  • 11. Data: 2022-10-03 08:16:11
    Temat: Re: Napęd DVD
    Od: trybun <M...@j...cb>

    > Samego faktu wypalania to jest akurat dobra metoda i jeśli nic nie
    > widzisz, a płyta jest czytana to ja bym się zaniepokoił. A już
    > szczególnie przy perspektywie tych gołych bab.

    I co ja Ci kurwa mam na to odpowiedzieć?

    > No to najpewniej jakiś robal. Jedyne co dziwi, że udawała to nagrywanie
    > cierpliwie do końca obrazu.

    > Nigdy równie dobrze się nie będzie sprawować, bo to tak jakby dołożyć
    > pośrednika zamiast gadać bezpośrednio (no chyba, że przez eSATA).
    > Dochodzą problemy sterowników usb, fizycznego stanu kabli, wtyczek,
    > gniazd. Ale też, jak tych problemów nie ma, to większość takich urządzeń
    > jest jak najbardziej funkcjonalna.

    Jakoś nie widziałem Twojego odradzania gdy zapytałem na grupie o taki
    napęd.

    Tu nawet nie chodzi o software (poza tym że nie wyobrażam sobie
    bootowania kompa z takiego napędu gdy ten ma tradycyjny BIOS a nie UEFI)
    przy tym badziewiu, do obsługi potrzebne są dwie sprawne ręce i sporo
    siły na dodatek. Można zapomnieć o korzystaniu z kanapką w jednej ręce
    Także stabilność, przy niektórych płytach napęd jeździ po całym biurku.

  • 12. Data: 2022-10-06 01:02:47
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-10-03, trybun <M...@j...cb> wrote:

    > I co ja Ci kurwa mam na to odpowiedzieć?

    Zagłębić się w cichej releksji i zaopatrzyć się lupę, czy coś. Nb. nawet
    po tych kiepskich płytkach CD co wyglądały jak blada dupa wodnika
    szuwarka było wypalenie widać. Ale też był jeden rodzaj, po kórych widać
    nie było - miały czarną powłokę (często udawały płyty gramofonowe).

    > Jakoś nie widziałem Twojego odradzania gdy zapytałem na grupie o taki
    > napęd.

    Musi być miałem wtedy misję na innej grupie. Ale też ja nie jestem
    przeciwnikiem takich rozwiązań, a jedynie twierdzę, że mają oczywiste
    ograniczenia, których dobrze jest być świadomomym.

> [...]
    > przy tym badziewiu, do obsługi potrzebne są dwie sprawne ręce i sporo
    > siły na dodatek. Można zapomnieć o korzystaniu z kanapką w jednej ręce

    Nie widzę żadnego problemu w bootowaniu z takich napędów i żadnej
    różnicy w porównaniu np. z jakimś donglem na usb czy nawet wbudowanym po
    SATA.

    > Także stabilność, przy niektórych płytach napęd jeździ po całym biurku.

    Zgaduje, że mówisz o takich laptopowych, małych zewnętrznych napędach?
    Te są faktycznie bardziej kapryśne i z mojego doświadczenia, nieco
    bardziej awaryjne, ale póki działają to działają. Nadal mam ze 3-4, w
    tym jeden, nagrywarkę BD sprzed jakiś 7-8 lat, która czyta płyty lepiej
    niż niektóre nowe, pełnowymiarowe napędy 5.25".

    --
    Marcin

  • 13. Data: 2022-10-08 09:32:29
    Od: trybun <M...@j...cb>

> [...]
    > szuwarka było wypalenie widać. Ale też był jeden rodzaj, po kórych widać
    > nie było - miały czarną powłokę (często udawały płyty gramofonowe).

    Właśnie na tych słabych (jakieś wielopaki bez firmowe itd) są widoczne
    ślady nagrywania. Na tej którą użyłem nie widać kompletnie nic.

    Refleksja - nie widzieć to w sumie nic złego, znacznie gorsza sprawa
    widzieć coś czego nie ma .

