  • 81. Data: 2021-03-23 20:33:58
    Temat: Re: Jaka stal na projekt DIY
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:s...@f...lasek.waw.
    pl...
    Pan J.F. napisał:

    ># whois sgi.com | grep Creation
    > Creation Date: 1994-05-10T04:00:00Z
    >Ci akurat się nie śpieszyli.

    A to na pewno pierwotna data?

    dec.com jest 1985 :-)

    No wlasnie ... skoro przewidzieli .com, to przewidziana komercyjna
    dzialalnosc :-)
    A kiedy zalozono .com ?

    [...]
    >Po prostu żaden.

    No nie - jak mozna wyczytac w RFC881 - plik Hosts.txt twoim
    przyjacielem.

    Tylko sie niestety rozrosl.

    >Ale kawałek BITNETu.

    Ale jawnie okreslony :-)

    >Zresztą na początku dostęp był tylko do Europy.
    >Zaraz po podłączeniu Wałęsa był z wizytą w USA, wytłumaczono mu, że
    >w tej sprawie powinien zrobić awanturę -- zrobił, i blokadę zdjęto.

    >Może był, ale to jednak średni sens dla firmy podłączaś się do
    >takiej sieci.

    No chyba, ze sie uczelniom komputery sprzedaje :-)

    >Sam żem im to uczynił, ministerialną koncesję na takie fanaberye
    >w garści mając.

    >Był diwajs dający dostęp do systemu przez TCP/IP. Tak samo
    >funkcjonował
    >w internecie węzeł PLEARN z CIUW.

    a do samego komputera jakims standardowym interfejsem IBM - kanal czy
    cos ?
    Nie, zaraz ... CICS ?

    >To już żadem problem, sprawa emulatora terminala tn3270 (w sensie
    >softu).

    A jak emaile chcesz wymieniac z innymi systemami ?

    >Jak instalowali IBM 3090 w CIUW, to mówili, że to najdroższy
    >mainframe
    >świata. Dali za darmo. Ale kupować już mało kto chciał.

    A to ponoc BASF byl.

    >Jakoś sobie radził. Przed IBM 3090 krótko w tej samej roli był
    >komputer BASF. Na wykonanie polecenia czekało się czasem pół minuty.

    A, czyli jednak oryginalny IBM ... w koncu.

    Ale chodzi mi o mozliwosci sprzetowe - ile terminali mozna bylo do
    takiego prawdziwego mainframe podlaczyc?

    Hm, czy np sprzedaz/rezerwacja biletow lotniczych nie byla juz na
    komputerach ?

    J.

  • 82. Data: 2021-03-23 22:27:13
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > A kiedy zalozono .com ?

    1 stycznia 1985. Razem z .edu, .org, .net, .gov, mil.

    > [...]
    >
    > No nie - jak mozna wyczytac w RFC881 - plik Hosts.txt twoim
    > przyjacielem.

    Ale jak już system domenowy istniał, to jeśli w jakimś kraju pojawiał
    się internet, to z nazwami domenowymi (choć np. Białoruś miała na
    początku serwery dla domeny .by w Polsce).

    > Hm, czy np sprzedaz/rezerwacja biletow lotniczych nie byla juz na
    > komputerach ?

    Nie tylko "na komputerach", ale w globalnej sieci. Już w latach
    siedemdziesiątych, jak się kupowało bilet na antka z Wrocławia do
    Warszwy, to kasjer bukował go na amerykańskim serwerze, bodajże
    w Atlancie. Drukarka do biletów już w systemie białkowym, czyli
    dane wypisywane ręcznie na blankietach z kalką. Takie malutkie
    terminale do tego były, co wyświetlały jedną, a może kilka linijek
    tekstu. Na zielono.

    --
    Jarek

  • 83. Data: 2021-03-24 01:08:15
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-03-23, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

    > Nie o to chodzi, że brak fachowości, tylko że jedno z drugim wymieszane.

    Fachowości jako wiedzy systematycznej, lub krytycznej masy kompetentnych
    użytkowników (co na to samo z grubsza wychodzi).

