  • 11. Data: 2021-04-26 08:09:10
    Temat: Re: Procesor za -10 złotych. :)
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 25 Apr 2021 21:53:01 +0200, Piotr Wyderski
    > FPGA czymś skonfigurować. Wymagania trwałościowe jak to zwykle u
    > mnie,
    > flash nie jest nawet rozważany, więc zostaje FRAM, MRAM lub
    > starodawny

    To ile tysięcy razy na sekundę ten "boot-flash" będzie nadpisywany?

    --
    Marek

  • 12. Data: 2021-04-26 09:03:55
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 26/04/2021 00:26, Piotr Wyderski wrote:
    > 1. W ARM masz zazwyczaj tylko MAC, musisz dodać PHY.

    No i? Ten scalak kosztuje jakieś ułamki $.

    > LVDS wystaje wprost
    > z FPGA i wystarczy dodać 3 oporniki dopasowujące impedancję.

    A jak z odpornością na przepięcia? Albo zasilanie z różnych faz?
    Elektrycznośc statyczną? Przypadkowe zwarcia?

    > 2. Chodzi o sieć multidrop do przesyłania danych w czasie rzeczywistym.

    No ale to już nie jest "zamiennik modbusa" ani żadne nastepca. To coś
    zupełnie innego.

    > Ethernet nie ma takich gwarancji.

    Nie ma, ale one są zbędne w 99.9% zastosowań.

    > Na wspólnym drucie węzły będą
    > próbowały wysyłać swoje dane w losowych odstępach i przy większej ich
    > liczbie pasmo zostanie zjedzone przez rozwiązywanie kolizji.

    Praktyka kilkudziesięciu lat LANów pokazuje że to nie jest prawda.
    Kolizje są, ale nie "zjadają całego pasma".

    > 3. ARM z ethernetem odpowie masterowi jak mu sie zachce, FPGA od razu.

    Potrzebne w 0.1% przypadków automatyki odziedziczonej po MODBUSie?

    > Albo dostanę po kilku mikrosekundach reakcję węzła, albo nie i
    > zatrzymujemy system awaryjnie.

    Do tego chyba bym, jednak stosował *specializowane* łącze.

    Podobne gwarancje ma CAN, ale przeciez elektrony nie sa z gumy i w CANie
    równiez nalezy poczekać na koniec poprzedniej ramki, nawet jeśli masz
    wyższy prorytet. Ogólnie magistrale tego typu *NIE* nadają się do
    deterministycznych zastosowań tego typu jak natychmiastowa reakcja,
    chyba że podepniesz wszystko w topologii gwiazdy.

    > Mam strumień ok. 3Mbps real-time z każdego węzła.

    Pfff, a miało być 200Mbit a tu tylko reinvented token-ring z
    prioryteteami :D Lata 80te ;)

  • 13. Data: 2021-04-26 09:55:57
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Marek wrote:

    > To ile tysięcy razy na sekundę ten "boot-flash" będzie nadpisywany?

    Kilka razy w cyklu życia urządzenia. Problemem nie jest wear-out, tylko
    samoistne rozprogramowanie po długim czasie nieużywania.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 14. Data: 2021-04-26 09:59:46
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 26 Apr 2021 09:55:57 +0200, Piotr Wyderski
    > Kilka razy w cyklu życia urządzenia. Problemem nie jest wear-out,
    > tylko
    > samoistne rozprogramowanie po długim czasie nieużywania.

    Ile razy spotkałeś się z czymś takim?

    --
    Marek

  • 15. Data: 2021-04-26 10:04:04
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > ale ryzyko, ze przepiecie spali wszystko.

    No nie, potem jeszcze są elementy antyprzepięciowe: GDT, TBU, transil i
    oporniki (te same, co dopasowują impedancję). Nie potrzeba PHY, zegara
    dla PHY, transformatorka i podobnego zestawu anty-ESD. I jest real-time.

    > Ale przeciez switcha bedziesz mial, nie bedzie zadnych kolizji.

    No to nie będzie multi-drop, nie powiesisz sobie 10 węzłów na jednym drucie.

    > A coz to za cudo ?

    Telemetria.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 16. Data: 2021-04-26 10:38:20
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    heby wrote:

    > A jak z odpornością na przepięcia?

    Do tego są osobne elementy, które w ethernecie też musisz mieć w stopniu
    spełniającym przyjęte założenia. Może nawet takie same.

    > Albo zasilanie z różnych faz?

    To wisi na jednej skrętce SELV, jakich różnych faz?

    > Elektrycznośc statyczną? Przypadkowe zwarcia?

