  • 91. Data: 2023-04-24 16:08:57
    Temat: Re: Ciekawe numery 2023
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> writes:

    > Wszystko było w USA. Stamtąd dostałem mail. Trzeba pamiętać, że na początku
    > lat '90 nie było nawet WWW. Dzisiaj każdy by uznał, że "nie było internetu".
    > Ale był. W Ameryce to nawet prężnie się rozwijał -- ludzie słali maile.
    > Tyle że nikt nie myślał o tym, by komputer na biurku miał jakieś TCP/IP,
    > czy inną sieć. Do tego interneta ludzie dostawali się po lini szeregowej.
    > Coś jakby telefon, ale przeważnie nie dzwoniony.

    Tak w ogóle to na początku lat 90 w Polsce też ludzie słali maile,
    chociaż najpierw lepszą dostępnością cieszył się Bitnet (przynajmniej
    tu, ze względu na PLEARN - dostęp do Internetu był na początku tylko
    pośredni, przez różne mail gatewaye, także trickle itp). I podobnie
    dostęp był zwykle szeregowy, no bo co można było postawić na parze
    przewodów od TPSA (szczęśliwcy mieli dwie pary).

    Co ciekawe, w tamtych czasach - tak na "czuja" - Internet w Polsce
    rozwijał się znacznie szybciej niż w sąsiednich (całych) Niemczech.
    Fakt, na początku to były linie typu 9600 bps async (chociaż np. PW
    miała IIRC 64 kbps), ale sąsiedzi nie mieli nawet tego (za to mieli dużo
    więcej komercyjnych usług komutowanych, w tym dość dużą sieć ISDN).
    Druga fala rozwoju przyszła w 1996(?) roku, wraz z 0202122 - wtedy
    naprawdę dużo ludzi zaczęło z tego korzystać (to był raczej ewenement).
    Z kolei zasadniczą regresją był naskowy cennik (IIRC do 1,6 zł / MB -
    nawet, jeśli .edu płaciły tylko 7% VAT), na szczęście nie trwało to
    bardzo długo i pojawiła się (jakkolwiek dziwnie to nie brzmi)
    konkurencja w postaci TPSA.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 92. Data: 2023-04-24 21:02:34
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Krzysztof Halasa napisał:

> [...]
    > tu, ze względu na PLEARN - dostęp do Internetu był na początku tylko
    > pośredni, przez różne mail gatewaye, także trickle itp).

    Sam żem tak zaczynał. W zasadzie od pierwszych dni tego Bitnetu.

    > Co ciekawe, w tamtych czasach - tak na "czuja" - Internet w Polsce
    > rozwijał się znacznie szybciej niż w sąsiednich (całych) Niemczech.

    W Niemczech jeszcze w latach 90 Poczta była właścicielem każdego aparatu
    telefonicznego (u nas zniesiono to za wczesnego Gierka), a nie tylko
    drutów i gniazdek. Słabe podstawy do korzystania z Internetu w domu.
    Chyba żeby modemem akustycznym.

    --
    Jarek

  • 93. Data: 2023-04-25 22:52:50
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

> [...]

    > telefonicznego (u nas zniesiono to za wczesnego Gierka), a nie tylko
    > drutów i gniazdek. Słabe podstawy do korzystania z Internetu w domu.

    300 bps... no nie wiem.
    U nas także nie wolno było podpinać niczego do gniazdka telefonicznego
    bez specjalnej zgody (później zgłoszenia), ale kto by się takimi
    szczegółami przejmował (zwłaszcza ci, którzy podpinali linię do
    kaloryfera). Niemcy pewnie przejmują się bardziej, Ordnung muss sein.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 94. Data: 2023-04-25 23:11:16
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 24 Apr 2023 21:02:34 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > telefonicznego (u nas zniesiono to za wczesnego Gierka), a nie tylko
    > drutów i gniazdek. Słabe podstawy do korzystania z Internetu w domu.

