  • 71. Data: 2020-08-13 15:06:42
    Temat: Re: Małe Pi ale z dyskiem mSata/M.2
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/08/2020 14:59, Marcin Debowski wrote:
    > wiem jak w nowszych modelach. Patrzyłeś na to W2? Wydaje się mieć
    > wszystko co potrzeba i więcej, a jest tylko odrobinę większe:

    Patrze. Troche duże, ale całkiem sensowne. Niestety nie mam danych co do
    stabilności i wydajności :/ Wkopałem się kiedyś w Banana raz i teraz nie
    wiem czy się nie przyczaić aż pojawi się krytyka na forach. W każdym
    razie tak, to może być odpowiedź, dzięki.

  • 72. Data: 2020-08-13 15:08:51
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    On 13.08.2020 14:41, heby wrote:

    > Powtarzam, drużyna Pi wielokrotnie zmieniała *wszystko*. Między wersją
    > Pi4 i Pi3 zmienili kolejnośc ethernet/USB na froncie. Zauwazyłeś? A
    > wiesz po co?
    >
    > - Steve, a jak to ustawić?
    > - A wpiernicz byle jak, frajerzy nie zauważą

    Wystarczy spojrzeć na layout, żeby zauważyć że alternatywą było dodanie
    kolejnych dwóch warstw do PCB, żeby poprowadzić magistrale na krzyż.
    A skoro ich głównym rynkiem nie jest przemysł, to kompatybilność obudowy
    ma drugorzędne znaczenie.

    https://pl.mouser.com/images/riotboard/lrg/RPI4-MODB
    P-1GB_DSL.jpg

    > I wszystkie obudowy poszły w PiSdu... Całe to bredzenie o regresjach
    > jest bez związku z Pi. Tam co chwile sie coś zmienia i h... wie po co.

    Jak to poco? Żebyś miał o co bić pianę.

  • 73. Data: 2020-08-13 15:21:30
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/08/2020 15:08, Zbych wrote:
    > Wystarczy spojrzeć na layout, żeby zauważyć że alternatywą było dodanie
    > kolejnych dwóch warstw do PCB, żeby poprowadzić magistrale na krzyż.

    REGRESJA!

    Z tym magistralami to bym nie przesadzał. Kilka drutów, to nie 128bit.
    Do scalaka od USB do CPU idzie całe 6 ścieżek. Do ethernetowego 8.
    Skrosowanie tego jest awykonalne bez 7.5 dodatkowych warstw.

    > A skoro ich głównym rynkiem nie jest przemysł, to kompatybilność obudowy
    > ma drugorzędne znaczenie.

    Czyli już nie regresja i można sobie machać wszystkim jak leci? Ustalcie
    jakieś zeznania. Wolno usuwać ficzery czy nie wolno? Bo mi nie zależy,
    ale Mateuszowi bardzo.

    > https://pl.mouser.com/images/riotboard/lrg/RPI4-MODB
    P-1GB_DSL.jpg
    > Jak to poco? Żebyś miał o co bić pianę.

    Raczej pokazywać palcem że nadęte "oni nie chcą regresji wiec nie mogą
    dać gniazdka U.Fl" pęka od samego patrzenia.

  • 74. Data: 2020-08-13 15:38:31
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    On 13.08.2020 15:21, heby wrote:

    > REGRESJA!
    >
    > Z tym magistralami to bym nie przesadzał. Kilka drutów, to nie 128bit.

    Faktycznie, biedne kilkaset MHz z kontrolą impedancji. Amatorzy.

  • 75. Data: 2020-08-13 15:38:34
    Od: K <n...@e...com>

    On 13/08/2020 13:59, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > wiem jak w nowszych modelach. Patrzyłeś na to W2? Wydaje się mieć
    > wszystko co potrzeba i więcej, a jest tylko odrobinę większe:

    Da sie na tym zainstalowac gejbuntu bez jakies specjalnej rzezby?

  • 76. Data: 2020-08-13 15:45:41
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-08-13 o 15:21 +0200, heby napisał:
    > Czyli już nie regresja i można sobie machać wszystkim jak leci?
    > Ustalcie jakieś zeznania. Wolno usuwać ficzery czy nie wolno? Bo mi
    > nie zależy, ale Mateuszowi bardzo.

    Zmiana obudowy to nie jest żadna regresja. Zmiana kolejności portów
    również nie. Była kwestia tego composite - to już faktycznie tak (sam z
    niego korzystałem), aczkolwiek w dobie powszechnego hdmi wydaje się to
    racjonalnym krokiem, nieco na wzór znikającego floppy w Apple, lata
    temu.

    > Raczej pokazywać palcem że nadęte "oni nie chcą regresji wiec nie
    > mogą dać gniazdka U.Fl" pęka od samego patrzenia.

    Wyłącznie w roszczeniowych oczach. Przy czym o regresji pisałem - o ile
    dobrze pamiętam - nie w kontekście U.Fl, tylko twojego wynalazku pt.
    "BIOSowy shell szeregowy do kontroli zasilania". No i ryzyko regresji to
    tylko jeden aspekt, implementacja, testowanie i support kolejne. Ale ty
    wiesz lepiej... Naprawdę powinieneś się tym zająć - masz wizję, to
    zmieciesz RPi z rynku w try miga, a i ja chętnie się przesiądę na nowe,
    najdoskonalsze RPi w tej samej cenie.

    Mateusz

  • 77. Data: 2020-08-13 15:53:29
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/08/2020 15:38, Zbych wrote:
    > Faktycznie, biedne kilkaset MHz z kontrolą impedancji. Amatorzy.

    Nie przeszkadzał im te kilkaset MHz przeciskać na około CPU. Zerknij
    sobie na płytkę Pi4. Ethernet powinien być tam gdzie GPIO, ale jest po
    prawej. USB powinno być na dole a jest po prawej. HDMI powinno być po
    lewej a jest na dole. Ram siedzi okrakiem w samym środku magistral
    rozpychajac je i powoduje że prąd się nie wyrabia na zakrętach. Co za
    złośliwy procesor, że wszystko ma wyprowadzone na opak i musieli zrobić
    straszliwą REGRESJĘ że aż Mateusz pisze listy protestacyjne a gniazdek
    U.Fl nie da się zamonotwać choć na Pi3 prawie dali radę w 2/3.

    Tylko że ja mam w nosie gdzie są ethernety czy usb. Mogą sobie je
    wstawić bylegdzie, choć przyznaje że mogli by się zdecydować na max 2
    strony, było by łatwiej tego uzyć nawet w zabawkach.

    A potem to jeszcze leci 100m w kablu ethernet. Szlag człowieka trafia na
    samą mysl ile tam złosliwych impedancji po drodze się czai.

    Świat jest straszny.

  • 78. Data: 2020-08-13 16:03:57
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/08/2020 15:45, Mateusz Viste wrote:
    > Zmiana obudowy to nie jest żadna regresja.

    Ok, czyli jednak relaksujesz.

> [...]
    > niego korzystałem), aczkolwiek w dobie powszechnego hdmi wydaje się to
    > racjonalnym krokiem, nieco na wzór znikającego floppy w Apple, lata

    Zaś na wzór nowoczesnej technologi WiFi majacej już przeciez ponad
    tydzień, nie wydaje Ci sie stosowne dodanie pola lutowniczego pod
    gniazdko U.Fl skoro ono już tam prawie jest? Czy jednak to troche zbyt
    awangardowe aby było coś i użyteczne i tanie zamaist stada hackerów
    piłujących soldermaski i tak?

    Zaznaczam że ono jest w takiej pozycji że nawet cięzko stwiedzić że jest
    "usuneli". Ono jest tam kompletnie bez sensu, coś z gatunku "a sprawdzę
    sobie jeszcze funkcje do stawiania elementów na płyce, o! a jak się
    usuwa? A nie, już po 16".

    > Wyłącznie w roszczeniowych oczach. Przy czym o regresji pisałem - o ile
    > dobrze pamiętam - nie w kontekście U.Fl, tylko twojego wynalazku pt.

    Ale dyskutujesz w odgałęzieniu o U.Fl.

    > "BIOSowy shell szeregowy do kontroli zasilania".

    To tylko taki detal pokazujacy że może by i coś można zrobić, ale po co
    się wysilać, to tylko do machania rączką robota.

    > No i ryzyko regresji to
    > tylko jeden aspekt, implementacja, testowanie i support kolejne.

    Widziałeś kiedyś jakiś *support* dla Pi od producenta? Sam jesteś
    supportem dla siebie. Nie gadaj od rzeczy że produkując kiepski hardware
    ponoszą koszty jego supportu. Nie ponoszą. Mają to w nosie. Pi4 ma
    padajacy stabilizator "i co nam pan zrobi". Pytałem czy wymienią mi mój
    egzemplarz na pozbawiony wady. Nie odpisali. Support, proszę Ciebie,
    support w samej esencji.

    > najdoskonalsze RPi w tej samej cenie.

    Podobają mi się te "ostateczne argumenty" z okolic: jak Ci się nie
    podoba silnik w samochodzie to zrób sobie własny! One są takie
    niemożliwe do zbicia, takie przenikliwe i w ogóle cacy.

    Gdzie te czasy kiedy każda dyskusję kończył osię na słowie "Hilter"?
    Może to teraz właśnie jest "zrób sobie sam"? Grupy przeżywają jakąs
    degradację skoro pełno tu szeryfów mających pretensję że ktoś dyskutuje
    zamiast siedzieć cicho. Nawet jeśli to z pogranicza trolowania (czy
    bicia piany).

  • 79. Data: 2020-08-13 16:05:29
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/08/2020 15:38, K wrote:
    > Da sie na tym zainstalowac gejbuntu

    Nie wiem czy portowali na Pi

    https://indlovu.wordpress.com/2009/06/02/gaybuntu-re
    leased/

  • 80. Data: 2020-08-13 16:24:06
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    On 13.08.2020 15:53, heby wrote:

> [...]
    > sobie na płytkę Pi4. Ethernet powinien być tam gdzie GPIO, ale jest po
    > prawej. USB powinno być na dole a jest po prawej. HDMI powinno być po

    Uf całe szczęście, że to nie ty projektujesz im płytki, bo dopiero by
    wyszedł jeż z kablami sterczącymi we wszystkie strony.