  • 11. Data: 2023-03-31 02:03:33
    Temat: Re: Ciekawe numery 2023
    Od: Klakier <g...@p...pl>

    Arnold Ziffel:
    > Zazdrościłem kumplowi, który wyjeżdżał do Szwecji i miał u wujków stałe
    > łącze z Chello, a komórki... też nigdy nie podejrzewałbym, że to się aż
    > tak rozwinie.

    Komórki? Właśnie przypomniałeś mi moją ulubioną zabawkę Anno Domini 1992:
    https://youtu.be/W0HlTTdn86k

    Co ja się przez toto nagdakałem nocami..
    I te stojące na baczność PAR-owozy, jak się toto puściło na pełnej mocy (co
    wtedy podpadało pod abuse, gdyż limit był afair 4W)..
    Planowałem nawet upgrade na HR2510/Lincolna, niestety kosztował wtedy majątek :(

    Ale to już trochę NTG.

  • 12. Data: 2023-03-31 02:09:33
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Klakier <g...@p...pl> wrote:

    > A Aster to kiedy wystartował komercyjnie?
    > https://www.computerworld.pl/news/Internet-z-kablowk
    i,289959.html

    W okolicy 2002 miałem stałe łącze z AsterCity. Kolega miał w 2000 r.
    Pamiętam, że miał stałe IP, postawiliśmy na nim serwer (www i ftp)...
    pamiętam, jak dramatycznie dużo latało w tej sieci ARPów.

    Potem AsterCity zmieniło nazwę na Aster (bez City). I serwer newsów był,
    news.astercity.pl, potem news.aster.pl... a potem news.chello.pl :) W
    międzyczasie Aster miało TPD (Twój Prywatny Dysk), czyli warezownię. Fajne
    czasy, dziś nie do pomyślenia (bo dziś jest chomikuj.pl :)).

    Jakoś właśnie w 2001 kolega był monterem w AsterCity. Załatwiłem sobie w
    szkole praktyki u niego (gdzieś musiałem odbyć a to wyglądało ciekawie) i
    jeździliśmy instalować ludziom TV i internet. "Zarabiarka, zaciskarka,
    efka".

    --
    Zając dowiedział się że jego synowi ktoś w knajpie wybił wszystkie
    zęby. Wchodzi do knajpy i mówi:

  • 13. Data: 2023-03-31 02:16:56
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Klakier <g...@p...pl> wrote:

    > Komórki? Właśnie przypomniałeś mi moją ulubioną zabawkę Anno Domini 1992:
    > https://youtu.be/W0HlTTdn86k
    > Co ja się przez toto nagdakałem nocami..

    To ja Onwę miałem. MK-II. I później, bo dopiero w 2000. Do dziś ją mam :)
    W 1992 r. miałem 7 lat i bawiłem się "walkie talkie" (które tak naprawdę
    też były CB z jednym kanałem, chyba 14).

    Ale tak, gadało się na CB do rana.

    Do dziś jestem aktywny na radiu, choć już inaczej (krótkofalarstwo), no i
    nocy już na radiu nie zarywam, bo bym dom pobudził.

    > I te stojące na baczność PAR-owozy, jak się toto puściło na pełnej mocy (co
    > wtedy podpadało pod abuse, gdyż limit był afair 4W)..

    Naprawdę aż tak ścigali?

    Dziś na CB jest wolna amerykanka (jeśli akurat nie ma po prostu ciszy, bo
    najczęściej jest właśnie cisza), reklamy na #19, nikt nikogo za nic nie
    ściga. Ludzie używają PMR i w zasadzie też jest wolna amerykanka -- kupują
    Baofengi (UV-5R, chyba najtańszy model), których nie wolno im używać bez
    pozwolenia radiowego w ogóle, a nawet z pozwoleniem nie wolno używać na
    PMR (limit mocy, warunek nieodkręcanej anteny)... no ale używają i nie
    znam ani jednej sytuacji, żeby ktoś miał z tego tytułu problemy.

    > Ale to już trochę NTG.

    ...grupy o CB i ogólnie radiu też jeszcze są (i nawet na
    pl.rec.radio.amatorskie tli się jakieś nieśmiałe życie) :)

    --
    Dzwonek do drzwi, pani domu otwiera, a u progu znajomi:
    - Przyszło nam do głowy, żeby was odwiedzić...

