  • 11. Data: 2023-03-20 23:41:06
    Temat: Re: Bezprzewodowy przycisk do automatyzacji
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 19.03.2023 o 21:41, io pisze:
    > I żadnego Tuya czy innego szitu tylko ograniczającego mi swobodone
    > wykorzystywanie.

    A co ci przeszkadza w Tuya?
    Przecież to da się podłączyć do wszystkiego jak się chce.
    Przyciski z Ikea mi się podobają.
    Postaw sobie bramkę Zigbee2MQTT i to ogarnie HA.
    Tylko odbiornik Zigbee kup sobie przyzwoity a nie jakiś badziew.

    --
    AWa.

  • 12. Data: 2023-03-20 23:46:17
    Od: io <i...@o...pl.invlid>

    W dniu 20.03.2023 o 23:41, Andrzej W. pisze:

> [...]
    > Postaw sobie bramkę Zigbee2MQTT i to ogarnie HA.
    > Tylko odbiornik Zigbee kup sobie przyzwoity a nie jakiś badziew.

    Czyli mam używać Tuya by używać ZigBee by używać MQTT by używać HA.
    Przecież to obłęd jest. Ja tu nie mam żadnej potrzeby używania Tuya,
    ZigBee, MQTT ani nawet HA. Mogę coś z tego użyć by było łatwiej, ale
    wszystko? Bez przesady.

  • 13. Data: 2023-03-21 18:33:32
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 20 Mar 2023 23:33:21 +0100, io wrote:
> [...]
    sy-3523470-1761735.html

    > No nie, ale dość podobne, nie wiem, tamto było po wyszukaniu hasłem
    > "RSL" więc może tym powiązało.

    Wygląda inaczej, producent nieznany, ale jesli RSL, to funkcjonalnie
    podobny.

    > Nieważne. Jest pytanie czy 10 adresów na
    > kanał, o którym mowa w opisie, jest wystarczające. I czy akceptujemy, że
    > ktoś inny nam to jeszcze może ograniczyć instalując własne czy nawet
    > podszywać się. 10 adresów to mało. Mieszkanie M4 ma 6 pomieszczeń, w
    > każdym jedna lub więcej lamp, jakieś rolety, jakieś duplikujące
    > przyciski przy łóżku ... nie ma szansy by wystarczyło.

    To ma jakies parowanie, wiec może sąsiad niestraszny,
    a pilot ma nawet 16 kanałów .. ciekawe - starczy na 8 czy 16 urzadzen/

    > Ale ja nie chcę innych elementów. Chcę tego używać funkcjonalnie.
    > Przycisk służy do sterowania. Koniec, nic więcej.

    Ale widzisz - sa "właczniki scienne", piloty, odbiorniki, sterowniki
    rolet ...
    ale jak by sie chciało spiąc np z Alexą, to czegos braknie.

    > Ale widzisz, szukać to ja se mogę. Chodzi o to, że tego jest mnóstwo ale
    > nie bardzo wiadomo co umożliwia. Mnie nie chodzi o złożenie całego
    > systemu tylko z ich klocków bo to jest zawsze ograniczone, ktoś może np.
    > w każdej chwili zdecydować że dalej nie kontynuujemy.

    Dokladnie.

    > Ma być tak, jak z
    > tradycyjnym przyciskiem tylko nowocześniej. Niewykluczone, że przyciski
    > z Ikei są w jakimś stopniu uniwersalne bo ostatnio cośtam unifikuje się,
    > ale tak konkretnie to ja tego nie wiem.

    Ikea tego sama raczej nie zrobiła, ale jak widac nawet nie chce
    napisać co to jest.

    > Ale jaki "zaawansowany system". Ja już wiem że chodzi mi o coś tak
    > otwartego jak Home Assistant, gdzie może być tylko problem z brakiem

    No wlasnie cos takiego mam na mysli.
    Przycisk na scianie, apka na telefonie, sterowanie głosem, przez
    internet ...

    > dokumentacji tego, co chcemy wykorzystać. Ale też są rzeczy jakich w
    > zamkniętych systemach nie znajdziesz. Mam np. termostaty na
    > kaloryferach, które wydawały się kompletnie nie pasujące do niczego. A
    > tymczasem jest do nich wsparcie zarówno w samym HA jak i integracji
    > ESPHome, czyli ESP32 może je czytać.

    To sie tylko cieszyc.

