-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!3.eu.feeder.erj
e.net!feeder.erje.net!weretis.net!feeder8.news.weretis.net!newsreader4.netcolog
ne.de!news.netcologne.de!peer01.ams1!peer.ams1.xlned.com!news.xlned.com!peer02.
ams4!peer.am4.highwinds-media.com!news.highwinds-media.com!newsfeed.neostrada.p
l!unt-exc-02.news.neostrada.pl!unt-spo-b-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl
.POSTED!not-for-mail
Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed; delsp=yes
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Subject: Re: Akumulator samochodowy - napiecia w niskich temperaturach?
References: <0...@g...com>
<60283150$0$520$65785112@news.neostrada.pl>
<602bd593$0$541$65785112@news.neostrada.pl>
<602be05a$0$509$65785112@news.neostrada.pl>
<602be492$0$537$65785112@news.neostrada.pl>
<s0iop1$3lm$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
<602ce891$0$499$65785112@news.neostrada.pl>
<1ilcsmjchp9oa$.t5bo737ocw6t.dlg@40tude.net>
Date: Wed, 17 Feb 2021 13:27:39 +0100
MIME-Version: 1.0
Content-Transfer-Encoding: Quoted-Printable
From: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>
Message-ID: <o...@l...harvard.local>
User-Agent: Opera Mail/1.0 (Win32)
Lines: 101
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 83.6.20.187
X-Trace: 1613564859 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 508 83.6.20.187:41446
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
X-Received-Bytes: 4377
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:761944
[ ukryj nagłówki ]W dniu .02.2021 o 11:12 collie <c...@v...pl> pisze:
> W środę, 17.02.2021 o 10:57, LordBluzg(R) napisał:
>
>> Dobre regulatory raczej nie
>> wychylają się ponad 13,9V a widocznie ten miał jakieś większe aspiracje
>> :D
>
> 14,4 V.
W nowszym aucie to już nie jest takie oczywiste.
Od jakiegoś miesiąca mam w gnieździe zapalniczki ładowarkę USB z
miernikiem napięcia. Ten miernik sprawdzałem ze starym ale przyzwoitym
Metexem i wskazuje poprawnie.
Obserwacje są ciekawe. Napięcie w instalacji (a więc i na klemach) zależy
od wielu czynników.
Jak jest temp. zewnętrzna w okolicach 0 i poniżej to mam 14.7-14.9V. Jak
jest powyżej 0 ale poniżej 7 to mam 14,3. Jak jest więcej niż 7 to jest
13.9V
Co ciekawe w aucie tym jest też jakiś układ który "dba" o odbiorniki.
Jak przy napięciu ładowania 14.9V włączę ksenony lub wycieraczki to
napięcie natychmiast maleje do 14.3V (potwierdzałem to wielokrotnie). Nie
jest to spowodowane spadkiem napięcia wynikającym z wzrostu obciążenia -
bo włączenie ogrzewania wszystkiego (fotele, lusterka, kierownica, szyby)
naraz nie powoduje żadnej zmiany napięcia na tym woltomierzu.
Zaraz po rozruchu na mrozie, na biegu jałowym mam max napięcie wynikające
z temp. - czyli 14.9V, 14.3V lub 13.9V. Ale jak uruchomię na tym biegu
jałowym ogrzewanie przedniej szyby - to napięcie zjeżdża poniżej 12V -
przy 11.5V ogrzewanie zmniejsza wydajność (mniejszy szum) i napięcie
pozostaje stałe - ale na poziomie 11.5V. Akumulator wtedy pomimo pracy
silnika jest rozładowywany. Pobór prądu przez świece żarowe (które w
dieslu w zależności od warunków zewnętrznych działają jeszcze nawet kilka
minut po rozruchu) i grzałki w module klimatyzacji jest większy niż
wydajność alternatora na biegu jałowym. Sterownik stara się chronić aku
przed rozładowaniem zmniejszając moc grzałek. Nieznaczne podniesienie
obrotów (z 800 na 1100) powoduje, że napięcie ustawia się na poziomie
14.9V.
Na początku zimy miałem problem z akumulatorem (ciągle był rozładowany,
auto odpalało, ale aku po wyłączeniu silnika miał 12,2-12,3). Dopiero
dzięki temu miernikowi mnie oświeciło.
Na 5 min przed wyjazdem do sklepu po bułki odpalałem auto i włączałem
ogrzewanie przedniej szyby (bo nie chciało mi się jej skrobać). Dzięki
temu ciągle miałem rozładowany aku - bo się nie zdążył przez 1km
naładować...
TG
Następne wpisy z tego wątku
- 17.02.21 13:35 Piotr Gałka
- 17.02.21 13:40 Tomasz Gorbaczuk
- 17.02.21 13:50 RoMan Mandziejewicz
- 17.02.21 13:52 LordBluzg(R)
- 17.02.21 14:02 Tomasz Gorbaczuk
- 17.02.21 14:03 collie
- 17.02.21 14:10 Tomasz Gorbaczuk
- 17.02.21 14:15 LordBluzg(R)
- 17.02.21 14:28 Tomasz Gorbaczuk
- 17.02.21 14:54 LordBluzg(R)
- 17.02.21 15:43 J.F.
- 17.02.21 15:49 J.F.
- 17.02.21 15:57 J.F.
- 17.02.21 16:04 J.F.
- 17.02.21 16:44 -
Najnowsze wątki z tej grupy
- System operacyjny dla 6800?
- Przyłączenie działki do sieci elektrycznej
- Działalność nierejestrowana/definicja sprzętu elektronicznego/misie i kolejki
- Smukły, długi ściągacz izolacji do kynaru
- rezystor 3 omy 400W
- [newbie] Jaki multimetr za 2-4 stówy?
- szafka sieciowa
- Raspberry Pi 5 + dyski SATA
- lutownica na węgiel
- Znów czary (albo niewiedza) - tym razem fotowoltaika
- Chess
- Vitruvian Man - parts 7-11a
- przeźroczyste koszulki
- Re: Win 10/11 nie lubi OKI
- Programator czasowy TUYA.
Najnowsze wątki
- 2024-05-18 Warszawa => Software .Net Developer <=
- 2024-05-18 Warszawa => Mid/Senior QA Engineer <=
- 2024-05-18 Ulm => Solution Architect (sichere Kommunikation und IoT-Loesungen <=
- 2024-05-18 Katowice => Head of Virtualization Platform Management and Operating S
- 2024-05-18 Warszawa => SAP WM Consultant / Execution <=
- 2024-05-18 Wrocław => Consultant/Implementer Comarch ERP XL <=
- 2024-05-18 Gdańsk => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-05-18 Warszawa => Account Manager (Recruitment Services) <=
- 2024-05-18 Łódź => Salesperson - CRM Systems <=
- 2024-05-18 Łódź => Handlowiec - Systemy CRM <=
- 2024-05-17 ZŁOMNIK o pracy w TVN TURBO, nowych przepisach i współczesnej motoryzacji. Turbo Taryfa!
- 2024-05-17 Białystok => DevOps Engineer Conexa First (Contractor) <=
- 2024-05-17 Warszawa => Starszy inżynier oprogramowania (Rust) <=
- 2024-05-17 Zabrze => Junior HelpDesk <=
- 2024-05-17 Bieruń => Administrator i wdrożeniowiec Lotus Notes/Domino <=