  • 111. Data: 2023-04-28 12:20:06
    Temat: Re: Ciekawe numery 2023
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> writes:

    > Dzisiaj wieli rzeczy mie możemy sobie wyobrazić, dla mnie też one
    > stają się dziwne. Ale na pewno zdarzały mi się modemowe połączenia
    > z siecią pakietową przy prędkości 2400 b/s. To się wtedy "Hig-Speed"
    > nazywało.

    Ale to zdecydowanie inna sprawa niż 300 bps. BTW dla mnie nazywało się
    to wtedy "2400bps", w odróżnieniu od przestarzałego "1200 bps",
    i w odróżnieniu od nieosiągalnego chwilowo V.32.

    > A transmisje w samej sieci schodzące poniżej 300 b/s nie
    > były rzadkością.

    Efektywnie wolniejsze pewnie także. Ale to jednak zupełnie coś innego
    niż sam modem 300 bps.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 112. Data: 2023-04-28 12:28:07
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Ale czy nie jest tak, ze \fB w nroff dla drukarki zrobią sie powtorki
    > z ^H, a dla monitora jakis znacznik highlight?

    To zależy od drukarki i od "monitora". Typowo drukarka np. dostanie
    postscript i ew. ghostscriptem zostanie to zamienione na PCL albo coś
    podobnego. Wersja z ^H jest także możliwa, jeśli drukarka inaczej nie
    potrafi. Monitor (terminal typu /dev/tty[1-9]*) typowo dostanie
    sekwencje z ESC.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 113. Data: 2023-04-28 12:40:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Krzysztof Halasa napisał:

    > Efektywnie wolniejsze pewnie także. Ale to jednak zupełnie coś innego
    > niż sam modem 300 bps.

    Wiem. Dlatego zastanawiam się, jakie realne przepustowości miały łącza
    pierwotnego Internetu lat siedemdziesiątych.

    --
    Jarek

  • 114. Data: 2023-04-28 17:13:09
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 28 Apr 2023 12:40:05 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Wiem. Dlatego zastanawiam się, jakie realne przepustowości miały łącza
    > pierwotnego Internetu lat siedemdziesiątych.

    9600 ?

    Takie modemy juz chyba były, a szybsze niekoniecznie ...

    J.

  • 115. Data: 2023-04-28 17:18:19
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 27 Apr 2023 22:30:32 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Społeczeństwo wprost wymarzone dla jajcarzy!

    No ale ciekaw jestem, jakby to w innych krajach wyszlo.

    Fakt - widzialem w latach 80-tych scenke w DDR, jak ktos (Polak
    zreszta) wsiadl do tramwaju przez srodkowe drzwi, motorniczy to
    zauważyl, wysiadl, poszedl i powiedzial, ze osoba która wsiadla musi
    wyjsc. Bo wsiada sie przez przednie drzwi.

    Kiedys to moze bylo uzasadnione, gdy przy przednich konduktor kasowal
    za bilety, ale oni juz mieli normalnie - kasowniki i bilety w kiosku.

    J.

  • 116. Data: 2023-04-28 17:38:18
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > 9600 ?

    Na początku lat '90 jeszcze nie było wśród konsumenckich. Te 2400 określane
    były jak o "podwójnej prędkości". Tak było też w faksach. W końcu pojawiły
    sie chyba 9600, ale to już był koniec faksów.

    > Takie modemy juz chyba były, a szybsze niekoniecznie ...

    Zajrzałem do Wiki:

    By the 1970s, higher speeds of 1,200 and 2,400 bit/s for asynchronous
    dial connections, 4,800 bit/s for synchronous leased line connections
    and 35 kbit/s for synchronous conditioned leased lines were available.
    By the 1980s, less expensive 1,200 and 2,400 bit/s dialup modems were
    being released.

    No fakt, nawet około 1990 roku nodem 2400 bardzo tani nie był. Przypuszczam,
    że pierwsze próby transmisji pakietowej nie miały na tyle dużego budżetu, by
    użyć modemu 2400 czy nawet 1200. Prędkość 300 b/s wydaje się prawdopodobna.

    --
    Jarek

  • 117. Data: 2023-04-28 17:43:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

> [...]
    >
    > Kiedys to moze bylo uzasadnione, gdy przy przednich konduktor
    > kasowal za bilety, ale oni juz mieli normalnie - kasowniki

    Może zależeć naswet od miasta. W Warszawie krzyczeli, że przednie
    drzwi sa tylko do wychodzenia. Konduktor miał taki fajny wysoki
    stołek w środku tramwaju czy autobusu. Jak juz konduktorów nie
    było, stołki jeszcze długo zostały.

    Jarek

    --
    Niebieskie tramwaje po szynach mkną | Są w całej Polsce od gór aż do morza
    Wrocławskie tramwaje | Jako te chabry pośród łanów zboża

  • 118. Data: 2023-04-29 15:40:10
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2023-04-26 o 18:28, Grzexs pisze:
> [...]
    gon-ca-do-drukarek-star-lc-24-15-20-100--farbband-69
    1-p7509.html?CCOUNTRY=470&LANGUAGE=pl&&r=1

    > Ależ co Wy? Tydzień temu byłem w pewnym banku spółdzielczym i igłówki
    > tam ciągle hulają. Nie wiem jakie, bo mają gdzieś pod blatami pochowane,
    > ale słychać charakterystyczny dźwięk i dostałem wydruk jak za dawnych
    > czasów - na oddartej karteczce ze składanki.

    Że drukarki igłowe OKI i EPSON hulają to nawet dosyć często widać. W
    sklepach typu Selgros przy kasach, w pewnej hurtowni AGD, w której
    bywam, a która wygląda jak przeniesiona z lat 90-tych też sprzedawcy
    drukują faktury na igłówkach, w magazynach, gdzie wydruki idą na
    papierze wstęgowym samokopiującym.

    Star LC24 po prostu leży u mnie w piwnicy od niepamiętnych czasów. I tak
    naszło mnie, że w ramach retrozabawy, może ją kiedyś uruchomię? Ten
    temat w dyskusji mi o niej przypomniał :)

    Pzdr.

    K.

  • 119. Data: 2023-04-29 15:45:10
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

  • 120. Data: 2023-04-29 15:50:30
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2023-03-30 o 02:49, Arnold Ziffel pisze:
    > + mój miks poczty głosowej TP SA. Jestem jeszcze w stanie wyciągnąć
    > sample, jak będzie zainteresowanie.
    >
    > https://drive.google.com/file/d/1Xk7erKQvH7y3q9RZoyp
    nVwHIdqA7_TXO/view

    Fajny miks. Szacun. Przypomniało mi się, gdy kiedyś w (staro)dawnym
    RMF-ie na antenie prezentowali dżingle z nagranych komunikatów Centertela...

    K.