> [...]
    > Nie widzę żadnego problemu w bootowaniu z takich napędów i żadnej
    > różnicy w porównaniu np. z jakimś donglem na usb czy nawet wbudowanym po

    W tradycyjnym BIOSie, (no przynajmniej w moich kompach) nie ma opcji
    kolejności botowania z USB i DVD jednocześnie.

> [...]
    > tym jeden, nagrywarkę BD sprzed jakiś 7-8 lat, która czyta płyty lepiej
    > niż niektóre nowe, pełnowymiarowe napędy 5.25".

    Tak, zewnętrzny pod USB, wszystkie które oglądałem wyglądają tak samo. A
    Ty o jakim mówisz, mógłbyś podać nazwę tego co masz na myśli abym mógł
    go skonfrontować z moim?

  • 14. Data: 2022-10-09 03:20:13
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-10-08, trybun <M...@j...cb> wrote:

    > W tradycyjnym BIOSie, (no przynajmniej w moich kompach) nie ma opcji
    > kolejności botowania z USB i DVD jednocześnie.

    Zdecydowanie występują. Wielokrotnie zdarzało mi się bootować z takich
    zewnętrznych napędów.

    > Tak, zewnętrzny pod USB, wszystkie które oglądałem wyglądają tak samo. A
    > Ty o jakim mówisz, mógłbyś podać nazwę tego co masz na myśli abym mógł
    > go skonfrontować z moim?

    Miałem parę firmowych na bazie napędów 5.25. Spotyka się je coraz
    rzadziej i są zwykle dużo droższe niż te laptopowe, szczególnie
    generyki. Np.
    https://netland24.pl/sklep/587740/Nagrywarka-zewnetr
    zna-ASUS-BW-16D1H-U-PRO-12x-USB-3-1-M-DISC-czarna-re
    tail

    Można też kupić standardowy, wewnętrzny napęd 5.25 i do tego odpowiednią
    obudowę. Z tymi ostanimi był bardz duży problem jeszcze ze 2-3 lata
    temu, ale pojawiło się ponownie trochę różnych w niezabijających
    cenach, choć wybór nadal jest żaden a i trzeba trochę poszukać.

    Taką: https://www.aliexpress.com/item/1005004267468036.htm
    niedawno za równowartość 150zł.

    Albo taką, dużo solidniejszą, ale też i droższą (coś pod 200zł z Amazona US):
    https://www.amazon.pl/OWC-Mercury-Blu-ray-odczytu-za
    pisu/dp/B01IPH6170

    Do takich obudów pasuje każdy standardowy napęd optyczny 5.25. BD, DVD,
    co tam chcesz.

    --
    Marcin

  • 15. Data: 2022-10-19 08:56:18
    Od: trybun <M...@j...cb>

    > Zdecydowanie występują. Wielokrotnie zdarzało mi się bootować z takich
    > zewnętrznych napędów.

    Być może jest taka funkcja, ale ujawnia się dopiero po podłączeniu
    sprzętu. Przy okazji sprawdzę.

> [...]
    pisu/dp/B01IPH6170

    > Do takich obudów pasuje każdy standardowy napęd optyczny 5.25. BD, DVD,

    Tak właściwie to nic mi to nie nowi, te rozmiary itd.  Tak ciężko o to
    że trzeba szukać w jakichś egzotycznych miejscach zamiast w normalnym
    polskim sklepie z elektroniką?

    Ten Asusa spod linka to nie dość że kosztuje prawie tyle co mój
    komputer  to jeszcze BitDefender alarmuje ze strona jest zainfekowana.

  • 16. Data: 2022-10-22 03:32:33
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-10-19, trybun <M...@j...cb> wrote:

    > Być może jest taka funkcja, ale ujawnia się dopiero po podłączeniu
    > sprzętu. Przy okazji sprawdzę.

    No owszem, sprzęt musi być na ogół podłączony, choć nie zawsze. Starsze
    płyty miewały też w biosie boot from usb DVD/CD bez uefi i innych
    takich. Nowsze, na ogół wystarczy ponaciskać F8 czy F12 w trakcie
    bootowania a pojawi się stosowne menu.

