  • 71. Data: 2020-09-12 08:21:45
    Temat: Re: Quiz UPSowy - ktoś zna odpowiedź?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 09 Sep 2020 17:26:40 +0200, Marek napisał(a):
    > Quiz do rozmowy kwalifikacyjnej:
    > UPS onliine (generujący sinus) został zasilony własnym napięciem
    > wyjściowym, zaznacz prawidłową odpowiedź (co się stanie):
    >
    > - UPS się wyłączy
    > - nic się nie zmieni, nadal będzie wskazywał brak zasilania
    > - wskaże powrót zasilania i zacznie ładować akumulatory
    > -zacznie taktować tj. na zmianę zgłaszać powrót i brak zasilania

    Przetestowalem off-line.

    Nic sie nie stalo. Albo ma zabezpieczenie, albo jego wlasne napiecie
    mu sie nie podoba i nie traktuje go jako prawidlowe.

    No chyba ze uklad wykrywania napiecia sieciowego wariuje na
    prostokacie.

    J.

  • 72. Data: 2020-09-12 08:30:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 11 Sep 2020 21:10:00 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Nie znam historii. Ale jeśli tak, to bardziej może kiepskiego prawnika
    > reprezentującego go w sporze. Choć rzecznik też mógł napisać "próżni
    > lub rozrzedzonego gazu".

    Albo "pod cisnienieniem nie wiekszym niz 0.01 bar".

    > Tak jak pisze się "wykonany z trudnotopliwego
    > materiału, zwłaszcza wolframu". Język opisów patentowych jest specyficzny,
    > ale ma to swoje przyczyny.

    Jak widac.

    ory

    > Anglojęzyczna Wiki niewiadomo z perspektywy którego kraju jest pisana.

    Ale tam sie powoluja na Marconi, ktory w tym czasie byl firma ...
    amerykanska ?
    Ale najbardzej zainteresowane radiem byly floty, a najwieksza miala

    > Myśmy tu dokładnie od 1914 mieli inne rzeczy na głowie.

    Tu w Europie :-)
    Ale w zwiazku z tym pewne kregi byly bardzo radiem zainteresowane.

    > W Polsce po wojnie tworzyły się społeczne komitety wsparcia prące
    > do wybudowania krajowych nadajników. Nie było to tylko uniesienie
    > patroityczne (w każdym razie nie tylko) -- chodziło o lepszą
    > słyszalność bliskiego nadajnika, zwłaszcza na radiu kryształkowym.
    > Trzeba sobie uzmysłowić, że dla większości ówczesnych ludzi radio
    > było jedyna szansą usłyszenia muzyki.

    Gramofony byly, choc nie wiem jak z kosztami.
    Pianina byly, ale tez drogie :-)
    Festyny uliczne ...

    J.

  • 73. Data: 2020-09-12 10:03:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 11 Sep 2020 20:59:08 +0000 (UTC), Queequeg napisał(a):
> [...]

    No w zasadzie masz racje.

    J.

  • 74. Data: 2020-09-12 11:01:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 11 Sep 2020 20:58:23 +0000 (UTC), Queequeg napisał(a):

    > I produkuje i zużywa, ale nie ładuje nic.
    >
    > Wpuść do akumulatora 1A, ale pobierz jednocześnie 2A. Ładujesz akumulator,
    > czy nie?

    Ale akurat w tym przykladzie, to panele prad produkuja, tylko kolega
    go do sieci nie wpycha.

    > Tzn. generator zasilany z akumulatora i zasilający ładowarkę, ładującą ten
    > akumulator? Nadal bilans prądu będzie ujemny. Musi taki być.

    Oczywiscie, tylko jak to razem zadziala ?
    Bo na moj gust ... przeciazenie i inwerter sie wylaczy, albo napiecie
    mu spadnie a w czesci sieciowej bedzie jakies ograniczenie pradowe,
    albo na niskie napiecie i ograniczy prad pobierany, uzupelniajac
    bilans z akumulatora ... jakies skomplikowane sie to wydaje ...

    J.

  • 75. Data: 2020-09-12 15:01:55
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-09-11 o 20:56 +0000, Queequeg napisał:
    > To inny przykład -- zresztą UPS też produkuje tutaj prąd. Lepszy
    > byłby przykład z żarówką podłączoną do akumulatora, ładowanego przez
    > panel słoneczny i oświetlającą ten panel. Akumulator nie będzie
    > ładowany, bo prąd będzie z niego wypływał. Po prostu wolniej, niż
    > gdyby panelu nie było.

    Różnica jest w perspektywie - wszystko zależy od tego, z którego miejsca
    chcemy obserwować. W powyższym przykładzie, jeśli postawię się za
    panelem, to on będzie produkował prąd - tj. "ładował" akumulator.

    > Nie, ja mówię tylko o akumulatorze.

    Z punktu widzenia akumulatora oczywiście masz rację. Ja trollowałem z
    punktu widzenia samego "układu ładującego" w UPSie - ten nic nie wie o
    globalnym bilansie - wie tylko, że dostaje na wejściu 230V i ma na
    wyjściu dążyć do 12V z hakiem.

    Inna sprawa, że pierwotne zdanie brzmiało "zacznie ładować
    akumulatory", więc moje argumenty były od początku mocno naciągane.
    Gdyby było napisane "przechodzi w stan ładowania" to pokusiłbym się o
    dalszą polemikę - no ale w obecnej sytuacji muszę z bólem przyznać
    słuszność. :)

    Mateusz

  • 76. Data: 2020-09-12 16:20:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Gramofony byly, choc nie wiem jak z kosztami.
    > Pianina byly, ale tez drogie :-)
    > Festyny uliczne ...

    Gramofon był tak samo nowym wynalazkiem. Człowik nie nastarczył zarabiać
    na wciąż nowe płyty, ponadto od kręcenia korbą ręka mdlała. Pianino
    ma z kolei taką wadę, że trzeba wiedzieć, w jakiej kolejności naciskać
    klawisze. Jest ich dużo, wszystkie do siebie podobne i nie ma na nich
    literek, tak jak w komputerze. Instrukcje do tego naciskania sprzedawano
    wtedy po składach księgarskich, ale tanie nie były. Zostawała karczma.
    Wynalazek radia był rewolucją w tej dziedzinie.

    --
    Jarek

  • 77. Data: 2020-09-12 18:26:43
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 12 Sep 2020 08:21:45 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Przetestowalem off-line.
    > Nic sie nie stalo. Albo ma zabezpieczenie, albo jego wlasne napiecie
    > mu sie nie podoba i nie traktuje go jako prawidlowe.

    Online Fidela kr3000 wyświetla "inverter fail" i wyłącza napięcie
    wyjściowe.

    --
    Marek

  • 78. Data: 2020-09-13 21:41:49
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > literek, tak jak w komputerze. Instrukcje do tego naciskania sprzedawano
    > wtedy po składach księgarskich, ale tanie nie były. Zostawała karczma.

    Bywały jeszcze pianole, ale ponoć te ż rzadko w przyrodzie występowały.

    > Wynalazek radia był rewolucją w tej dziedzinie.

    Dziadek coś mi gadał, że kryształkowe nie bardzo nadawały się do
    odsłuchu muzyki, gdyż pasmo przenoszenia było kiepskie (a może
    nadawania?), ponadto było ogromne mnóstwo zniekształceń związanych z
    techniką odbiory na taki detektorze.

    Nie pamiętam też dokładnie, ale chyba prawie wszystkie "kryształki" były
    jednoosobowe?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 79. Data: 2020-09-13 22:12:19
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

    > Bywały jeszcze pianole, ale ponoć te ż rzadko w przyrodzie występowały.

    Pan hrabia Zamojski miał w pałacu w Kozłówce organy piszczałkowe sterowane
    kartami perforowanymi. Po wojnie ktoś te organy zarąbał, więc może jeszcze
    gdzieś u kogoś w domu grają.

> [...]
    > z techniką odbiory na taki detektorze.
    >
    > Nie pamiętam też dokładnie, ale chyba prawie wszystkie "kryształki"

    Mocy w słuchawki, nawet pojedyncze, z anteny szło niewiele. A muzyka
    słuchana zbyt cicho wiele traci (patrz adnotacja na płycie -- [1]).
    Stąd takie duże naciski na uruchominie lokalnej polskiej radiostacji.

    Ja w latach siedemdziesiątych zrobiłem radio detektorowe z nikomu nie
    potrzebnej szpulki od nici, którą łatwo znaleźć w każdym domu, także
    w moim. Do tego drut nawojowy z niepotrzebnego przekaźnika, który też
    przecież każdy ma w szufladzie. Do tego dioda ostrzowa germanowa DOG52
    (ibidem). Po podłączeniu do wejścia gramofonowego lampowego radia
    Juwel 2, grało lepiej od wbudowanej superheterodyny. Mniej szumów
    i pasmo jakby szersze. Do nadajnika w Raszynie miałem blisko.

    ---
    [1] https://a.allegroimg.com/s512/11f204/10a5a1064744940
    3a1af9f7013ad/Brygada-Kryzys-Winyl-TONORESS-1982r-lo
    mbard-dzik-Wykonawca-BRYGADA-KRYZYS

    --
    Jarek

  • 80. Data: 2020-09-14 15:52:02
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    Sunday, September 13, 2020, 9:41:49 PM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > odsłuchu muzyki, gdyż pasmo przenoszenia było kiepskie (a może
    > nadawania?), ponadto było ogromne mnóstwo zniekształceń związanych z

    W latach 70-tych (wczesnych) użyłem złącza BE tranzystora germanowego
    (kolektor był ułamany) jako detektora dla I programu PR (wówczas
    nadawanego poprzez najwyższą budowlę na świecie i z taką mocą, że w
    Opolu na 30-metrowej antenie odwrócone L miałem czysty odbiór).
    Detektor podłączony do Bambino jako wzmacniacza. Żadna superheterodyna
    tak czysto nie odbierała Jedynki :) Oczywiście był też obwód
    rezonansowy - byle jak nawinięte kilkaset zwojów na pręcie ferrytowym i
    kondensator strojeniowy z jakiegoś radia.

    > Nie pamiętam też dokładnie, ale chyba prawie wszystkie "kryształki" były
    > jednoosobowe?

    Słuchawki (2000 ?!) można było połączyć szeregowo... Ale takie były
    już na przełomie lat 60/70 nie do kupienia.

    --
    Best regards,
    RoMan