    > To jest tylko jedna z koncepcji by nie było zasilania. Gdyby chodziło o
    > zwykłe przyciski w typowych miejscach to mogłyby być zasilane
    > pasożytniczo z sieci energetycznej. Ale to kosztuje właśnie min 70zł i
    > jest np ZigBee co mi się na razie wcale nie podoba.

    ciekawe - dluzej wytrzyma bateria, czy taki pstryczek :-)

    > Czyli co konkretnie? Chciałbyś chodzić z kagankiem po domu i odpalać
    > każdą lampę z osobna i każdą roletę odsłaniać? Byłoby niewątpliwie
    > interesujące gdyby sterowanie w takim systemie nie było zależne od
    > centralnego 'serwera', który może po prostu paść, ale to tak się
    > przecież też da robić.

    No ale wlasnie o to chodzi, ze jak padnie czy zwariuje, to mam
    właczyc swiatło włącznikiem przy drzwiach, i ewentualnie zablokować
    automatykę, ktora sie np uprze migać tym swiatłem,
    a nie przy kaganku reperować serwer.

    > Platform sprzętowych HA jest w ..j i trochę. Możesz go sobie odpalić na
    > RPi albo jakimś komputerze do cienkiego klienta co pobiera kilka watów
    > (ostatnio widziałem takiego za 27zł/sztuka), pod linuksem albo w
    > dokerze. Gotowe obrazy, niegotowe. Się to wszystko bardzo otwarło. I
    > największy problem jest jak to wszystko ogarnąć.

    A potem support do jednego bedzie, do drugiego nie ...

    > Możesz mieć a możesz nie mieć. Coś musi zrealizować funkcję sterowania,
    > której akurat potrzebujesz. Jak lampa ma np sterownik z ESP to możesz
    > tam sobie conieco policzyć zamiast na centralnym serwerze.

    No ale pisales np o centralnym sterowaniu roletami.

    I juz sie moze okazac, ze odleglosc od pilota do odbiornika-sterownika
    jest wieksza. 10m w domku to sie moze nie uzbiera, ale pare stropow i
    scian skróci ...

    No to nie masz problemu zasiegu.
    Masz problem kosztów ESP :-)

    J.

  • 14. Data: 2023-03-21 23:06:19
    Od: io <i...@o...pl.invlid>

    W dniu 21.03.2023 o 18:33, J.F pisze:

    > Wygląda inaczej, producent nieznany, ale jesli RSL, to funkcjonalnie
    > podobny.

    No ale co to jest "RSI"? Może to dwa różne modele. Tak czy siak, nawet
    gdyby uznać, że oba funkcjonalnie są wystarczające, co jest wątpliwe
    jednak, to cena nie zachęca.

    > To ma jakies parowanie, wiec może sąsiad niestraszny,
    > a pilot ma nawet 16 kanałów .. ciekawe - starczy na 8 czy 16 urzadzen/

    Ale jakie parowanie? Ustawienie tych samych kanałów i adresów to jest
    parowanie, ale parowanie w moim jest na przyciskach i daje 2^5
    kombinacji, czyli 32 i koniec.

    > Ale widzisz - sa "właczniki scienne", piloty, odbiorniki, sterowniki
    > rolet ...

    I w czym to przeszkadza?

    > ale jak by sie chciało spiąc np z Alexą, to czegos braknie.

    Niby czego? Co w ogóle ma Alexa do przycisku? To nie jest wydawanie
    głosowo poleceń? To co Alexa te przyciski obchodzą?

    > Dokladnie.

    > Ikea tego sama raczej nie zrobiła, ale jak widac nawet nie chce
    > napisać co to jest.

    Kojarzę z eteru, że mieli automatykę opartą o jakiś niepopularny
    standard. Ostatnio z tego standardu wykluł się popularniejszy i teraz ne
    tylko Idea tak robi. Ale jak jest naprawdę to by trzeba znowu rozpoznać.
    I tam, gdzie podawałeś w Ikea jest jeden przycisk bo kosztuje 60zł,
    czyli nadal przydrogawo. Tak ogólnie, to te przyciski pewnie należy
    kupić w Chinach, ale trzeba wiedzieć które.

    > No wlasnie cos takiego mam na mysli.
    > Przycisk na scianie, apka na telefonie, sterowanie głosem, przez
    > internet ...

    Skoro jest HA to o co chodzi?

    > To sie tylko cieszyc.

    > ciekawe - dluzej wytrzyma bateria, czy taki pstryczek :-)

    One są dotykowe. Tak można zresztą zrobić samodzielnie swoje bez
    większych trudności konstrukcyjnych.

    > No ale wlasnie o to chodzi, ze jak padnie czy zwariuje, to mam
    > właczyc swiatło włącznikiem przy drzwiach, i ewentualnie zablokować
    > automatykę, ktora sie np uprze migać tym swiatłem,
    > a nie przy kaganku reperować serwer.

