  • 31. Data: 2020-08-13 16:08:19
    Temat: Re: Diesel lepszy od elektryka
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Thursday, August 13, 2020 at 12:54:47 PM UTC+2, 4...@g...com wrote:
    >Rzepak też ma liście. Chyba że udowodnisz że cień dawany przez liście 10 metrów
    >nad ziemią jest jakościowo lepszy od cienia dawanego przez liście 50
    >centymetrów nad ziemią. Z drugiej strony są lasy iglaste, drzewa mają igły
    >zamiast lisci. Jak jest las gospodarczy to drzewa są sadzone tak równo jak
    >ustawiani żołnierze na apelu. W takich lasach mało jest cienia bo drzewa dobrze
    >doświetlone szybciej rosna. W lasach iglastych ściółka zawsze sucha bo
    >drzewa posadzone są najgęściej jak się da i ciągną wodę jak alkoholik
    >denaturat.

    Naciagane to mocno i odbiega od obserwacji praktycznych ;)
    Akurat u mnie na wsi sa spore pola rzepaku. Patrzac ze Skrzycznego w strone jeziora
    Zywieckiego zolto bylo calkiem niedawno ;) - pola bylego PGRu, nie wiem czyje
    obecnie...
    Wyglada to tak: na wiosne gole pole, sama ziemia, rzepak zasiany (nie wiem czy ozimy,
    czy nie..), ale tylko brazowa gline widac, hektary gliny, po ktorej laza stada saren
    i czekaja, ze cos zielonego sie pojawi ;)
    po jakims czasie zazielenia sie, dopiero w lecie jest ukorzenione, zeline, z
    liscmi...
    na jesieni zbiory, oranie, znow zostaje bloto...

    takie cos jak kwitnie:
    http://szlakowe.pl/zachod-slonca-w-beskidach-z-widok
    iem-na-skrzyczne/

    A las... Z miesiac temu prawie oberwanie chmury bylo, podtopienia wokolicy itp... z
    poltora tygodnia pozniej poszlismy na spacer.. w polach suchutko, a zalesione stoki
    skrzycznego - kawalek poziomej drogi wycietej w poprzek stoku - przejsc sie nie da ;)
    caly czas saczy sie z gory woda...

  • 32. Data: 2020-08-13 17:01:47
    Od: 4...@g...com

    Ty taki las jak na zdjęciu a ja inny las też na zdjęciu.
    https://www.google.com/search?q=szkółka+sadzonek+leś
    nych&client=tablet-android-lenovo&prmd=inv&sxsrf=ALe
    Kk01T9qmQG71vNkMhCCZil_Ccf0iWjQ:1597330317661&source
    =lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwju3bCRt5jrAhXjlIsKHSS
    7ClsQ_AUoAXoECAwQAQ&biw=1280&bih=800#imgrc=cf6RT7Rmn
    KfJcM
    To co tam rośnie ma z trzy lata i 30 centymetrów wysokości. Metr będzie miało po 6-7
    latach. Jak patrzę na ilość cienia jaka tam jest to mogę to określić że nie ma go
    wcale. Pokazałeś las co go za okupacji sadzili to i drzewa duże. Przez pierwsze 50
    lat będzie trochę inaczej wyglądał. A przez pierwsze 20 cienia nie będzie dawał
    wcale. A rzepak w pierwszym roku da cień. A przez dwadzieścia lat dwadzieścia razy
    będzie go można przerobić na paliwo do dizla.

  • 33. Data: 2020-08-13 17:07:19
    Od: 4...@g...com

    Na zdjęciu masz las w początkowym okresie wzrostu. Zatrzyma taki las lepiej czy
    gorzej wodę od rzepaku? Nie musisz odpowiadać bo odpowiedź jest jedna. Zatrzyma
    gorzej. Lepiej od rzepaku zacznie zatrzymywać jak będzie miał kilkadziesiąt lat. Ale
    wtedy idzie do wycięcia. Nowy posadzony przez kilkadziesiąt lat będzie zatrzymywał
    wodę gorzej od rzepaku.

  • 34. Data: 2020-08-13 18:04:09
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Thursday, August 13, 2020 at 5:07:22 PM UTC+2, 4...@g...com wrote:
> [...]
    wtedy idzie do wycięcia. Nowy posadzony przez kilkadziesiąt lat będzie zatrzymywał

    e... to nie las tylko szkolka ;)
    Las to nie tylko drzewa, ale wszystko, roslinnosc niska, sciolka, krzewy, co roku
    drzewa gubia liscie, igly tez spadaja... robi sie gruuuuba warstwa, ktorej nikt nie
    niszczy...
    Przeciez na zadnym etapie sadzenia lasu nie ma golej ziemi (nikt nie usiluje tego
    zaorac przed sadzeniem ;) ), w przeciwienstwie do tego rzepaku, ktory bujnie wyglada
    tylko latem, jesienia sie go scina i pola zostaja ponownie zaorane ;)
    BTW u mnie widze, ze lasu raczej nie sadza... czekaja az samo odrosnie ;) pozniej (bo
    oczywiscie jest zbyt gesto) troche sie toto przerzedza i rosnie dalej.
    A drzewka ze szkolki to rozdaja mieszkancom, zeby z lasu nie wyrywali ;)

    No i czas wzrosu - mam na dzialce kilka swierkow posadzonych po 2002 (swiateczne
    choinki w doniczkach), sa juz wyzsze niz linia energetyczna, tak ze 2-3m ponad...

  • 35. Data: 2020-08-13 18:23:03
    Od: 4...@g...com

    Zanim się ustosunkuje to proszę napisz jaka to lina energetyczna.

