  • 1. Data: 2009-05-20 18:19:33
    Temat: Co lepiej chroni przed przepieciami?
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    Witam!
    Mam takie oto byc moze banalne pytanie. Jest sobie silnik 230V, mocy
    niewielkiej, 100-200W, wlaczany triakiem. Dziala super. Z tym, ze w
    momencie wylaczania indukuje sie przepiecie, ktore mi uwala co jakis
    czas triaka. Dalem warystor, problem sie zmniejszyl, ale okazyjnie (raz
    na kilka miesiecy) triak nadal ulega uszkodzeniu. Pomyslalem wiec o
    dwukierunkowej diodzie zabezpieczajacej na nap. ok. 350V, w sumie czas
    przelaczania ma rzedu ps. Czy to bedzie lepsze? Ew. jak sobie z tym
    inaczej poradzic?

  • 2. Data: 2009-05-20 19:01:28
    Temat: Re: Co lepiej chroni przed przepieciami?
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "T.M.F." <t...@n...mp.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > dwukierunkowej diodzie zabezpieczajacej na nap. ok. 350V, w sumie czas
    > przelaczania ma rzedu ps. Czy to bedzie lepsze? Ew. jak sobie z tym

    A filtr LC na wyjściu układu sterującego dałeś ?

  • 3. Data: 2009-05-20 19:06:59
    Od: "p" <...@r...tu>

    Użytkownik "T.M.F." <t...@n...mp.pl> napisał w wiadomości
    > na kilka miesiecy) triak nadal ulega uszkodzeniu. Pomyslalem wiec o
    > dwukierunkowej diodzie zabezpieczajacej na nap. ok. 350V, w sumie czas

    Triak jak i tyrystor przy przepięciu się załączy, chyba, ze uwalisz bramkę
    Warystory, transile są mu zbędne
    Tobie potrzebny mały opornik między bramką a katodą, ewentualnie kondensator
    blisko obudowy.

  • 4. Data: 2009-05-20 19:08:51
    Od: "p" <...@r...tu>

    I dodatkowo szeregowa indukcyjność w obwodzie anody dla ograniczenia prądu
    załączania

  • 5. Data: 2009-05-20 21:44:11
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    p pisze:

> [...]
    > Warystory, transile są mu zbędne
    > Tobie potrzebny mały opornik między bramką a katodą, ewentualnie

    Rezystor oczywiscie jest, jak inaczej bym wysterowal bramke?
    Tu masz schemat:
    http://idom.wizzard.one.pl/index.php?co=st_zaluzji

    Bez warystora triak pada za kazdym razem, kiedy silnik jest wylaczany
    przez krancowke - jak sadze wtedy indukuje sie przepiecie w drugim
    uzwojeniu silnika (to jest silnik rolety ze zmiana kierunku, ma N i L1,
    L2 do wyboru kierunku), ktore uwala wylaczonego triaka. Warystor spisuje
    sie niezle, ale po kilku miesiacach (starzenie sie warystora? albo
    chinskie badziewie) w koncu szlag ktorys z triakow trafia. Stad tez
    kombinuje nad jakims szybszym zabezpieczeniem. Jak widac niestety nie ma
    tam filtra LC, ale tez nie mam go jak wlozyc ze wzgledu na miejsce.
    Kondensator jest w samym silniku.
    Jesli to w czyms pomoze - triak uwala sie na zwarcie.

  • 6. Data: 2009-05-20 22:10:22
    Temat: [OT] Re: Co lepiej chroni przed przepieciami?
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > Kondensator jest w samym silniku.
    > Jesli to w czyms pomoze - triak uwala sie na zwarcie.

    Tak pozwolę sobie tu napisać :). Jakiś czas temu zainteresowałem się tym
    projektem i muszę przyznać, że bardzo mi się podoba i bardzo doceniam
    włożoną w niego pracę! Mam jednak małą uwagę - czy to dobry pomysł, aby
    obudowa triaka znajdowała się tuż nad optotriakiem, a konkretnie - nad
    jego wyprowadzeniami od strony "pierwotenj" (nieskonapięciowej)??
    Rozumiem, że z braku miejsca, ale jak to się przekłada na
    bezpieczeństwo?? Czy przebicie w tym miejscu spowoduje upalenie całego
    systemu??

    Pozdrawiam
    Konop

  • 7. Data: 2009-05-20 22:12:53
    Od: "u" <$@qr.st>

    > Rezystor oczywiscie jest, jak inaczej bym wysterowal bramke?

    Równoległy rezystor - zmniejszajacy efekt Millera
    > Tu masz schemat:
    > http://idom.wizzard.one.pl/index.php?co=st_zaluzji

    R5,R6 zmniejszyć do kilku omów i równolegle do tego kondensator, tak z 1uF

> [...]
    > uzwojeniu silnika (to jest silnik rolety ze zmiana kierunku, ma N i L1, L2
    > do wyboru kierunku), ktore uwala wylaczonego triaka.

    Mechanizm jest bardziej skomplikowany. One wielokrotnie się włączają i
    wyłączają

    >Warystor spisuje

    To popróbuj z transilami 1,5KE 350CA, albo z P6KE400CA, może włączonymi
    między bramkę a katodę

    Transil jest znacznie szybszy i bardziej stromy od triaka czy warystora

  • 8. Data: 2009-05-20 22:15:29
    Temat: Re: [OT] Re: Co lepiej chroni przed przepieciami?
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

> [...]
    > Rozumiem, że z braku miejsca, ale jak to się przekłada na
    > bezpieczeństwo?? Czy przebicie w tym miejscu spowoduje upalenie całego

    Zawsze mozesz zastosowac triak z izolowanym podlozem. IMHO nic sie nie
    powinno stac, w koncu obudowa optotriaka ma wytrzymac tyle ile pisza w
    datasheecie, czyli kolo 6kV. Na zdjeciu t tak wyglada nieciekawie, ale w
    rzeczywistosci tam jest co najmniej 5mm odstepu.

  • 9. Data: 2009-05-20 22:21:24
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    Ok, sprobuje zrobic jak piszesz.

  • 10. Data: 2009-05-20 22:26:44