    Czemu przy drzwiach? :-)

    MZ, w duchu moich podróży alternatywnymi do spalinówki metodami
    transportu czyli m.in. koleją :-), system powinien przełączyć się w stan
    bezpieczny :-) co w tym przypadku oznacza, że wszystkie lampy należy
    załączyć :-) A jak co to można jeszcze jednym bezpiecznikiem wyłączyć
    wszystkie sterowniki w okolicy :-) i oświetlenie awaryjne załączyć :-)

    > A potem support do jednego bedzie, do drugiego nie ...

    No i właśnie dlatego lepiej mieć jedno, drugie i trzecie do wyboru niż
    tylko jedno bez wsparcia. Ta Ikea też sobie rozwija własną automatykę
    domową ale ma w nosie że jeszcze niedawno oferowała coś innego i to coś
    nie działa a za chwilę zrobi kolejny i kolejny, jak z tymi
    pseudokomunikatorami.

> [...]
    >
    > I juz sie moze okazac, ze odleglosc od pilota do odbiornika-sterownika
    > jest wieksza. 10m w domku to sie moze nie uzbiera, ale pare stropow i

    Sterowniki tanie dzisiaj są, taki ESP np, może być jeden albo i więcej
    na każde pomieszczenie. Sobie będzie czymś sterował i odbierał lokalnie
    polecenia. A funkcję sterowania roletami możesz mieć w najbliższym
    pilotowi albo jakimś dalszym. Masz np gotowe sterowniki ESP do lamp,
    gdzie możesz podłączyć odbiornik pilota.

    > No to nie masz problemu zasiegu.
    > Masz problem kosztów ESP :-)

    No co Ty. Ja myślałem, że przycisków :-)

  • 15. Data: 2023-03-21 23:19:13
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 21.03.2023 o 23:06, io pisze:
    [...]
    Tnij brednie.
    > No co Ty. Ja myślałem, że przycisków :-)

    Kup se w końcu przekaźnik na pilota a pilota przyklej na taśmę
    dwustronną albo zamontuj w obudowie od dzwonka.
    https://allegro.pl/oferta/modul-przekaznika-dc-12v-z
    dalnego-sterowania-13164361488

    I nie kombinuj, skoro cię nie stać na Zigbi :]

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 16. Data: 2023-03-22 00:10:38
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 20.03.2023 o 23:46, io pisze:

> [...]
    > Przecież to obłęd jest. Ja tu nie mam żadnej potrzeby używania Tuya,
    > ZigBee, MQTT ani nawet HA. Mogę coś z tego użyć by było łatwiej, ale

    Nie sam wiem czy warto Ci odpisywać skoro tak rżniesz głupa, ale może warto.
    Zostawię Ci mniej do domyślenia, tak bardziej łopatologicznie napiszę,
    może jednak pokumasz...

    Pytasz o tani przycisk co, coś tam ci do czegoś tam wystawi, polecam
    przyciski Ikea, są solidne estetyczne i relatywnie niedrogie.

    Zastanawiasz się jaka technologia komunikacji była by właściwa, ZigBee
    wydaje się do tego typu zadań najbardziej przydatna.

    Wspominasz, że chciałbyś może HA, HA sobie radzi z dużą ilością sprzętu
    ZigBee ale Zigbee2MQTT znacznie lepiej sobie radzi z różnymi wynalazkami
    włącznie z Tuya o których też wspominałeś i to na tyle chyba.

    --
    AWa.

  • 17. Data: 2023-03-22 01:28:30
    Od: io <i...@o...pl.invlid>

    W dniu 22.03.2023 o 00:10, Andrzej W. pisze:

    > Nie sam wiem czy warto Ci odpisywać skoro tak rżniesz głupa, ale może
    > warto.

    Jak "nie sam" to z kim? Z mamą :-)

    > Zostawię Ci mniej do domyślenia, tak bardziej łopatologicznie napiszę,
    > może jednak pokumasz...

    A ogarnąłeś już to o co pytałem? :-)

    > Pytasz o tani przycisk co, coś tam ci do czegoś tam wystawi, polecam
    > przyciski Ikea, są solidne estetyczne i relatywnie niedrogie.

    Chodzi o te za 60zł?

    > Zastanawiasz się jaka technologia komunikacji była by właściwa, ZigBee
    > wydaje się do tego typu zadań najbardziej przydatna.