  • 14. Data: 2023-03-31 13:52:03
    Od: Klakier <g...@p...pl>

    Arnold Ziffel:
    > Naprawdę aż tak ścigali?

    Zdarzało się. Byli np. tacy, którzy puszczali nośne kilkaset W (widzę, że
    odpowiednie "dopałki" nadal są dostępne [1]) na CH28 i cała
    dzielnia zDoSowana.. ;) Jak do tego zgadało się kilku kolesi w różnych
    sąsiednich parafiach, to wtedy był DDoS. ;)

> [...]
    > PMR (limit mocy, warunek nieodkręcanej anteny)... no ale używają i nie
    > znam ani jednej sytuacji, żeby ktoś miał z tego tytułu problemy.

    Wtedy sporo ludzi miało i używało, w zamian niedostępnych jeszcze hurtowo na
    rynku tp-siarskich stacjonarek.
    Baofeng? Nie było taniej chińszczyzny. Były np. Yaesu i Icomy. Widzę, że do dnia
    dzisiejszego 'stacjonarki' nie są najtańszymi zabawkami (np. [2]), a za Balcerka
    kosztowały jeszcze tyle, że spokojnie mógłbyś w zamian zanabyć sobie nową
    zachodnią furę w autosalonie.
    Osobiście przymierzałem się do licencji (zachciało mi się packet radio), ale
    rozbiło się głównie o finanse - koszty sprzętu. Co innego, że starzy
    "hardcorowcy" zazwyczaj sami budowali sobie stacje.

    [1] https://allegro.pl/oferta/wzmacniacz-mocy-rm-kl-505-
    am-ssb-10118584872
    [2] https://www.radio-sklep.pl/pl/p/YAESU-FTDX101D/2953

  • 15. Data: 2023-03-31 14:49:54
    Od: nesek70 <t...@g...com>

    Dziękuje za wszystkie odpowiedzi i linki. Stronę muzeum phearkingu znam, fajnie gdyby
    i zawartość telesfora tak zarchiwizować.
    Szkoda, że brak nagrań komunikatów, ale dźwięki central i artykuły też są bardzo
    cenne.

    Wracając do numerów, to mocno zaskoczyło mnie, że w USA "skanowanie" to dalej ciekawe
    zajęcie.
    Tutaj różne przykłady i nie mowię o numerach wykorzystwanych do creepypast itd.

    https://www.reddit.com/r/WeirdNumbers/

    A już najbardziej rozkochałem się w stronie https://www.payphone-project.com/

    Bardzo ciekawa praca tego człowieka nad udokumentowaniem i wykorzystaniem buek w USA,
    szkoda, że u nas tak szybko rozprawiono się z tymi urządzeniami.
    Tam niedość, że sporo nadal działa to dużo zostało zastąpione przez kioski WIFI.
    Nawet zadzwoniłem sobie na jeden taki automacik
    Jest tam mnóstwo ciekawych wpisów, na prawdę warto zerknąć

  • 16. Data: 2023-04-02 18:40:53
    Od: Robert Bylinowicz <s...@g...com>

    > A w sumie pacania w widełki nikt nie zabroni...

    Ale mi pan Andrzejek z centrali kiedyś zabronił poszukiwania "dobrego
    zera". Generowaniem jałowego ruchu na centrali to nazwał.

    > Na pewno było klimatycznie. Teraz nie ma już tego klimatu. Albo po prostu
    > my dorośliśmy i wszystko wygląda inaczej.

    Świat schodzi na psy. Ale... nasi rodzice też pewnie tak mówili kiedyś;).

    www.speedtest.pl - wklejaj wyniki, pochwal się;).

    > A no. Ja na Pentaconcie miałem trochę lepsze warunki, ale lepiej niż 33600
    > chyba nigdy nie było (a i to chyba dopiero na callbacku Coolnetu).

    U mnie było jakoś tak, że tego Strowgera przepięli w końcu na porządne
    linie mm, skutkiem czego nastał standard v92 na moim Pentagramie Hex2.