> [...]
    >>

    > Tak właściwie to nic mi to nie nowi, te rozmiary itd.  Tak ciężko o to
    > że trzeba szukać w jakichś egzotycznych miejscach zamiast w normalnym

    To jest standardowy rozmiar napędu DVD z podstawowej generacji napędów
    optycznych. Tj. taki sam rozmian jak szyflada do dysku 3.5".

    > Ten Asusa spod linka to nie dość że kosztuje prawie tyle co mój

    To jest wypalarka BD, więc trochę więcej niz dla DVD.

    > komputer  to jeszcze BitDefender alarmuje ze strona jest zainfekowana.

    Asus to tylko jeden z producentów. Najtaniej i najrozsądnie kupić napęd
    np. LG, Asus, HP.. i wsadzić w zewnętrzną obudowę. Niestety, przy obecnej
    deprecjacji złotówki to wyjdzie z jakieś 400-500zł dla wypalarki BD i ca
    200 zł dla DVD. Za całość.

    A jak już w ogóle chcesz tanio, to kup sam napęd (DVD nagrywarka,
    wewnętrzna), na allegro za ca 50zł nowa, do tego adapter (15-25zł),
    np.: https://allegro.pl/oferta/adapter-przejsciowka-usb-3
    -0-sata-2-5-hdd-ssd-dvd-12547814767
    - tu, ważne, upewnij się, że będzie działać z napędem optycznym bo są
    takie, które nie działają. Do tego opcjonalnie zasilacz, ale może
    działać i bez na 2ch usb (jednak lepiej mieć opcję podłączenia zasilania
    zewnętrznego). Do tego 4 gumowe nóżki i masz zestaw z rasową
    pełnowymiarową nagrwarką zewnętrzną DVD za ca 70zł, która po biurki
    łazić Ci nie będzie.

    --
    Marcin

  • 17. Data: 2022-10-22 13:20:23
    Od: trybun <M...@j...cb>

> [...]
    > płyty miewały też w biosie boot from usb DVD/CD bez uefi i innych
    > takich. Nowsze, na ogół wystarczy ponaciskać F8 czy F12 w trakcie

    Wypróbowane już na 2 PC i laptopie. Na stacjonarnym (ponad 10letnim)
    jest tylko BIOS, no i tu nie sposób wystartować napędu DVD pod USB.
    Nawet rozpoznaje napęd ale wystartować nie chce. Laptop (7/8lat), w nim
    do dyspozycji jest zarówno UEFI jak i BIOS w obydwu wariantach nie ma
    problemu z wystartowaniem z DVD, Co ciekawe - nie nie trzeba wybierać
    wystarczy zaznaczyć sam start z DVD a w nim bootowalna płyta, bez
    znaczenia w którym napędzie, SATA czy USB. Trzecia maszyna to nowy PC,
    tu oczywiście tylko UEFI i cała litania opcji startowych do wyboru. I
    oczywiście po jej przestudiowaniu i zaznaczeniu odpowiedniej opcji napęd
    startuje.

    O możliwości skorzystania z klawiszów F8/F12 nawet nie wiedziałem.

> [...]
    > To jest standardowy rozmiar napędu DVD z podstawowej generacji napędów
    > optycznych. Tj. taki sam rozmian jak szyflada do dysku 3.5".

    Jak rozumiem odnosi się to tylko do napędów tzw wewnętrznych, inaczej
    stacjonarnych?

    > To jest wypalarka BD, więc trochę więcej niz dla DVD.

    To musi być coś więcej, stacjonarny napęd idzie dostać już za 60zł, pod
    USB lekko powyżej stówy.

