eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaAkumulator samochodowy - napiecia w niskich temperaturach? › Re: Akumulator samochodowy - napiecia w niskich temperaturach?
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Akumulator samochodowy - napiecia w niskich temperaturach?
    Date: Wed, 17 Feb 2021 13:27:39 +0100
    From: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .02.2021 o 11:12 collie <c...@v...pl> pisze:

    > 14,4 V.

    W nowszym aucie to już nie jest takie oczywiste.

    Od jakiegoś miesiąca mam w gnieździe zapalniczki ładowarkę USB z
    miernikiem napięcia. Ten miernik sprawdzałem ze starym ale przyzwoitym
    Metexem i wskazuje poprawnie.
    Obserwacje są ciekawe. Napięcie w instalacji (a więc i na klemach) zależy
    od wielu czynników.
    Jak jest temp. zewnętrzna w okolicach 0 i poniżej to mam 14.7-14.9V. Jak
    jest powyżej 0 ale poniżej 7 to mam 14,3. Jak jest więcej niż 7 to jest
    13.9V
    Co ciekawe w aucie tym jest też jakiś układ który "dba" o odbiorniki.
    Jak przy napięciu ładowania 14.9V włączę ksenony lub wycieraczki to
    napięcie natychmiast maleje do 14.3V (potwierdzałem to wielokrotnie). Nie
    jest to spowodowane spadkiem napięcia wynikającym z wzrostu obciążenia -
    bo włączenie ogrzewania wszystkiego (fotele, lusterka, kierownica, szyby)
    naraz nie powoduje żadnej zmiany napięcia na tym woltomierzu.
    Zaraz po rozruchu na mrozie, na biegu jałowym mam max napięcie wynikające
    z temp. - czyli 14.9V, 14.3V lub 13.9V. Ale jak uruchomię na tym biegu
    jałowym ogrzewanie przedniej szyby - to napięcie zjeżdża poniżej 12V -
    przy 11.5V ogrzewanie zmniejsza wydajność (mniejszy szum) i napięcie
    pozostaje stałe - ale na poziomie 11.5V. Akumulator wtedy pomimo pracy
    silnika jest rozładowywany. Pobór prądu przez świece żarowe (które w
    dieslu w zależności od warunków zewnętrznych działają jeszcze nawet kilka
    minut po rozruchu) i grzałki w module klimatyzacji jest większy niż
    wydajność alternatora na biegu jałowym. Sterownik stara się chronić aku
    przed rozładowaniem zmniejszając moc grzałek. Nieznaczne podniesienie
    obrotów (z 800 na 1100) powoduje, że napięcie ustawia się na poziomie
    14.9V.

    Na początku zimy miałem problem z akumulatorem (ciągle był rozładowany,
    auto odpalało, ale aku po wyłączeniu silnika miał 12,2-12,3). Dopiero
    dzięki temu miernikowi mnie oświeciło.
    Na 5 min przed wyjazdem do sklepu po bułki odpalałem auto i włączałem
    ogrzewanie przedniej szyby (bo nie chciało mi się jej skrobać). Dzięki
    temu ciągle miałem rozładowany aku - bo się nie zdążył przez 1km
    naładować...

    TG