    > Istnieje pogląd, że w Usenecie należy udzielać pełnych i wyczerpujących
    > odpowiedzi na zadany temat, a miejsce na pogawędki jest gdzie indziej.
    > Autorzy tej koncepcji nie pomyśleli tylko o jednym: kto za to zapłaci.
    > Jakoś nie uśmiecha mi się bycie dyżurnym specjalistą na infolinii. Nie
    > muszę się dowartościowywać tym, że najdokładniej z całej wsi potrafię
    > udzielić odpowiedzi nowicjuszowi. Gdyby tak musiało być, to już dawno
    > wszyscy by sobie stąd poszli. Ustalił się stan taki, że siedzi sobie

    Ten pogląd MZ wynikał głownie z kosztów połączeń/przesyłu. Pogawędki
    miały tendecje przeradzania się w tasiemce, zwykle o niskiej higienie
    cięcia cytatów.

    Dodatkowo, przy obecnie na wskroś prawdziwym "wszystko można wygóglać"
    udzielanie pełnych odpowiedzi jest jak dawanie ryby. Wyrabianie postaw
    roszczeniowych zawsze się zemści.

    > Informacji na jaki temat? Nie jestem nałogowym pochłaniaczem literatury

    Wartych do poczytania książek, dostępnych materiałów, zjazdów etc.
    Przyznam, że jak tam zaglądałem to zawsze byłem pod wrażeniem wiedzy i
    oczytania wielu przebywających tam osób.

    > Koncepcja znana pod postacią Yahoo. Istniało sporo stron zawierających
    > zbiór linków na jakiś temat. Gromadziło się ich adresy tworząc własną
    > bazę danych.

    Tak, ale to będzie zawsze taki malutki wycinek, więc w sumie mało
    istotny, szczególnie przy wiedzy tematycznej. - Komuś musiłoby się
    chcieć coś wystawić (pogrzebac w gofrze/html) i pewnie komuś się
    chciało, ale zwyczajnie i statystycznie tych "komus" było pewnie ze 3-4
    rzędy wielkości mniej niż obecnie, lub niż wynosi masa krytyczna takiego
    źródła, żeby można było ją rozważyć jako systematyczne (w miarę pełne)
    źródło wiedzy.

    Więc, MZ w latach 1994-1997 wciąż efektywniej było zapytać grupy osób,
    które coś tam wiedziały, bo te osoby raz, że wiedziały, dwa stanowiły
    węzły dla "Twojego" zbioru linków.

    --
    Marcin

  • 84. Data: 2021-03-24 02:06:56
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-03-23, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > No wiesz - ten internet na poczatku byl bardziej akademicki.

    To trzebaby ustalić kioedy ten "sciep" został stworzony. Jeśli pre-1990,
    to może i tak, jesli po, to w poziom akademicki trochę powątpiewam, no
    chyba, że a la Pawłowicz.

    > A skoro im sie podobalo ... to pewnie i Jarkowi by sie podobalo :-)
    >
    > A nie ocalalo jakies archiwum wczesne?

    No właśnie nie jestm w stanie wyguglać nawet dat powstania. W każdym
    razie, w okolicach 1994 jak nas już podłączyli to rynsztok już szedł
    pełną parą.

    --
    Marcin

  • 85. Data: 2021-03-24 02:09:09
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-03-23, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

> [...]
    > dane wypisywane ręcznie na blankietach z kalką. Takie malutkie
    > terminale do tego były, co wyświetlały jedną, a może kilka linijek

    Jeszcze w 1996, jak kupowałem w Orbisie na połącznie do Holandii to mi
    wypisywali ręcznie.

    --
    Marcin

  • 86. Data: 2021-03-24 07:01:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2021-03-23, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >To trzebaby ustalić kioedy ten "sciep" został stworzony. Jeśli
    >pre-1990,

    No wlasnie mogl wczesnie powstac. Hierarchia soc.culture pewnie dosc
    wczesna.

    >to może i tak, jesli po, to w poziom akademicki trochę powątpiewam,
    >no
    >chyba, że a la Pawłowicz.

