  • 131. Data: 2023-02-01 08:14:21
    Temat: Re: 'Ma przekonac Warszawiaków ze chca'
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 01-02-2023 o 07:46, Mirek Ptak pisze:

    > Staram się tego unikać ale było tego za dużo - ącki sra ci na głowę
    > toppostami, a Ty ten ściek wyciągasz na wierzch innym.
    > Przywołuję Cię do porządku :)

    Ty wyciągasz Shreka - ta sama sytuacja...

  • 132. Data: 2023-02-01 11:47:28
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    W dniu 01.02.2023 o 08:14, Cavallino pisze:

    > Ty wyciągasz Shreka - ta sama sytuacja...

    Shrek nie sra mi na głowę.

    Pozdrawiam - Mirek
    --
    Mirek Ptak
    kolczan( a t )outlook(kropek) c om

  • 133. Data: 2023-02-01 12:00:21
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 01-02-2023 o 11:47, Mirek Ptak pisze:

    > Shrek nie sra mi na głowę.

    A to już zależy co kto uważa za takowe.
    Widać Shrek też nie uważa, żeby ącki to mu robił....

  • 134. Data: 2023-02-01 22:30:57
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Mirek,

    > Co by dało około 124,4 dm^3 wodoru - spora różnica do 0,37 dm^3 ;)

    :)

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 135. Data: 2023-02-02 02:08:26
    Od: io <i...@o...pl.invlid>

    W dniu 28.01.2023 o 11:44, heby pisze:

    > To trochę jak określanie zamożności społeczeństwa ankietą wśród prezesów
    > spółek.

    Nie wiem czy faktycznie istnieje problem zamożności, ale jeśli istnieje
    to nie dlatego, że wyłączające się lampki są jakimś problemem
    technicznym lub robią producentowi duży koszt tylko co najwyżej dlatego,
    że ci producenci są pazerni i chcą więcej zarobić oferując to dopiero w
    jakimś premium.

    > Tak, moja iMAX B6 z firmware ChealiCharger (nie pamiętam już, czy to
    > jakiś fork), kompensuje rezystancję.

    A coś z tego wynika w temacie np ładowania mocno rozładowanych aku?

    > Ale może bardziej ogólnie, od najgorszego bez ficzera do ficzera:
    >
    > Padlina z prostą algorytmiką:
    > https://www.ti.com/lit/ds/symlink/bq24450.pdf
    >
    > Z automatyką:
    > https://www.analog.com/media/en/technical-documentat
    ion/data-sheets/lt8491.pdf

    > Prawie wypasiony:
    > https://www.tme.eu/Document/9625ca59f516c452ad444920
    0e4e9819/LTC4020IUHFPBF.pdf

    > Z kompensacją rezystancji:
    > http://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/2181
    8b.pdf

    > Poza tym powinno być jeszcze jakies naście scalaków o różnych
    > umiejętnościach od braku ficzera po pełną kompensację.
    >
    > Wybacz, tego jest za dużo, abym szukał. Trzeba było pytac kilka lat
    > temu, jak miałem to na tapecie.

    Ja pytałem o gotową ładowarkę a nie czipy.

    > A tu masz lekki rys teoretyczny z którego można wywnioskować dlaczego to
    > upierdliwe i potrafimy to dopiero od niedawna robić w miarę automatycznie:
    > https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1755-1315
    /440/2/022014/pdf

    Niezastosowana teoria też nic nie daje.

    > PS. Mówić "rezystancja wewnętrzna" nie należy zapomiać, że to również
    > rezystancja kabli zasilających aku, z puntu widzenia ładowarki, aby była
    > jasność o czym rozmawiamy.

    Jakoś tak ciężko mi się wgłębiać w powyższe, ale doświadczenie mam
    takie, że 2 niezbyt drogie procesorowe ładowarki nie potrafiły sobie
    poradzić z rozpoczęciem ładowania zbyt rozładowanego aku. Myślę, że
    jakbym wziął dwie kolejne a nawet jakieś droższe to by się powtórzyło.
    Na co komu takie ładowarki to ja nie wiem. Przecież ich się nie używa
    jak aku jest naładowany.

  • 136. Data: 2023-02-02 21:01:19
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 30/01/2023 15:54, J.F wrote:
    > No ale jaką masz tezę?

    Że istnieje wiele innych, znacząco gorszy niebezpieczeństw. Redukcja
    mało znaczącego nie przyniesie korzyści społecznych, choć niewatpliwie
    potencjalnie może ochronić kogoś indywidualnie. Za to przyniesie kolejną
    niezrozumiałą upierdliwość.