    Zabezpieczenia ESD są pancerne. Zwarcia nie są szkodliwe, nadajniki LVDS
    mają źródła prądowe. Co najwyżej transmisja się zatrzyma, co się wykryje
    i zgłosi awarię.

    > Praktyka kilkudziesięciu lat LANów pokazuje że to nie jest prawda.
    > Kolizje są, ale nie "zjadają całego pasma".

    Prawdopodobieństwo kolizji gwałtownie rośnie z liczbą urządzeń na kablu.

> [...]
    > deterministycznych zastosowań tego typu jak natychmiastowa reakcja,
    > chyba że podepniesz wszystko w topologii gwiazdy.

    Przecież real-time nie oznacza "natychmiast". Master odpytuje cyklicznie
    slave i demultipleksuje strumienie. Dzięki szybkości sieci nie muszę
    przerywać transmitowanego pakietu. Pakiety są krótkie, a maksymalny czas
    rozpoczęcia udzielania odpowiedzi znany, więc od razu widać, czy coś
    zdechło. Nie ma aktywności na drucie, znaczy trup.
    > Pfff, a miało być 200Mbit a tu tylko reinvented token-ring z
    > prioryteteami :D Lata 80te ;)

    Nawet nie token ring w jego pełnym rozumieniu, nie ma dynamicznie
    wybieranego mastera. Jest jeden wyznaczony węzeł i odpytuje swoje
    slaves, dokłanie jak w USB. Plus szczątkowy broadcasting. Token jest
    tylko po to, by chwilowo zezwolić na dostęp do medium. Mam wrażenie, że
    to jest znacznie starszy pomysł niż lata 80. Tylko strumienie są większe
    niż wtedy bywały i się kilkadziesiąt Mbps uskłada.
    Dodaj zapas na narzuty warstwy transportowej (CRC, nagłówki
    synchronizujące zegary itp.), bufor na retransmisję błędnych pakietów,
    detekcję bezczynności łącza i masz te 100-200Mbps. I to jest mała
    prędkość jak na LVDS.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 17. Data: 2021-04-26 10:49:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..
    J.F. wrote:

> [...]
    >i oporniki (te same, co dopasowują impedancję). Nie potrzeba PHY,
    >zegara dla PHY, transformatorka i podobnego zestawu anty-ESD. I jest

    Czekaj czekaj - bo jak urzadzenia mocno osobne, to transformatorek lub
    optoizolacja by sie przydaly.

    >No to nie będzie multi-drop, nie powiesisz sobie 10 węzłów na jednym
    >drucie.

    No nie. Ale czy to naprawde wada?

    Tylko moment - chcesz na na jednej parze, to albo bedziesz mial
    kolizje, albo masz jakis protokol, chocby pytanie-odpowiedz.
    To on i w ethernecie wyeliminuje kolizje ... no ale ethernetu i tak
    bez switcha nie zrobisz, chyba, ze stary koncentryk.
    Ewentulanie - na 2 parach: jedna master nadaje, druga odbiera slave'y.

    >Telemetria.

    I taka szybka potrzebna ?

    J.

  • 18. Data: 2021-04-26 10:52:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..
    Marek wrote:

    >Kilka razy w cyklu życia urządzenia. Problemem nie jest wear-out,
    >tylko samoistne rozprogramowanie po długim czasie nieużywania.

    Taa ... bootowac z karty SD, i liczyc, ze ma w srodku jakis algorytm
    odnawiania starych danych ?

    J.

  • 19. Data: 2021-04-26 11:11:22
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Marek wrote:

    > Ile razy spotkałeś się z czymś takim?

    Kilkukrotnie w przypadku pendrive i kart pamięci, z MCU nie przypominam
    sobie. Ale to nie ma znacznia. Producent pisze np. 10 lat, to przyjmuję
    10 lat, a nie trzymam kciuki za 100 lat. MSP430 mają 100 lat, FRAM
    Cypressa 150 lat, a MRAM milion lat (czyli się prędzej obudowa chipu
    rozpadnie niż on straci dane). Jest z czego wybierać.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 20. Data: 2021-04-26 11:27:20
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 26 Apr 2021 11:11:22 +0200, Piotr Wyderski
> [...]
    > przyjmuję
    > 10 lat, a nie trzymam kciuki za 100 lat. MSP430 mają 100 lat, FRAM

    Ale co to za ekonomia biznesu? Za maks dwa lata Twój klient powinien
    zamówić nowy sprzęt u Ciebie, chcesz iść na wcześniejszą emeryturę??

    --
    Marek