> [...]
    > zewnętrznego). Do tego 4 gumowe nóżki i masz zestaw z rasową
    > pełnowymiarową nagrwarką zewnętrzną DVD za ca 70zł, która po biurki

    Pomysł z stacjonarnym napędem DVD pod USB za pomocą przejściówki SATA
    wydaje się przedni. Pytanie tylko o to jak to się sprawuje w praktyce?
    Korzystałeś osobiście z czegoś takiego albo chociaż ktoś znajomy ma? No
    i faktycznie co z zasilaniem, jak je pociągnąć, z kompa z zewnątrz, bo
    na napędy stacjonarne chyba nie da się dać zasilania z USB?

  • 18. Data: 2022-10-23 03:52:28
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-10-22, trybun <M...@j...cb> wrote:
    > O możliwości skorzystania z klawiszów F8/F12 nawet nie wiedziałem.

    Zależy od biosu. Czasami się pojawia przy starcie informacja (press FX
    for boot menu), czasem nic się nie pojawia a mimo to działa. F8, F12,
    chyba też z F11 się spotkałem.

    > Jak rozumiem odnosi się to tylko do napędów tzw wewnętrznych, inaczej
    > stacjonarnych?

    Tak.

    > To musi być coś więcej, stacjonarny napęd idzie dostać już za 60zł, pod
    > USB lekko powyżej stówy.

    Ten Asusa to trochę chyba taki wypas, w sensie, że płacisz też za wygląd
    i markę. Takie firmówki zawsze były drogie bo tam ten napęd optyczny to
    bardzo często nie jest generykiem, tzn. został specjalnie zaprojektowany
    do tego urządzenia.

> [...]
    > i faktycznie co z zasilaniem, jak je pociągnąć, z kompa z zewnątrz, bo
    > na napędy stacjonarne chyba nie da się dać zasilania z USB?

    Spotkałem zasadniczo 2/3 rodzaje:
    (1) dodatkowe zasilanie podawane jest drugim kablem usb (czyli jak
    przy starszych, zewnętrznych, 2.5" dyskach twardych).
    (2) adapter ma dodatkowe gniazdo do zasilania, zwykle 12V, na okrągłą
    wtyczkę. Wystarczy pewnie 12V/0.5-1A aby ruszyło.
    (3) kombinacja 1&2

    Zobacz ten link z allegro, tam są warianty 1 i 2, a może i kombinacja.

    Mam parę takich adapterów, ale nigdy intensywnie ich nie używałem.
    Kupiłem kiedyś z Aliexpress na wypadek jakbym miał ponownie potrzebę
    zrobienia kombajnu do archiwizacji (sporo starych napędów DVD mi się
    nazbierało).

    Jakbyś chciał coś sprawdzić to służę pomocą.

    --
    Marcin

  • 19. Data: 2022-10-23 09:06:17
    Od: trybun <M...@j...cb>

    > Zależy od biosu. Czasami się pojawia przy starcie informacja (press FX
    > for boot menu), czasem nic się nie pojawia a mimo to działa. F8, F12,
    > chyba też z F11 się spotkałem.

    To raczej nie dla mnie. We wszystkich posiadanych kompach jest tylko
    jedna opcja do wyboru podczas bootowania - DELETE.

> [...]
    > nazbierało).
    >
    > Jakbyś chciał coś sprawdzić to służę pomocą.

    Rozejrzę się, zobaczę, może coś z tego wyjdzie. Dzięki za info że w
    ogóle coś takiego istnieje. Bo myślałem że jestem już na długie lata
    skazany na ten pseudo napęd tylko dla dwurękich.?

  • 20. Data: 2022-10-23 15:59:57
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 23 Oct 2022 09:06:17 +0200, trybun napisał(a):

    > To raczej nie dla mnie. We wszystkich posiadanych kompach jest tylko
    > jedna opcja do wyboru podczas bootowania - DELETE.

    Mało możliwe.
    BootMenu bywało już zaimplementowane w czasach Windows 95 w płytach AOPEN i
    innych.
    Być może masz zablokowane w BIOS-ie.

    To, że Ci nie wyświetla, to nic nie znaczy, bo jest też opcja do ukrywania
    napisów w POST.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam