zagrzebiu, gdzie nosi je niemal co piąty mieszkaniec.
    "Chorwat" po chorwacku, to "Hrvat". Ale "Horvat" to też "Chorwat",
    tyle że po węgiersku. To taka pozostałość po C.K. monarchii. We
    współczesnych Węgrzech to nazwisko też jest często spotykane.

    --
    Jarek

  • 117. Data: 2021-04-23 19:06:33
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Michal Jankowski wrote:

    > I żeby to nie łączyło się z serwerem w Chinach, tylko w całości zamykało
    > się w sieci domowej (pewnie z jakimś serwerem?)...

    Tylko zdajesz sobie sprawę, że w tego typu zastosowaniach "jak zrobić,
    by działało" to ta prosta część? Znacznie trudniejsza to "jak zrobić, by
    nie przestało" lub "co użytkownik ma zrobić, jak przestanie".

    Pozdrawiam, Piotr

  • 118. Data: 2021-04-23 19:10:36
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Irek wrote:

    > Czy jest pewność, że utracenie połączenia z siecią zapewni sterowalność
    > w domu? Trochę głupio było by nie móc zapalić nawet światła w WC :(

    W pewnym hotelu w Istambule mieli klop automation zrobioną bez FPGA i
    DSP, a w oparciu o czujnik ruchu PIR. Ustawiony tak na 5 sekund. Od
    wtedy potrafię tańczyć w każdych warunkach terenowych.

    Pozdrawiam, Piotr