    Ale telefonów i gniazdek?
    Jak gniazdka były, to i podstawy były, wczesniej nie było.

    Roku nie pomne, ale Niemce mialy swoje wlasne przepisy na modemy.
    I specjalne wersje na niemiecki rynek.
    Gdzies lata 90-te, ale IMHO - musiało być to wczesniej, bo tyczyło tez
    faksów.

    Tak czy inaczej - to pewnego roku internet był u nich mało dostepny.
    U nas dzieki TP juz trafil pod strzechy, a u nich jeszcze nie.

    J.

  • 95. Data: 2023-04-25 23:20:34
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 23 Apr 2023 16:04:16 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > ANSI to już w ogóle hi-tech. Któryś z formatów używanych do wyświatlania
    > unkiksowych podręczników systemowych (man) używa ciągów znaków takich jak
    > A^HAN^HNS^HSI^HI, czyli napis "ANSI", w którym każda litera pojawia się
    > dwa razy, drugi raz po znaku <BS>. Na drukarce daje to efekt "bold", bo
    > każdy znak drukowany jest dwa razy w tym samym miejscu. Ale zostało to
    > zaimplementowane również programach wyświetlających many na monitorze --
    > przy takiej sekwencji litery są jaśniejsze (albo siemniejsze).

    Ale czy tak, czy wlasnie w tym formacie (troff ?) jest jakis znacznik
    dla Bold i na monitorze tlumaczy sie na rozjasnienie (o ile terminal
    potrafi), a na/dla drukarki tak jak piszesz.

    J.

  • 96. Data: 2023-04-25 23:29:50
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 22 Apr 2023 17:40:50 +0200, Krystek wrote:

    > Ja mam w piwnicy drukarkę igłową STAR LC24-200 podłączaną Centronicsem.
    > Kupiliśmy ją w rodzinie od jakiegoś gościa, chyba z ogłoszenia w
    > gazecie. Chętnie bym ją kiedyś przetestował. Da się jeszcze do takich
    > sprzętów kupić taśmy z atramentem?

    Dziwne ... ale sie da?
    https://www.reichelt.com/pl/pl/ta-sacute-ma-barwi-ao
    gon-ca-do-drukarek-star-lc-24-15-20-100--farbband-69
    1-p7509.html?CCOUNTRY=470&LANGUAGE=pl&&r=1

    Ktos jeszcze LC24 uzywa?
    Jakies igłowki jeszcze są w uzyciu (oki?), ale to by trzeba
    kombinowac.

    tasmy do maszyn jeszcze dostępne, i tusze do pieczątek - ale tasiemka
    sie kiedys zniszczy ..

    J.

  • 97. Data: 2023-04-25 23:45:42
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 19 Apr 2023 16:40:49 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > Ja tam widzę całkiem za darmo, żadne niby :-)

    pdf darmo, inne formaty płatne.

    > A coś konkretniej? Nigdy tego osobiście nie robiłem, ale wygląda na to,
    > że charakterystyka filtru ma być ustawiana (kilkoma bitami komunikatu
    > startowego INFO*) przez drugą stronę. Przy czym częstotliwości są podane
    > w stosunku do symbol rate.

    no wlasnie o to chodzi - ma byc preemfaza, a konkretniej to co
    dokladnie?

    > Czy dokładnie, to musiałbym sprawdzić, ale generalna idea to niejaki
    > LSFR (przesuwanie i XOR), a w praktyce takie rzeczy robi się zwykle
    > bajt po bajcie (zamiast bit po bicie), posiłkując się tablicami.
    > Raczej trywialne.

    Z grubsza to ja to wiem, ale tu trzeba wiedziec dokladnie co do bita
    :-)

    > A Ty rozumiesz całkowicie coś, czego nigdy nie robiłeś?

    No i własnie o to mi chodziło - są tam sformułowania, ktore moze są
    dla fachowców doskonale zrozumiałe, ale amatorowi sprawią problem.