    Pisałem, że szukam bezprzewodowych przycisków, które nie będą wymagały
    bramki. Rozumiesz to wymaganie? Ono jest zasadniczo bardzo proste.
    Przycisk musi dać się używać bez dodatkowego sprzętu. Nie jest do końca
    prawdą, że w ogóle żadnego dodatkowego sprzętu nie może być. Bo jak
    wykluczyć użycie WiFi to trzeba jednak znaleźć inny interfejs.
    Wymyśliłem sobie, że taki interfejs mogłyby zaoferować sterowniki oparte
    o ESP. Może w nich być np BLE. Można też podłączyć odbiornik 433MHz i
    odbierać te przyciski o których była mowa. ZigBee jest nieosiągalne.
    Rozumiesz, że nie ma ZigBee?

    > Wspominasz, że chciałbyś może HA,

    Tak, na ten moment chciałbym wykorzystać HA. HA może używać nie tylko
    urządzenia z ZigBee więc spełnia moje wymagania. Jasne?

    > HA sobie radzi z dużą ilością sprzętu
    > ZigBee

    No ale skoro nie chcemy bramki to ZigBee odpada. Czy to jest dla Ciebie
    jasne?

    > ale Zigbee2MQTT znacznie lepiej sobie radzi z różnymi wynalazkami
    > włącznie z Tuya o których też wspominałeś i to na tyle chyba.

    Tak tak, wspominałem, że nie chcę Tuya. Czy możesz przyjąć to? Czy nie
    będzie Ci z tym źle? :-)

  • 18. Data: 2023-03-22 13:05:45
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 19 marca 2023 o 21:41:18 UTC+1 io napisał(a):
> [...]
    >
    > Jak tak sobie myślę to właściwie tylko to BT ma sens. Bo jakieś
    > przyciski na 133MHz pewnie są ale do nich trzeba dodatkowego sprzętu i
    > niekoniecznie mają potrzebną mi ilość adresów a BT już niejako mam. Może
    > dokładnie BLE by mnie interesowało.
    >
    > Ewentualnie zaproponujcie coś szerzej użytecznego. A przede wszystkim
    > coś w miarę gotowego i niedrogiego ewentualnie coś w co będzie wartało
    > zainwestować. Wyobrażam sobie np że taki przycisk można zrobić
    > samodzielnie: obudowę wydrukować na drukarce 3D i włożyć do niej taniego
    > ESP do BT. No ale może jest coś gotowego co po prostu działa.

    Przed spotkaniem tutaj sprawdziłeś czy mają coś podchodzącego na allegro że o
    aliexpres nie wspomnę. Czy tak bez sprawdzenia zacząłeś tutaj dupę zawracać?

  • 19. Data: 2023-03-22 14:24:00
    Od: io <i...@o...pl.invlid>

    > Przed spotkaniem tutaj sprawdziłeś czy mają coś podchodzącego na allegro że o
    aliexpres nie wspomnę. Czy tak bez sprawdzenia zacząłeś tutaj dupę zawracać?

    Że tak napiszę ... a na ...j Ty tutaj przychodzisz jak nie podyskutować
    sobie?!

    Nie wiem czy w ogóle zrozumiałeś pytanie. Ja jeszcze nie wiem czego
    konkretnie mógłbym szukać w sklepie. Nie wiem też jakim cudem w chińskim
    sklepie miałbym, znaleźć dobrze opisane towary. Trzeba być kompletnym
    piiiii by przyjść i mieć pretensje, że ktoś tutaj o coś zapytał. Weź się
    gościu idź przewietrzyć...

  • 20. Data: 2023-03-22 15:34:30
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 19/03/2023 21:41, io wrote:
    > Szukam jakiegoś taniego przycisku bezprzewodowego do automatyzacji czego
    > bądź. Żebym sobie mógł przylepić na ścianie, meblu. gdziekolwiek i by mi
    > to mogło wystawić przyciśnięcie do HA lub czegoś innego.

    https://pl.aliexpress.com/item/1005004791222586.html

    Do tego bramka 433->wifi:

    https://pl.aliexpress.com/item/4001179956104.html

    Wymaga przeróbki na formware Tasmota:

    https://tasmota.github.io/docs/devices/Sonoff-RF-Bri
    dge-433/#rf-firmware-upgrade

    Używam od ~2 lat z HA. Nie można się przyczepić. Wymaga jednak rzeźby.
    Jeśli masz czas i ochotę, to jest to, czego szukasz. Otwiera też drogę
    do innych zabawek, typu piloty czy czujniki ruchu na 433.

    Bateria jest w takim przycisku wieczna.

    Możesz też uderzyć w Zigbee. Jest tego zatrzęsienie, choćby w IKEA.
    Wymaga bramki Zigbee->wifi dla HA. Tak samo, kupujesz bridge zigbee
    sonoff i przerabiasz na tasmotę. Też mam, używam do sterowania
    grzejnikami i czytam temperatury. Zasięg w 1 budynku, można podnieśc
    stosując tanie jak barszcz expandery z IKEA.