  • 111. Data: 2020-08-01 12:54:08
    Temat: Re: Idiotyczny standard gniazdka 230V
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > No i chuj że 99,9% ma z lewej. Jak bym miał robić to też bym dał z lewej chociaż
    żaden przepis tego nie nakazuje. Kluczowe jest nie że z lewej tylko że nie zostało to
    uregulowane bo nie ma takiej potrzeby. Grzecznie spytałem o to gdzie na wyjściu
    transformatora jest faza. Jeśli ktoś zrozumie to z transformatorem to już nigdy nie
    będzie mamrotał w pijackim widzie o konieczności podłączania fazy do konkretnej
    dziurki w gniazdku. Konieczność podłączania fazy do konkretnej dziurki w gniazdku
    może zachodzić w sieciach SWER czy jak tam one się nazywają i modyfikacjach tych
    sieci. Ale o to bym się o kasę nie założył, dlatego napisałem może.

    Gdybyś miał choć minimalne pojęcie o sieciach i instalacjach
    elektrycznych to wiedziałbyś, że transformatory stacji elektrycznych
    mają jeden koniec każdego uzwojenia uziemiony. Czyli na potencjale ziemi.

  • 112. Data: 2020-08-01 14:01:34
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Dalej nie ma chętnego co by napisał na którym zacisku transformatora bezpieczeństwa
    jest przewód fazowy. Tak samo z energetycznymi. Jeśli mają podłączenie do ziemi to
    nie w celu żeby faza była po lewo. Podłączenie do ziemi mają tylko te sieci co o nich
    napisałem i jeszcze jeden typ do zasilania w sytuacji kiedy może obciążenie faz być
    różne. I obydwa są używane do podłączenia odbiorców nazwijmy ich umownie
    indywidualnymi. Żaden transformator do działania z wyjątkiem czystej sieci SWER nie
    potrzebuje podłączenia uzwojeń do ziemi. Pracujące w układzie trójkąta na 110% nie
    mają podłączenia do ziemi bo to niewykonalne. Pierdolisz i rżniesz fachowca jak
    zwykle a docelowo widać że gówno wiesz. Gdyby nie to że w kuchenkach które są
    podłączane pod dwie fazy jest jakaś elektronika do sterowania to N było by zbędne.
    Kończę bo i tak nie zrozumiesz.

  • 113. Data: 2020-08-01 15:07:02
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Te w trójkąt łączone też mają jeden zacisk do ziemi? Weź zajmij się chlebem wodnym bo
    zrozumienie jak prąd działa Cię przerasta.

  • 114. Data: 2020-08-01 15:13:38
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Sat, 1 Aug 2020 12:10:09 +0200, Robert Wańkowski <r...@w...pl> wrote:

    > Powinna jeszcze korygować ten błąd.

    Niezły pomysł. Mnie wskazania tej listwy zachęciły do przerabiania
    gniazdek, które elektryk (z uprawnieniami, a jakże) podłączał
    konsekwentnie z fazą "po prawej". Ale dla kogoś, kto chce na szybko
    podpiąć np. wspomniany gdzieś w wątku piec c.o. a nie ma pojęcia o
    elektryce, zakup takiego "Power wiring optimizera" mógłby być
    rozsądny. Chociaż, z drugiej strony, taki piecyk czy inne urządzenie
    wymagające czegoś nie unormowanego, mógłby sam sobie przełączać
    doprowadzenia. Nawet ręczny przełącznik załatwiałby sprawę.

    --
    Artur Stachura

  • 115. Data: 2020-08-01 15:32:07
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2020-08-01 o 15:13, Artur Stachura pisze:
> [...]
    > wymagające czegoś nie unormowanego, mógłby sam sobie przełączać
    > doprowadzenia. Nawet ręczny przełącznik załatwiałby sprawę.

    Prawidłowe podłączenie urządzenia typu kocioł CO uzyskuje się podczas
    pierwszego uruchomienia, co z reguły robi serwis.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 116. Data: 2020-08-01 15:44:52
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Sat, 1 Aug 2020 15:32:07 +0200, PeJot <P...@n...pl> wrote:

    > Prawidłowe podłączenie urządzenia typu kocioł CO uzyskuje się podczas
    > pierwszego uruchomienia, co z reguły robi serwis.

    Dobrze wiedzieć. W takim razie proponowane ustrojstwo nie ma chyba
    jednak sensu...

    --
    Artur Stachura

  • 117. Data: 2020-08-01 15:50:05
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    Osoba podpisana jako Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    w artykule <news:slrnria62u.5sg.jaros@falcon.lasek.waw.pl> pisze:

    > A wpadł? Bo się nie spotkałem.

    Mam tak w domu. Cały blok tak chyba ma (być może losowo). Nie przyszło mi
    do głowy, aby sprawdzać (osobiście czy pytając sąsiadów) pozostałe dwa
    bloki, które były razem budowane. Teraz przynajmniej wszędzie są w
    mieszkaniach bezpieczniki różnicowo-prądowe, więc nie ma problemu z
    pstrykaniem, ale wcześniej bezpieczniki były w zamkniętych szafkach na
    klatce schodowej, a klucz zawsze gdzieś się zapodziewał.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<=>h w adresie)

  • 118. Data: 2020-08-01 15:56:55
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    Osoba podpisana jako Robert Wańkowski <r...@w...pl>
    w artykule <news:5f25411c$0$17353$65785112@news.neostrada.pl> pisze:

    > A jest przepis (nie przepis a norma :-) ) na to, aby fazowego nie
    > podłączać do gniazda żarówki na gwincie?

