  • 91. Data: 2021-03-25 10:55:44
    Temat: Re: Jaka stal na projekt DIY
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:TwQ6I.287806$%k...@f...ams1...
    On 2021-03-24, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Przyjmując, że archiwum jest kompletne, a niekoniecznie jest.

    Masz na mysli, ze tylko czesc postow zapisywal ?
    No, jest takie ryzyko.

    scp bylo tez chyba na listserv, tam archiwum moze by pelniejsze.

    >Z tym, że
    >chyba większość uczelni popodłączanoe do Internetu pomiędzy
    >1992-1993,
    >więc nie sądze, żeby przed tym okresem pl.*, przynajmniej w sensie
    >dystrybucyjnym (wiele węzłów) istniała. Obstawiam końcówkę 93'.

    W sensie dystrybucyjnym moze nie, ale zalozyc hierarchie mozna bylo i
    na zagranicznych serwerach.
    Oprocz podlaczenia do Internetu to trzeba bylo jeszcze fachowca od
    serwera.

    Trzeba by bylo Michala spytac - jak zrobil ten pierwszy polski serwer
    w 92 - to od razu załozył pl.*, czy nie, czy juz byla zalozona.

    Jedna z pierwszych grup to powinna byc pl.news.admin ... ktos by to
    dla nas wymyslil ?

    A to za duzo roboty.

    J.

  • 92. Data: 2021-03-25 13:03:02
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-03-25, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Masz na mysli, ze tylko czesc postow zapisywal ?
    > No, jest takie ryzyko.
    >
    > scp bylo tez chyba na listserv, tam archiwum moze by pelniejsze.

    Tam gdzieś na tych stronach było jakieś sformułowanie, że to są na tyle
    kompletne archiwa na ile się dało (czy podobnie). Trochę więc tak, jakby
    wiedzieli, że czegoś może brakować.

> [...]
    > serwera.
    >
    > Trzeba by bylo Michala spytac - jak zrobil ten pierwszy polski serwer

    A zaraz, czy ja mu nie składałem ze 2 lata temu jakiś życzeń z okazji
    którejś (25?) rocznicy powstania polskiego usenetu? Tylko za diabła nie
    pamiętam, skąd wiedziałem, której. W każdym razie nie odpowiedział :)

    > w 92 - to od razu załozył pl.*, czy nie, czy juz byla zalozona.
    >
    > Jedna z pierwszych grup to powinna byc pl.news.admin ... ktos by to
    > dla nas wymyslil ?

    Ee. 1995.

    Za to "polip" jest z początku 1994.

    --
    Marcin

  • 93. Data: 2021-03-25 13:19:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2021-03-23, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:
> [...]

    Skleroza mi powoli ustepuje ... dlugo korzystalem z newsow w trybie
    terminalowym/tekstowym.
    Potem nawet jak mialem czytnik na domowym windows, to starczal impuls
    telefoniczny na wymiane newsow ... czyli czasu na ogladanie www nie
    bylo.
    Ani jakiegs wielkiego nacisku/potrzeby.

    >Więc, MZ w latach 1994-1997 wciąż efektywniej było zapytać grupy
    >osób,
    >które coś tam wiedziały, bo te osoby raz, że wiedziały, dwa stanowiły
    >węzły dla "Twojego" zbioru linków.

    A w takiej elektronice to imo www dopiero startowal, i np karta
    katalogowa elementu to nie byla taka pewna.

    Pamietam, ze Motorola miala jakis system, gdzie moglem wybrac nr
    czesci, a opis ... wysylali faxem.
    Ale jak wybieralem ... chyba juz przez www. A moze telnetem ?

    No wlasnie - dzis te karty sa w pdf, a acrobat reader ... wiki
    twierdzi, ze w 1993 wydany pierwszy raz.
    I ze poczatkowo kosztowal $50/user.
    Zanim firmy przygotowaly swoje zasoby w pdf, tez musialo troche czasu
    minac.

    Potem byla era katalogow na CD - ale tu juz roku nie podam.

    Who.is twierdzi, ze motorola.com byla zarejestrowana w grudniu 94,
    Maxim w grudniu 97,
    ale np Intel w 86, Analog 90, Atmel 92, Linear 95 ...

    Wiec z tym "mozna bylo sobie wyguglac" to ostroznie.

    J.

  • 94. Data: 2021-03-25 14:08:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

    > Mnie się przypomniało, jak klientom sprzedawałem konta mailowe
    > o ogromnej pojemności 5MB.

    Też sprzedawałem, w dodatku z comiesięczną opłatą (obejmującą też
    ileś godzin dostępu do modemu). Wcześniej w PLEARN konta miały
    pojemność dostępnej pamięci dyskowej opisywaną w "cylindrach".
    Ten cylinder to coś koło jednego MB. Przeważnie dawali jeden, ale
    ja miałem pięć.

    --
    Jarek

  • 95. Data: 2021-03-25 15:16:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

> [...]

    > więc nie sądze, żeby przed tym okresem pl.*, przynajmniej w sensie
    > dystrybucyjnym (wiele węzłów) istniała. Obstawiam końcówkę 93'.

    Może istniało wiele węzłów, ale działały zgodnie z pierwotnymi założeniami
    nntp, czyli obsługiwały lokalnych użytkowników. Ja w każdym razie w 94/95,
    jako "komercyjny" miałem kłopot ze znalezieniem czegoś, co mnie wpuści.

    --
    Jarek

  • 96. Data: 2021-03-25 15:44:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    Pan Adam napisał:

> [...]
    >pojemność dostępnej pamięci dyskowej opisywaną w "cylindrach".
    >Ten cylinder to coś koło jednego MB. Przeważnie dawali jeden, ale

    Czy to nie wynikalo z zalozen VM?
    Uzytkownik dostaje czesc rzeczywistego dysku jako wirtualny, i moze
    sobie na nim zalozyc system plikow jaki chce.

    I to m.in. jeden z powodow, dla ktorych uwazam, ze ten system do
    "Internetu" sie kiepsko nadawal.
    Jak widac - zrobili na tym "Bitnet".

    J.

  • 97. Data: 2021-03-25 15:54:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2021-03-25, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >tyle
    >kompletne archiwa na ile się dało (czy podobnie). Trochę więc tak,

    Bo system news jakby z zalozenia byl do "news". Admin mogl kasowanie
    staroci ustawic.
    Potem zaczela to Altavista archiwizowac, potem Altaviste przejal
    Google, i przy okazji juz sie cos utracilo.

    Przy czym IMO z samej tresci poczatku zapisu da sie ustalic, czy to
    poczatek, czy juz rozbudowana dzialalnosc.
    Chocby po "Witam, widze ze jestem pierwszy na grupie" ...

> [...]
    >nie
    >pamiętam, skąd wiedziałem, której. W każdym razie nie odpowiedział :)

    1994+25 albo 1992+25 - niestety oba sie kwalifikuja do "ze 2 lata temu
    ... +/- skleroza" :-)

    >Ee. 1995.
    >Za to "polip" jest z początku 1994.

    Cos mi chodzi po glowie, ze polip byl na listservie.
    Ale czy tam zaczal, czy tylko tam byl bramkowany ...

    "Jest to kontynuacja grupy pl.listserv.polip, utworzonej w roku 1994."

    tylko czy listservowa grupa byla utworzna w 94, czy newsowa ...

    J.

  • 98. Data: 2021-03-25 18:13:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Czy to nie wynikalo z zalozen VM?
    > Uzytkownik dostaje czesc rzeczywistego dysku jako wirtualny,
    > i moze sobie na nim zalozyc system plikow jaki chce.

    Na początku człowiek się cieszył, gdy mu się udało plik skopiować.
    Wymagało to podania nieoczywistej liczby parametrów w nieoczywistej
    kolejności. Przy prostym kopiowaniu pliku parametrów mogło być sześć.
    Ale żebym miał filesystemy zakładać? Co to, to nie! W końcu czegoś
    się nauczyłem, coś tam skompilowałem, coś policzyłem. Ale to dla
    sportu raczej. Przeważnie ludzie traktowali ten superkomputer jako
    narzędzie do pisania maili i okno na świat.

    Ciekawostka taka. Napisałem kiedyś w Usenecie o swoich przygodach
    z mainframe. Tego samego dnia dostałem dwa maile od headhunterów
    z propozycjami roboty przy tych dinozaurach. Ale to było prawie
    dwadzieścia lat temu. To wiele mówi na temat tego, czym był Usenet
    wtedy, i czym jest teraz. Dzisiaj mamy gwarancję, że pies z kulawą
    naogą nie przeczyta tego, co tutaj wypisujemy.

    --
    Jarek

  • 99. Data: 2021-03-26 09:05:13
    Od: cef <c...@i...pl>

    > Dzisiaj mamy gwarancję, że pies z kulawą
    > naogą nie przeczyta tego, co tutaj wypisujemy.

    Hmmm, można by wysnuć wniosek, ze nie jestem psem z kulawą
    nogą. Najlepsze zawsze były oftopiki - jak teraz. I tu się
    za wiele przez 20 lat nie zmieniło - nawet jak aktywnych użytkowników
    jest znacznie mniej, to najciekawiej robi się i największy ruch jest, gdy
    o temacie z nagłówka już wszyscy zapomnieli :-)

  • 100. Data: 2021-03-26 12:36:32
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    cef napisał:

    > Hmmm, można by wysnuć wniosek, ze nie jestem psem z kulawą nogą.

    Zaświadczenie od weterynarza poproszę.

> [...]
    > 20 lat nie zmieniło - nawet jak aktywnych użytkowników jest znacznie
    > mniej, to najciekawiej robi się i największy ruch jest, gdy o temacie

    Czasem ten ruch ulega dalszemu wzmożeniu -- gdy zaczyna się dyskusja
    na temat tego, jak bardzo niedobre są oftopiki.

    --
    Jarek