    A wyglądało to tak:

    12-06-2002 11:44:18.602 - Wybieranie.
    12-06-2002 11:44:18.602 - Operacja asynchronicznego kończenia TSP
    (0x00010122) stan 0x00000000
    12-06-2002 11:44:18.602 - TSP(0000): LINEEVENT: LINECALLSTATE_DIALING
    12-06-2002 11:44:18.612 - Wysłano: ATDT#######<cr>
    12-06-2002 11:44:18.662 - TSP(0000): LINEEVENT:
    LINECALLSTATE_PROCEEDING
    12-06-2002 11:44:43.417 - Zinterpretowana odpowiedź: Informacyjny
    12-06-2002 11:44:43.417 - Zinterpretowana odpowiedź: Informacyjny
    12-06-2002 11:44:43.948 - Zinterpretowana odpowiedź: Informacyjny
    12-06-2002 11:44:43.948 - Zinterpretowana odpowiedź: Informacyjny
    12-06-2002 11:44:43.948 - Zinterpretowana odpowiedź: Połącz
    12-06-2002 11:44:43.948 - Ustanowiono połączenie z szybkością 54667
    b/s.
    12-06-2002 11:44:43.948 - Kontrola błędów jest włączona.
    12-06-2002 11:44:43.948 - Kompresja danych jest włączona.

    Ależ to śmigało! Byłem zachwycony. I za darmo mi działało. Wtedy już
    0202122. Wynalazki typu Coolnet wtedy porzuciłem, było tych dialupów sporo.

    Po jakimś czasie w końcu przełączono i mój numer pod jakiś tam cyfrowy
    wynalazek i prędkości spadły do około 45-46b/s.

    Stawiam na to, że cyfra wycięła po prostu pasmo akustyczne linii, czego
    Strowger nie robił. Wewnątrz Torzymia jakość połączeń była w standardzie
    HD (zanim to się stało modne).

    > W 2001 r. chciałem ściągnąć jeden plik z Niemczech. Ok. 1 MB. Na szczęście
    > miałem shella na free.net.pl, więc trwało to wprawdzie 4 godziny i zrywało
    > ponad 10 razy, ale w końcu się ściągnęło... z zawrotną prędkością ok. 70
    > B/s. Potem z shella poszło już "normalnie", 2-3 kB/s przez modem.

    Shell... na uczelni miałem, b...@a...aw.wsp.zgora.pl - tam śmigało
    pięknie:)

    > Zazdrościłem kumplowi, który wyjeżdżał do Szwecji i miał u wujków stałe
    > łącze z Chello, a komórki... też nigdy nie podejrzewałbym, że to się aż
    > tak rozwinie.
    >
    > I w sumie dobrze. Magii już nie ma, ale jest lepiej (choć mam wrażenie, że
    > ogólnie, społecznie, szczególnie dla młodszych pokoleń, jednak jest
    > gorzej).

    Jesteśmy starzy. Czas na nas, by narzekać. I wspominać "lepsze" czasy.
    Bo teraz to nie ma żadnych czasów. I coś w tym jest.

  • 17. Data: 2023-04-02 21:46:56
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Robert Bylinowicz <s...@g...com> wrote:

    > Ale mi pan Andrzejek z centrali kiedyś zabronił poszukiwania "dobrego
    > zera". Generowaniem jałowego ruchu na centrali to nazwał.

    A miał podstawę prawną? Bo bez podstawy prawnej, to sobie może...
    grzecznie prosić.

    > Świat schodzi na psy. Ale... nasi rodzice też pewnie tak mówili kiedyś;).

    Pewnie tak :)

    > www.speedtest.pl - wklejaj wyniki, pochwal się;).

    To coś jak porównywanie długości penisa? :)

    Download 234.16 Mb/s, upload 23.66 Mb/s, ping 8 ms.

    Zerknąłem na fakturę. "Internet światłowodowy do 300 Mb/s". To by się
    zgadzało.

    > U mnie było jakoś tak, że tego Strowgera przepięli w końcu na porządne
    > linie mm, skutkiem czego nastał standard v92 na moim Pentagramie Hex2.

    Burżujstwo :)

    > A wyglądało to tak:

    O, masz jeszcze logi. Ja logów z połączeń już raczej nie znajdę.

    > Ależ to śmigało! Byłem zachwycony. I za darmo mi działało. Wtedy już
    > 0202122. Wynalazki typu Coolnet wtedy porzuciłem, było tych dialupów sporo.

    No jak miałeś darmofon... :)

    > Po jakimś czasie w końcu przełączono i mój numer pod jakiś tam cyfrowy
    > wynalazek i prędkości spadły do około 45-46b/s.

    b/s? To nie pomyłka?