    Poziom akademicki amerykanski :-)
    A Pawlowicz, to chyba i w Polsce dostep miala w drugiej czy trzeciej
    kolejnosci ... najpierw jednak wydzialy informatyczne ...

    >No właśnie nie jestm w stanie wyguglać nawet dat powstania. W każdym
    >razie, w okolicach 1994 jak nas już podłączyli to rynsztok już szedł
    >pełną parą.

    no wlasnie - cos takiego znalazlem
    http://oldwww.fuw.edu.pl/pzs/pzs_nntp.html

    Newsy u nas to jednak 1994 lub wczesniej?
    Hierarchia pl.* tez?

    J.

  • 87. Data: 2021-03-24 09:17:28
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-03-24, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > no wlasnie - cos takiego znalazlem
    > http://oldwww.fuw.edu.pl/pzs/pzs_nntp.html
    >
    > Newsy u nas to jednak 1994 lub wczesniej?

    Tu: https://archive.org/download/usenet-uat-pl

    ...są polskie archiwa do 2017. Jest tam też sciepa i pierwszy post to
    1994-01-02 03:23. Nie wiem, która grupa w hierarchii pl była pierwsza,
    ale można przyjąć, że jeśli ktoś stawiał serwer to sciepę wtedy
    udostepniał. Z drugiej strony czy to był poczatek 1994 to też nie
    wiadomo, bo archiwum moze tyle obejmować.

    --
    Marcin

  • 88. Data: 2021-03-24 16:34:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2021-03-24, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]

    >udostepniał. Z drugiej strony czy to był poczatek 1994 to też nie
    >wiadomo, bo archiwum moze tyle obejmować.

    Po samej ilosci postow dziennie powinno sie cos dac wywnioskowac.

    Tylko ... jak to przegladac ?
    Jakis tbrowser chyba trzeba ... nie mam .

    J.

  • 89. Data: 2021-03-25 00:41:55
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 23 Mar 2021 09:22:11 +0100, Jarosław Sokołowski napisał(a):

> [...]
    >
    > Koncepcja znana pod postacią Yahoo. Istniało sporo stron zawierających
    > zbiór linków na jakiś temat. Gromadziło się ich adresy tworząc własną
    > bazę danych.

    > Mogły być, ale nie były. Jak już wspomniałem, tylko co drugi polski
    > odbiorca internetu spod strzechy używał eamaila. Zupełnie inna droga
    > niż w USA. Tam, zanim pojawił się publiczny internet, usługi wymiany
    > informacji tekstowych istniały w serwisach typu America Online czy
    > CompuServe. I cieszyły się wielką popularnością. Dostęp do Usenetu
    > też był wczeniej, niż reszta (WWW i w ogóle TCP/IP).

    We wspomnianym wcześniej linku:
    https://ftp.icm.edu.pl/pub/journals/pigulki/pigulki3
    .pub

    jest:

    "PIGULKI - Editors
    Jerzy Klimkowski (Incommunicado, USA) email: j...@v...ncat.edu
    Dave Phillips (Cheektowaga, USA) email: d...@a...buffalo.edu
    Jacek Ulanski (Lodz, Poland) (email: pending, really, pending!)
    Marek Zielinski (NYC, USA) email: z...@n...bitnet"

    Chodzi mi o ten pending.

    Mnie się przypomniało, jak klientom sprzedawałem konta mailowe o ogromnej
    pojemności 5MB.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 90. Data: 2021-03-25 01:09:23
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-03-24, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Po samej ilosci postow dziennie powinno sie cos dac wywnioskowac.

    Przyjmując, że archiwum jest kompletne, a niekoniecznie jest. Z tym, że
    chyba większość uczelni popodłączanoe do Internetu pomiędzy 1992-1993,
    więc nie sądze, żeby przed tym okresem pl.*, przynajmniej w sensie
    dystrybucyjnym (wiele węzłów) istniała. Obstawiam końcówkę 93'.

    > Tylko ... jak to przegladac ?
    > Jakis tbrowser chyba trzeba ... nie mam .

    Tak. Trzeba sobie skompilować.
    https://github.com/wolfpld/usenetarchive

    --
    Marcin