    Dam przykład taki: bodaj w PL posiadanie wytrychów jest nielegalne,
    jeśli nie jesteś w określonym zawodzie. Nie używanie, ale posiadanie. A
    jak chce otworzyć własną kłódkę, bo klucz zgubiłem? Mam wrażenie, że to
    taki represyjny przepis, który niby miał coś rozwiązywać, ale nikaj do
    niego przestępcy się nie stosuja, a suweren w 0.001% się wkurwia. Co za
    niegrzeczni przestępcy.

    > że nic nie grozi?

    Grozi. Tylko że jest to pomijalne.

    To jak z opalaniem: zakazu nie ma. Ale gdyby był, znacząco mniej ludzi
    umierało by na czerniaka. Akceptujemy to ryzyko.

    > Oby cie nie trafil wyjątek :-(

    Tego nikt by nie chciał, ale ja nie myślę "o sobie" tylko "o
    wszystkich". Szczególnie jak rozmawiamy o prawie wpływającym na
    społeczeństwo jako całość.

    > A Delle sie zapalaly.

    Może za szybko ładowane. Może Dell wcale nie jest taką dobrą firmą.

    > Telefon potrafi sie nagrzac dodatkowo :-)

    Dlatego przekroczyło to zapewne wytrzymałośc baterii. Nie winie jej za
    to, ale winię, że nie ma odpowietrzenia, tylko spuchła uszkadzając
    obudowę i grożąc *nagłym* problemem.

    > Moze "niewymiennosc baterii" zaowocowala likwidacją jednego
    > zabezpieczenia.

    To chyba nie ma związku, raczej szukałbym oszczędności. Ktoś to
    zabezpieczenie do baterii wsadzić musi, pewnie główne pcb jest tańsze.

    Swoją drogą, jak do tej pory wszystkie baterie w tabletach miały takowe
    pod folią, acz nie rozbierałem najnowszych.

    > Ale zagwarantujesz, ze poplynie mniej?

    Nie zagwarantuje, ale zagwarantuje że więcej da fajniejsze efekty.
    Dawaj, Wania, 20A@60V, więcej nie da rady bo koniec zakresu. I lajki lecą.

    Zmierzam do tego, że wiele z tych "wybuchowych" filmów to najzwyczajniej
    rozwałka baterii za pomocą przeładowania grubo poza zakres. Też tak
    potrafie, ale do głowy mi jednak nie przychodzi wyciągać z tego wnioski
    dotyczące moejgo telefonu.

    > W normalnych warunkach pewnie tak, ale jak sie trafią nienormalne ?

    A jak spadnie meteoryt?

    Zawsze mogą być jakieś nienormalne. Na przykład na statkach są tylko
    barierki, choć było by zdecydowanie mniej wypadków, gdyby każdego
    pasażera przybijać do podłogi łańcuchem. Więc jak się trafi nienormalny,
    to nie zmieniamy prawa tak, aby wszystkich przybijać do podłogi.
    Szacujemy ryzyko.

    > Powinien byc jednak jakis monitor.
    > Ile sekcji szeregowo polączonych w baterii?

    Trudno rozkminić połaczenia, wszystko zalane jakimś lepiszczem, poddałem
    się po zdjęciu obudowy. Strach dotykać.

    > Pisales o drutach ... do zasilania roweru zasadniczo wystarczą 2
    > druty. Jak jest ich wiecej ... moze jednak cos pilnuje rozladowania ?

    Dwa *grube* druty i wiązka kilku cienkich do silnika.

  • 137. Data: 2023-02-02 21:04:51
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 31/01/2023 09:45, ąćęłńóśźż wrote:
    > W Twoim przypadku wyskakują nam komunikaty systemu "obszar pie.....nia
    > poza marginesami - czy chcesz kontynuować?"
    > ;-)

    Dobrze, że dodałeś uśmieszek.

    Zaznaczam, że usenet to wspaniałe miejsce, gdzie dyskusje wybywają w
    przedziwne rejony. Nie do pomyślenia w innych forach internetowych, jak
    elektroda, gdzie wszyscy duszą się krawatami. Szanujmy to, poprzez nie
    szanowanie czegokolwiek, poza cytowaniem.

    Doceń jedno z ostatnich miejsc wolności słowa. Za chwilę zamkną ostatni
    serwer i trzeba będzie się wynieść do jakiegoś facebooka, gdzie dyskusja
    o interfejsach master-slave może zakończyć się banem.

  • 138. Data: 2023-02-02 21:18:49
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 02/02/2023 02:08, io wrote:
> [...]
    > technicznym lub robią producentowi duży koszt tylko co najwyżej dlatego,
    > że ci producenci są pazerni i chcą więcej zarobić oferując to dopiero w

    Tak, ale odczuwam wyraźną potrzebę rechotania za każdym razem, kiedy
    pustak w koszuli w salonie samochodowym nazywa gasnącą automatycznie
    lampkę "premium". Najzwyczajniej, to prześmieszny żart współczesnej
    motoryzacji, ci ludzie mają znakomite poczucie humoru.

