  • 61. Data: 2020-07-31 19:57:26
    Temat: Re: Idiotyczny standard gniazdka 230V
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Jarosław Sokołowski wrote:

    > To dotyczy wtyczek kątowych. Kiedyś było ich mniej, ale jeśli już się
    > zdarzyły, to miały dziurkę od uziemienia od strony kabla (czyli od dołu).
    > Dzisiaj by sterczały w stronę sufitu.

    Istotnie, ale w zakwestionowanym układzie nie sterczą, co chyba
    odpowiada na zadane pytanie. Można też gnizada zainstalować bokiem i
    wtedy będzie uniwersalnie.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 62. Data: 2020-07-31 21:03:25
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Wyderski napisał:

    > Bardzo łatwo jest je skrzyżować. Widziałem takie gniazdka.

    A ja nie widziałem -- bardzo trudno takie spotkać.

    > Tylko czego powyższe dowodzi? W Polsce nie jest to uregulowane,
    > więc sobie producenci legalnie upraszczają konstrukcję.

    No właśnie, a jak któryś producent się postara zrobić lepiej,
    to znajdzie się ktoś, kto to nazwie "idiotycznym standardem".
    Czego to dowodzi -- nie wiem.

    --
    Jarek

  • 63. Data: 2020-07-31 21:07:44
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Wyderski napisał:

    > Istotnie, ale w zakwestionowanym układzie nie sterczą, co chyba
    > odpowiada na zadane pytanie. Można też gnizada zainstalować bokiem
    > i wtedy będzie uniwersalnie.

    To może z armaty ustawionej bokiem też można strzelać zza winkla?
    Nie, nie można. Regulamini tego nie przewiduje! Tu jest podobnie.
    Gniazdka nie można zainstalować bokiem, bo regulamin przewiduje
    przewód fazowy z lewej strony. Tak sie nie da.

    --
    Jarek

  • 64. Data: 2020-07-31 21:49:59
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Jarosław Sokołowski wrote:

    > No właśnie, a jak któryś producent się postara zrobić lepiej,
    > to znajdzie się ktoś, kto to nazwie "idiotycznym standardem".

    Ale czemu idiotycznym? Standard, jak każdy inny. Można sobie przecież
    zażyczyć np. w SIWZ, by instalacja w Polsce spełniała unormowania
    zarówno polskie, jak i np. niemieckie lub fińskie i uzależnić od tego
    jej odbiór.

    Natomiast u nas to zostało przeniesione na poziom kontrukcyjny
    urządzenia: ma ono pozostać bezpieczne i działać niezależnie od tego, na
    którym przewodzie jest faza. Co zazwyczaj i tak bardzo łatwo spełnić w
    urządzeniach zasilanych prądem przemiennym. Urządzenia jednofazowe
    wrażliwe na lokalizację fazy to wyjątki w rodzaju RCD. N i tak nie wolno
    wystawiać na obudowę, więc w sumie co za różnica?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 65. Data: 2020-07-31 21:55:31
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Wyderski napisał:

    > Ale czemu idiotycznym?

    A skąd mam wiedzieć? Przypuszczam, że dlatego, że niektórzy
    używają określenia "idiotyczne", jeśli czegos nie rozumieją.

    --
    Jarek

  • 66. Data: 2020-07-31 22:04:59
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 31.07.2020 21:49, Piotr Wyderski wrote:

    > Urządzenia jednofazowe
    > wrażliwe na lokalizację fazy to wyjątki w rodzaju RCD.
    RCD są wrażliwe na lokalizację fazy?

    --
    Mirek.

  • 67. Data: 2020-07-31 22:05:35
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Jarosław Sokołowski wrote on 31.07.2020 19:43:

    > Na pomysł
    > podwójnych gniazdek wpadli w krajach, gdzie nie ma normy na umieszczenie
    > styku fazowego i zerowego. Tam, gdzie jest to uregulowane, podwójnych
    > gniazd nie ma

    Całe szczęście, że grupa jest po polsku i w innych krajach jeszcze o tym
    nie wiedzą.

    http://www.judgeelectrical.co.uk/images/domestic-ele
    ctrical/uk-domestic-electrical-socket.gif

    https://static-cdn.imageservice.cloud/62792/how-to-d
    iagnose-and-correct-wiring-problems-in-receptacles.J
    PG

  • 68. Data: 2020-07-31 22:10:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Zbych napisał:

    << albo są one rzadkością -- ze względu na trudość wykoniania.

    > Całe szczęście, że grupa jest po polsku i w innych krajach jeszcze o tym
    > nie wiedzą.

    Całe szczęście, że grupa jest w Usenecie, więc łatwo zobaczyć, co kto wyciął.

    --
    Jarek

  • 69. Data: 2020-07-31 22:25:06
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Jarosław Sokołowski wrote on 31.07.2020 22:10:

    > << albo są one rzadkością -- ze względu na trudość wykoniania.

    > Całe szczęście, że grupa jest w Usenecie, więc łatwo zobaczyć, co kto wyciął.

    No, ci Amerykanie to muszą być straszni masochiści, że tak się męczą
    robiąc swoje gniazdka.

  • 70. Data: 2020-07-31 22:33:04
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Zbych napisał:

    > No, ci Amerykanie to muszą być straszni masochiści, że tak się męczą
    > robiąc swoje gniazdka.

    Amerykańskie w przytłaczającej większości są bez uziemienia. Ale faktycznie,
    przeważnie podwójne (za to w każdym jest połowa normalnego napięcia).

    --
    Jarek