    W jaki sposób chcesz bezpiecznie wymieniać żarówki czy odkurzać i myć
    żyrandol, kiedy bezpieczniki są zamknięte w szafce na klatce schodowej, a
    klucz gdzieś się zapodział?

    Widziałeś, jak się zachowują niektóre kompaktowe świetlówki podłączone w
    taki sposób? Po wyłączeniu widać w ciemności pulsowanie co najmniej przy
    elektrodach lub słabą poświatę na całej długości rurek wyładowczych. Przy
    czym podobnie kiepsko bywają zrobione świetlówki no name i markowe, cena
    nie jest wyznacznikiem jakości. Mogę zrobić jakiś filmik w nocy, ale
    pewnie niewiele będzie widać.

    Elektronika w oświetleniu ledowym też się pewnie zużywa z tego powodu
    szybciej (wszak pracuje na okrągło, a nie tylko po włączeniu), ale tego
    raczej nie widać.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<=>h w adresie)

  • 119. Data: 2020-08-01 16:26:59
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    Osoba podpisana jako Piotr Wyderski <p...@n...mil>
    w artykule <news:rg383k$1g34v$1@portraits.wsisiz.edu.pl> pisze:

    > Jedynym uzasadnieniem jest to, że istnieją kraje, gdzie to zostało
    > unormowane i faza musi tam być podłączona po stronie lewej.

    Ale możesz wymienić te kraje? Bo na linkowanych wczoraj przez Zbycha
    wzorach podłączenia faza była po _prawej_ stronie. W przypadku UK było to
    duże (nie wszystkim się podoba) podwójne gniazdko poziome z wyłącznikami
    (to się chwali).

    > Rozsądek podpowiada, że jeśli nie ma obiektywnego powodu robić
    > odstępstwa, to
    > nie należy go robić. Ale z tego w żaden sposób nie wynika, ża
    > instalacja zrobiona odwrotnie jest zła. Ot, statystyczna ciekawostka,
    > nic więcej.

    Instalacja na odwrót może być kłopotliwa, jak na to wskazywali inni. Tak
    czy owak urzędowa norma też nie zwalniałaby z obowiązku sprawdzenia stanu
    faktycznego, w końcu wszędzie można natknąć się na samoróbki czy błędy.
    Nawet samemu sobie nie można ufać...

    > Co do bezpieczeństwa dzieci, to mój syn próbował podłączyć do gniazdka
    > termoparę, bo jakiś idiota wyposażył ją w podwójny wtyk bananowy o
    > rozstawie idealnie pasującym do otworów gniazda. Śrubokręty próbował
    > wkładać na leżąco, więc jego praworęczność niewiele by tu zmieniła.
    > Wszystkie gniazda są wewnętrznie zabezpieczone, a na technikę dwóch
    > śrubokrętów nie wpadł.

    Właśnie na takie komentarze czekałem. Mój osobisty zły przykład o niczym
    by nie świadczył, więc się do niego nie odwoływałem. Poza tym statystyka
    jest do bani bez podania wieku.
    Miałem na myśli dzieci w wieku przedszkolnym i manipulacje mniej czy
    bardziej przypadkowe (bo akurat jest pod ręką), a nie celowe działania,
    jakie sam też uskuteczniałem w wieku szkolnym. Jakąś wprawę w korzystaniu
    z urządzeń elektrycznych ma teraz każde dziecko, które korzysta z
    przenośnej elektroniki osobistego użytku (notebook, smartfon, tablet),
    wcześniej to był raczej sprzęt AGD (odkurzacz) czy lampka nocna.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<=>h w adresie)

  • 120. Data: 2020-08-01 17:00:13
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    Osoba podpisana jako Uzytkownik <a...@s...pl>
    w artykule <news:5f253356$0$514$65785112@news.neostrada.pl> pisze:

    > W przypadku zasad montażu instalacji elektrycznych, określają to:
    > ustawy, rozporządzenia, normy oraz wytyczne (np. konspekty SEP), a nie
    > żadne "przepisy". Co do "przepisów" to mogą być np. kulinarne.

    Przesadzasz. Przepis jest ogólnym terminem stosowanym potocznie jako
    rzeczownik zbiorowy dla określenia różnych kategorii mniej czy bardziej
    sformalizowanych zaleceń (pojedynczych lub zbiorów). Dotyczy to i
    przepisów prawnych (ustaw i rozporządzeń), i przepisów farmaceutycznych
    (recept), i przepisów kulinarnych, i przepisów informatycznych
    (algorytmów), i wszelkich innych. Jeśli ktoś prosi o wymienienie
    jakichkolwiek przepisów z określonej dziedziny, to znaczy, że interesuje
    go każde zalecenie z tej dziedziny sformułowane jako mniej czy bardziej
    oficjalny dokument niezależnie od kwalifikacji prawnej czy formalnej
    poprawności.

    Aby nie było zupełnie abstrakcyjnie, podam inny przykład, jakim jest
    ,,konflikt interesów". W Polsce nie jest to termin formalno-prawny, choć
    istnieją przepisy prawne w randze ustaw i rozporządzeń, które pewnych
    konfliktów interesów dotyczą. Masz jakiś kłopoty z językiem użytym w tym
    akapicie? Podasz jakiś przepis, z którego wynika co innego?

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<=>h w adresie)