    > A coś z tego wynika w temacie np ładowania mocno rozładowanych aku?

    Całkiem sporo. Możesz sobie naładować i taki, jeśli chcesz. Masz otwartą
    drogę do modyfikacji oprogramowania. Gdzieś był fork chealicharger z
    funkcją odsiarczania, choć idę o zakład, że to absurdalny ficzer, jesli
    bezobsługowy akku wymaga odsiarczania, to wymaga recyklingu.

    > Ja pytałem o gotową ładowarkę a nie czipy.

    To na pl.misc.samochody.

    Lub rozbieraj gotowe. Zapewne znajdziesz w środku jeden z nich i kilka
    innych o podobnych cechach.

    Te, które mają kable "na stałe" i są współczesne, mogą łatwo kompensować
    rezystancję przewodów. Czy to robią - mój iMax to robi, w trybie 4
    przewodowym robi to nawet poprawnie i w/g sztuki, mierząc napięcie na
    zaciskach przewodami bezprądowymi.

    Tylko po co ;) Akurat Pb nie wymagają aptekarskiej dokładności
    miliwoltów, skoro suweren katuje je prostownikami po dziadku i tylko
    oczasami wybuchają po piwnicach.

    > Jakoś tak ciężko mi się wgłębiać w powyższe, ale doświadczenie mam
    > takie, że 2 niezbyt drogie procesorowe ładowarki nie potrafiły sobie
    > poradzić z rozpoczęciem ładowania zbyt rozładowanego aku.

    Tak, ponieważ właśnie te scalaki (nie wszystkie), do których linki
    podałem, mają *wbudowany* ficzer, który nie pozwala im ładować ogniw, co
    do których istnieje podejrzenie uszkodzenia. Co mogło bysię zakończyć,
    na przykąłd, wybuchem (zwarcie 1 celi i przeładowanie pozostałych).

    Pamiętaj, że dreptamy w okolicy "komuś coś może wybuchnąć". No więc
    dzięki temu ficzerowi nie ładowania uszkodzonych akku, szanse na to są
    nikłe.

    > Na co komu takie ładowarki to ja nie wiem.

    Ludziom, którzy swoich akumulatorów nie rozładowują poniże progu
    uszkodzenia, lub nie posiadajacym samochodów z segmentu "premium" z
    samogasnącą lampką.

    > Przecież ich się nie używa
    > jak aku jest naładowany.

    Bingo. Właśnie wpadłeś na to, że nikomu ładowarki nie są potrzebne, bo
    jesteśmy znacząco bogatsi, jest assistance i akku kosztują grosze.

    I jeszcze tak mnie naszło: ładowarka "lidlowa" była używana przez
    znajomego wędkarza. Obecnie już nie jest. Kupił sobie powerbank z 12V do
    tych swoich fikuśnych aparatów do łapania niejadalnych ryb w mule.

  • 139. Data: 2023-02-02 21:21:50
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 29/01/2023 11:59, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > Mylisz się - nadal są dostępne w handlu tanie prostowniki z klasycznym
    > transformatorem, mostkiem i amperomierzem.

    Ależ doskonale wiem o tym. Wszak na YT jest pełno poważnie wyglądających
    "testów ładowarek" w których jedyna kompetencja autora to odróżnianie
    czarnego od czerwonego a i to nie zawsze.

    > Zostaw podłączony do
    > akumulatora przez 2 tygodnie, wyrzucisz akumulator. Oczywiście nie
    > grozi to wybuchem - za mała wydajność prądowa, ale akumulator wysuszy.

    Tak, dokładnie o tym mówie od dawna. Gównoładowarki uszkadzają akku. Co
    powoduje, że są bardzo popularne i niektórym wybuchają w piwnicach. Taka
    logika społeczna.

  • 140. Data: 2023-02-03 01:03:15
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 2 Feb 2023 21:21:50 +0100, heby wrote:

    > Ależ doskonale wiem o tym. Wszak na YT jest pełno poważnie wyglądających
    > "testów ładowarek" w których jedyna kompetencja autora to odróżnianie
    > czarnego od czerwonego a i to nie zawsze.

    No to nie mozesz liczyc, ze w uzyciu beda tylko "bezpieczne"
    ładowarki.

    > Tak, dokładnie o tym mówie od dawna. Gównoładowarki uszkadzają akku.

    Po 2 tygodniach

    > Co
    > powoduje, że są bardzo popularne i niektórym wybuchają w piwnicach. Taka
    > logika społeczna.

    Moze po prostu przesadzasz.

    Tylko ...
    a) zwykly prostownik kosztuje ~70 zl. Ile kosztuje dobra ladowarka?
    Bo raczej nie 70.

    b) prostownika nie trzeba kupowac, bo sie go ma od dawna :-)

    J.