  • 36. Data: 2020-08-13 18:39:50
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Thursday, August 13, 2020 at 6:23:05 PM UTC+2, 4...@g...com wrote:
    > Zanim się ustosunkuje to proszę napisz jaka to lina energetyczna.

    :) oczywiscie lokalna, niskiego napiecia, slup z ktorego zasilany jest moj dom ;)
    za kilka lat bede musial pewnie poprzycinac te drzewa, zeby na ja nie wlazly, bo sa
    ~3m od niej i coraz szersza czesc jest na jej wysokosci...

  • 37. Data: 2020-08-13 19:38:20
    Od: 4...@g...com

    Pamiętaj że wszystko co napisze jestem w stanie udowodnić. Na dodatek podpierając się
    normami i pracami naukowymi napisanymi przez profesora. Powiedzmy że twoje choinki ze
    2,5 metra ponad linie wystają. I mają 18 lat. Linie do 1kV mają mieć 5 metrów do
    ziemi. 5+2,5=7,5 metra. Naukowiec od drzew opisał kilka rodzajów uprawy sosny. Można
    z zapasem przyjąć że masz na średnim poziomie. Skłaniał bym się że masz na niskim ale
    bog Bóg widzi moją krzywdę? Według pana profesora od drzew przy średniej staranności
    uprawy świerk po dwudziestu latach ma średnio 6,4 metra wysokości. Podana jest
    jeszcze informacja że do dwudziestu trzech lat świerk ma mniejsze przyrosty roczne
    niż po tym czasie. Świerk u Ciebie może wystawać ponad linię niskiego napięcia
    maksymalnie jeden metr. W realu nie robisz tym drzewom żadnych oprysków, nie dajesz
    nawozu do wody. Rosną bo nie mają innego wyjscia. W takiej sytuacji wysokość 6,4
    metra osiągną po 25 latach. Dla mnie Twoja opowieść ma coś wspólnego z opowieścią na
    imieninach. Taką że ktoś fabrycznym bez przeróbek fiatem 126p jechał 155 na godzinę i
    spalanie mial na poziomie 4,65 litra na sto kilometrów. Pamiętaj że wszystko co
    napisałem mogę udowodnić.

  • 38. Data: 2020-08-13 21:20:44
    Od: WS <L...@c...pl>

    W dniu czwartek, 13 sierpnia 2020 19:38:22 UTC+2 użytkownik 4...@g...com
    napisał:
> [...]
    fiatem 126p jechał 155 na godzinę i spalanie mial na poziomie 4,65 litra na sto
    kilometrów. Pamiętaj że wszystko co napisałem mogę udowodnić.

    ;) Oj, moge fote wstawic, w weekend bede na wsi najprawdopodobniej ;)
    Swierki to nie wiem jakie, takie "sklepowe" typu syberyjski...
    Linia tez nie wiem jak wysoko (nie zastanawialem sie) ;) tylko widze, ze galezie sa
    coraz blizej...
    No i ten okres wzrostu - liczy sie od wykielkowania z nasionka? Bo ja napisalem, ze
    wsadzalem "choinki z doniczek", czyli z 1-1.5m mialy ;) naprawde nie pamietam, ale
    "robily" za bozonarodzeniowe choinki w grudniu, pozniej do piwnicy i na wiosne do
    ziemi...

  • 39. Data: 2020-08-13 21:30:29
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 13-08-2020 o 21:20, WS pisze:
> [...]
    "robily" za bozonarodzeniowe choinki w grudniu, pozniej do piwnicy i na wiosne do

    Mam podobnie.
    Moja chata ma 17 lat i 8 m wysokości.
    Świerk był wsadzony po którejś gwiazdce, czyli ma pewnie ze 3 lata
    mniej, czyli ma ze 14 lat.
    I też jest już dawno wyższy niż dom....

  • 40. Data: 2020-08-14 12:12:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mateusz Viste" napisał w wiadomości grup
    2020-08-13 o 03:54 -0700, 4...@g...com napisał:

    >Nie potrzeba niczego udowadniać, wystarczy policzyć ile tych liści
    >jest na metr kwadratowy, ew. zmierzyć temperaturę przy ziemi w obu
    >wariantach.

    >Za domem mam taki właśnie las: https://imgpile.com/i/u9FWzG
    >Ciemno w nim o każdej porze dnia i nocy.

    Ale idz do niego z termometrem. Powietrze chlodniejsze ?
    Bo mam mieszane doswiadczenia.

    No dobra, lepiej byc w +30 w takim lesie, niz w +30 na polu+sloneczko.

    >Tak wygląda ta "sucha ściółka"... https://imgpile.com/i/u9FQwX
    >To wszędzie mech, gdyby się kto zastanawiał - wilgotny nawet w
    >największe upały.

    Jakis podmokly teren.
    To ten las z linku powyzej ? jakos jasno w nim, chyba, ze niebo miedzy
    drzeami przepalone ...

    >Wg mojej obserwacji w lesie gleba zawsze miękka i
    >wilgotna, a w sierpniowym polu bywa że nie sposób szpadla wbić i
    >trzeba
    >się tęgo kilofem namachać.

    Szpadlem nie macham, ale lesnicy u nas czesto mowia, ze wilgotnosc
    sciolki bardzo mala i jest zakaz wstepu do lasu.

    http://www.pozatorun.pl/sytuacja-w-lesie-jest-dramat
    yczna-wilgotnosc-sciolki-wynosi-8-proc-film/

    Hm, jak na te upaly ktore mam za oknem, to dziwnie spokojnie
    http://bazapozarow.ibles.pl/zagrozenie/

    I dziwnie zimno
    https://www.traxelektronik.pl/pogoda/las/zbiorcza.ph

    Moze dlatego, ze to 9:00 ?