    We wczesniejszych standardach był taki np "guard tone" - tu już na
    szczescie chyba używany marginalnie i opisany wystarczająco.

    > Standardy tak
    > nie działają - ludzie ew. rozumieją je "całkowicie" wtedy, gdy je
    > zaimplementują. A przynajmniej dokładnie przestudiują.

    Studiowanie to IMHO mało.
    Te standardy IMO spisywane przez ludzi, którzy je implementują, stąd
    i całkowite zrozumienie.

    > Natomiast nie widzę tu żadnej magii nie do zrozumienia. Owszem, akurat
    > wiem co to jest konstelacja.

    Ja tez wiem, ale przypatrz sie tej - rozumiesz dokladnie o co chodzi?
    Bo jakas dziwna.

    > Trzeba odbierać tak, żeby była jak największa szansa odebrania.

    Czyli trzeba jeszcze fachowca od odbierania Trelisa.

    > To tak jak np. z FSK - wiadomo jak masz zmieniać częstotliwość,
    > bo to określa wygląd sygnału. Czy to sobie odbierzesz DSPkiem, czy
    > np. parą filtrów analogowych i detektorów, to już nie ich sprawa.

    Owszem .. i wcae nie powiedziane, ze uda Ci sie szybko napisac
    softwareowy detektor dla karty muzycznej ..

    > No to co? W dalszym ciągu do V.90 potrzebne jest V.34.

    Ale w V.92 moze juz nie :-)

    J.

  • 98. Data: 2023-04-25 23:47:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > 300 bps... no nie wiem.

    Był film taki, "Gry wojenne" bodajże. Jak się jeden małolat czymś takim
    wdzwonił do centrum dowodzenia Pentagonu i o mało co nie wysłał rakiet na
    Związek Radziecki. Cały czas myśląc, że się włamał do jakieś gry on-line.

> [...]
    > szczegółami przejmował (zwłaszcza ci, którzy podpinali linię do
    > kaloryfera). Niemcy pewnie przejmują się bardziej, Ordnung muss sein.

    Kolega ze szkoły, jak był na wakacjach w NRD i mieszkał u znajomych
    Niemców, wywiesił na klatce schodowej kartkę, że z powodu awarii winda
    wozi tylko po jednej osobie. No i ustawiły się kolejki.

    --
    Jarek

  • 99. Data: 2023-04-26 18:28:57
    Od: Grzexs <g...@p...fm>

> [...]
    > kombinowac.
    >
    > tasmy do maszyn jeszcze dostępne, i tusze do pieczątek - ale tasiemka

    Ależ co Wy? Tydzień temu byłem w pewnym banku spółdzielczym i igłówki
    tam ciągle hulają. Nie wiem jakie, bo mają gdzieś pod blatami pochowane,
    ale słychać charakterystyczny dźwięk i dostałem wydruk jak za dawnych
    czasów - na oddartej karteczce ze składanki.

    --
    Grzexs

  • 100. Data: 2023-04-27 17:28:23
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 26 Apr 2023 18:28:57 +0200, Grzexs wrote:
> [...]
    > ale słychać charakterystyczny dźwięk i dostałem wydruk jak za dawnych
    > czasów - na oddartej karteczce ze składanki.

    Ze hulaja, to najlepiej widac w googlach - bo są tasiemki.
    Do oki, do epsona.

    Star jeszcze dycha, ale robi chyba tylko małe drukareczki do
    paragonów.
    https://starmicronics.com/

    Drukarek Star to juz od dekad nie widziałem, LC24 to kiedy przestali
    produkować?

    Wiec mnie dostępność tasiemek troche dziwi.
    Takie dobre drukarki i ciągle drukują?

    Czy tacy dobrzy dostawcy - kupili kiedys pudelko kaset, trzymają,
    nie zgubili, moze jeszcze ktos kupi, bo "dostępna"

    Ten tusz chyba wysycha, i 20-letnia kaseta, to raczej słabo drukuje,
    zeby nie powiedziec "prawie wcale"?

    J.