    > Stawiam na to, że cyfra wycięła po prostu pasmo akustyczne linii, czego
    > Strowger nie robił. Wewnątrz Torzymia jakość połączeń była w standardzie
    > HD (zanim to się stało modne).

    Pewnie tak. Im mniejsze pasmo, tym więcej rozmów można przepchnąć
    mniejszymi zasobami, więc wystarczy przyciąć do pasma wystarczającego do
    prowadzenia rozmowy (nie wiem ile to jest, do 3 kHz, może nawet mniej?).

    > Shell... na uczelni miałem, b...@a...aw.wsp.zgora.pl - tam śmigało
    > pięknie:)

    Potem też załatwiłem jakiegoś shella "załatwianego", ten na free.net.pl
    był darmowy dla wszystkich.

    > Jesteśmy starzy. Czas na nas, by narzekać. I wspominać "lepsze" czasy.
    > Bo teraz to nie ma żadnych czasów. I coś w tym jest.

    Teraz jest po prostu proza życia. Z drugiej strony... obiektywnie rzecz
    biorąc, wtedy była magia, bo wszystko dopiero startowało, a teraz to, co
    miało wystartować, już dawno osiągnęło szczyt i się kończy, a nowe rzeczy
    są po prostu do dupy. Albo po prostu dostosowane poziomem do dzisiejszego
    przeciętnego internauty.

    --
    W środku nocy zdenerwowany mężczyzna dobija się do drzwi portierni
    szpitala psychiatrycznego:

  • 18. Data: 2023-04-03 06:25:50
    Od: Klakier <g...@p...pl>

    Arnold Ziffel:
> [...]
    > są po prostu do dupy. Albo po prostu dostosowane poziomem do dzisiejszego

    To wina Apple.. ;-)
    Muszę jednak przyznać, że zabawki zawsze mieli fajne, np:
    https://everymac.com/systems/apple/mac_quadra/specs/
    mac_quadra_660av.html

    W polskiej lokalizacji systemu button "Cancel' przetłumaczyli wtedy jako 'Poniechaj:
    https://img.dobreprogramy.pl/Images/UGC/65432/201602
    09195011_0.png

    Offtop się zrobił.

  • 19. Data: 2023-04-03 11:40:25
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 3 Apr 2023 06:25:50 +0200, Klakier napisał(a):

> [...]
    mac_quadra_660av.html

    > W polskiej lokalizacji systemu button "Cancel' przetłumaczyli wtedy jako

    No ale jeżeli w jednym programie były angielskie opisy exit, escape, cancel
    i może coś tam jeszcze, to trudno to jednoznacznie przetłumaczyć. Zwłaszcza
    trudno było w kontekście początku lat 90-tych, kiedy jeszcze nie było
    spójnego nazewnictwa.
    To były czasy, gdy w prawie każdej książce były inne nazwy na peryferia, a
    prawie każda książka nazywała je po swojemu, prawie każdy program miał
    swoje polskie znaki w innym standardzie.
    Pozytywnie wyróżniała się tu Amiga, do której stanard polskich znaków i
    polskie fonty opracował ksiądz Jan Pikul - standard xJP. Zresztą stworzył
    też wiele sterowników pod drukarki - bo wtedy raczej nie było polskich
    znaków w ROM drukarek.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 20. Data: 2023-04-03 11:43:42
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]

    i może coś tam jeszcze, to trudno to jednoznacznie przetłumaczyć. Zwłaszcza
    trudno było w kontekście początku lat 90-tych, kiedy jeszcze nie było
    To były czasy, gdy w prawie każdej książce były inne nazwy na te same
    peryferia, a prawie każdy program miał swoje polskie znaki w innym
    standardzie.

    Pozytywnie wyróżniała się tu Amiga, do której stanard polskich znaków i
    polskie fonty opracował ksiądz Jan Pikul - standard xJP. Zresztą stworzył
    też m.in. wiele sterowników pod drukarki - bo wtedy raczej nie było
    polskich znaków w ROM drukarek. Dopiero później zaczęły wchodzić najpierw
    drukarki Star, potem Seikoscha, Oki, Epson i dalsze z IBM Proprinter II /
    Latin2 oraz Mazowia.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam