  • 101. Data: 2020-08-01 10:58:47
    Temat: Re: Idiotyczny standard gniazdka 230V
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 1 Aug 2020 10:25:53 +0200, Robert Wańkowski<r...@w...pl>
    wrote:
    > Bo jakie argumenty są za lewą fazą? Padły w wątku?

    1. Dobry zwyczaj.
    2. Niektóre urządzenia (np. kotły gazowe)wymagają by w gnieździe po
    konkretnej stronie była faza. I najczęściej jest to w lewym.
    Przypadek?

    Dwa wystarczą?

    --
    Marek

  • 102. Data: 2020-08-01 11:00:47
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 1 Aug 2020 10:01:54 +0200, Piotr Wyderski
    > Rozumiesz różnicę pomiędzy "fajnie by było, gdybyś dał po lewej" od
    > "musisz dać po lewej"?

    A czy tutaj rozkminiamy aż taki poziom abstrakcji? Nie. Mówimy tylko,
    że z lewej dobry zwyczaj. I na tyle dobry, że 99% instalatorów go
    uznaje.

    --
    Marek

  • 103. Data: 2020-08-01 11:18:26
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > Pierdolisz użytkownik jak z tym chlebem co go na wodzie pieczesz.To że sobie
    wymyśliłeś z której strony faza nic nie znaczy bo jeszcze nie wymyśliłeś czy masz
    stać do gniazdka przodem czy tyłem. Dawaj przepis który nakazuje konkretne połączenie
    w gniazdku albo spadaj na bambus.

    W przypadku zasad montażu instalacji elektrycznych, określają to:
    ustawy, rozporządzenia, normy oraz wytyczne (np. konspekty SEP), a nie
    żadne "przepisy". Co do "przepisów" to mogą być np. kulinarne. Póki co
    jeszcze się nie pochwaliłeś swoim "przepisem" na pieczenie chleba w
    lodówce bez wody, a cały czas twierdzisz, że tak pieczesz.

    Pochwalisz się w końcu swoim "przepisem"?

  • 104. Data: 2020-08-01 11:26:15
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Sat, 01 Aug 2020 10:58:47 +0200, Marek <f...@f...com> wrote:

> [...]
    > 2. Niektóre urządzenia (np. kotły gazowe)wymagają by w gnieździe po
    > konkretnej stronie była faza. I najczęściej jest to w lewym.

    Dorzucę od siebie jeszcze jeden, choć kuriozalny trochę: listwa
    zasilająca, która ma dwie lampki oznaczone "Wiring OK/Wrong". Po
    włączeniu do gniazdka "z fazą z lewej" świeci "OK" na zielono, jeśli
    faza jest "z prawej" - "Wrong" na czerwono.

    Produkt chiński, ok. 20-letni, marka Silvershield. Pamiętam, że na
    opakowaniu był dumny napis "Zabezpieczenie na +, - i 0" :-)

    Być może były te listwy produkowane na rynek, gdzie ów "wiring" jest
    unormowany.

    --
    Artur Stachura

  • 105. Data: 2020-08-01 11:35:29
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Marek wrote:

    > A czy tutaj rozkminiamy aż taki poziom abstrakcji? Nie. Mówimy tylko, że
    > z lewej dobry zwyczaj. I na tyle dobry, że 99% instalatorów go uznaje.

    Ten zwyczaj (dlaczego "dobry" -- nie mam pojęcia, konwencja jak każda
    inna) wystarczył tu komuś do nazwania osób zwracających uwagę na to, że
    to nie ma w Polsce znaczenia wywrotowcami i płaskoziemcami.

    W szczególności, do osoby z fazą po prawj stronie kołka nie wpadnie UDT
    i mu tej instalacji urzędowo nie odłączy. A skoro powołany do tego urząd
    państwowy nie ma z tym problemu, to dlaczego Wy macie?

    Do stwierdzenia "my staramy się podłączać fazę po lewej stronie i do
    tego zachęcamy innych, ale w sumie rób jak chcesz" bym się nie
    przyczepił, bo dokładnie taki jest obecny stan rzeczy. Ale jak ktoś
    próbuje złośliwymi komentarzami wymusić swoją "normę" tam, gdzie jej nie
    ma, to reaguję.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 106. Data: 2020-08-01 12:06:25
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 01.08.2020 11:00, Marek wrote:

    > A czy tutaj rozkminiamy aż taki poziom abstrakcji? Nie. Mówimy tylko, że
    > z lewej dobry zwyczaj. I na tyle dobry, że 99% instalatorów go uznaje.

    IMHO nie jest dobry, bo może zachęcać do mniejszej ostrożności.
    Dałem przykład (nie wiem czy słuszny) z pralką, ale skoro urządzenia
    (wtyczkowe) mają być tak zaprojektowane, że obojętne z której strony
    faza, to w gniazdku też powinno być obojętne.
    Masz _nie_wiedzieć_ z której strony jest (będzie) faza i traktować oba
    przewody z taką samą ostrożnością i starannością.
    Prędzej czy później znajdzie się ktoś, kto weźmie ten zwyczaj za
    obowiązującą regułę i zrobi jakąś głupotę.

    --
    Mirek.

  • 107. Data: 2020-08-01 12:10:09
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2020-08-01 o 11:26, Artur Stachura pisze:

> [...]
    > opakowaniu był dumny napis "Zabezpieczenie na +, - i 0" :-)
    >
    > Być może były te listwy produkowane na rynek, gdzie ów "wiring" jest

    Powinna jeszcze korygować ten błąd.

    Robert

  • 108. Data: 2020-08-01 12:17:05
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2020-08-01 o 02:44, Andrzej P. Wozniak pisze:
    > Mnie bardziej ciekawi, kto wpadł na pomysł, żeby wyłączniki oświetlenia
    > zakładać na przewodzie zerowym.
    A jest przepis (nie przepis a norma :-) ) na to, aby fazowego nie
    podłączać do gniazda żarówki na gwincie?

    Robert

  • 109. Data: 2020-08-01 12:38:07
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2020-08-01 o 10:53, Marek pisze:

    > Tak. I pytanie było proste co to za standard i z jakiego kraju a nie
    > faza z której i czemu przymykamy oko na rzeczywistość, że z lewej.

    W niektórych krajach europejskich istnieją zapisy normatywne, nakazujące
    podłączanie gniazd w określony sposób. Dlatego też firmy produkują na
    ten rynek podwójne gniazda w których położenie poszczególnych zacisków
    nie jest zamienione. Gniazda te są wykonane w taki sposób jak na tym
    zdjęciu lub też gniazdka są umieszczone jak w lustrzanym odbiciu, a
    wewnątrz przewody L i N są skrzyżowane. Gniazda takie są także dostępne
    w Polsce i często są stosowane tam, gdzie zamiana fazy i neutralnego ma
    znaczenie np. w przypadku urządzeń grzewczych.Sam nawet często takie
    montuję przy kotłach gazowych. Większość producentów kotłów gazowych w
    dokumentacji jednoznacznie określa gdzie ma być L i N. Zazwyczaj faza
    jest z lewej, ale są kraje w których faza ma być podłączana po prawej
    np. Francja, Holandia.

    Co ciekawsze w czasach komuny częściej można było spotkać takie gniazda
    ze skrzyżowanymi przewodami, ponieważ w starszych normach wskazany był
    sposób podłączenia bolca ochronnego w gniazdach oraz usytuowanie L i N.
    Obecnie normy nie dopuszczają układów zerowania i w nowych normach nie
    ustalono położenia L i N. Są natomiast wytyczne SEP zalecające
    podłączanie przewodu fazowego z lewej strony kiedy bolec jest u góry.
    Oczywiście patrząc na gniazdo od strony wtyczki. Nie jest to
    obowiązujące prawo lecz tylko zalecenie, którego dobrzy elektrycy się
    trzymają.

    Jak więc widzisz jest to standard także i polski.

    Jeżeli zaś chodzi o prawo to ono nie uściśla jak ma być podłączony
    osprzęt elektryczny. Określa ono tylko ogólne zasady i odwołuje się do
    norm. Natomiast normy nie są obowiązkowe i można je stosować
    dobrowolnie. Równie dobrze można się powołać na normy innych krajów UE
    czy też normy branżowe. Najważniejsza jest jednak tzw. "dobra praktyka",
    która jest wynikiem nie tylko znajomości norm, ale także i wiedzy
    propagowanej przez SEP (Stowarzyszenie Elektryków Polskich) oraz
    autorytety tej branży np. dr inż. Edward Musiał.

  • 110. Data: 2020-08-01 12:46:58
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > Zwłaszcza standard jest zachowany we wtyczkach co nie mają zacisku ochronnego i
    można je włożyć do gniazdka jak się komuś podoba. Pewno rozbijałes młotkiem tysiące
    wtyczek żeby badania zrobić gdzie jest faza.

    Co ma piernik do wiatraka? To tak jak byś powiedział, że "słonie ci się
    nie podobają, bo widziałeś żyrafę".

    Urządzenia w których ma znaczenie położenie L i N w gniazdku są
    produkowane tylko i wyłącznie w I klasie ochronności. Natomiast
    urządzenia, które korzystają z wtyczek bez bolca ochronnego są
    produkowane w II klasie ochronności i w ich przypadku nie ma kompletnie
    znaczenia po której stronie jest L i N.