-
Data: 2017-06-02 23:50:18
Temat: Re: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
Od: Marek S <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2017-05-30 o 19:25, Pcimol pisze:
Przepraszam za opóźnienie w odpowiedzi. Trochę zaganiany jestem w tym
tygodniu.
> Przepraszam - w jakich impulsach? Okresu PWM?
Tak, to miałem na myśli.
> Przecież silnik to spora indukcyjność jest i prąd nie podąża za
> napięciem jak smród za gaciami.
Dobrze ujęte :-D Jasne. Szkoda, że nie mam miernika indukcyjności bo
przy braku doświadczenia w w/w temacie nie wiem nawet o jakich
zależnościach rozmawiamy. PWM pewnie ma coś koło 20kHz. Więc zapewne
indukcyjność silnika jest przy tych częstotliwościach istotna.
>
> Ponadto zwykłe bezpieczniki nie reagują na wielokrotne przekroczenie
> prądu w czasie rzędu milisekund.
Hmmm... nie wiem jak to działa, ale przy silniku DC 48V 200W i
minimalnym wypełnieniu PWM bezpiecznik 5A zawsze wywali gdy zatrzymam
wrzeciono. Bezpiecznik jest bezpośrednio przed silnikiem. Jeśli byłoby
tak jak mówisz, to w opisanym przypadku nigdy nie powinno wywalić
bezpiecznika.
>> Moim zdaniem (to wymaga sprawdzenia) lepiej jest zapobiegać obniżaniu
>> obrotów / zatrzymaniu silnika reagując zawczasu podniesieniem momentu
>> obrotowego z zachowaniem żądanych obrotów. Tą przestrzenią do
>> wykorzystania jest regulacja wartości prądu skutecznego tak aby nie
>> przekroczył on wartości maksymalnych.
>
> Moment jest proporcjonalny do prądu skutecznego. Przy każdych obrotach.
Zgoda.
> Być może łatwość zatrzymania przy niskich obrotach wynika z pulsacji
> momentu - tj. jałowych stref oddziaływania magnetycznego.
> Przy wyższych
> obrotach kompensuje to inercja.
Ok, ale czy nie sądzisz, że da się ją w pewnym stopniu kompensować?
Prosty eksperyment. Ustaw PWM na minimum, przyhamuj silnik jakimś
obciążeniem mechanicznym, podkręć PWM. Silnik odzyska utratę prędkości
obrotowej. Operuję w tym momencie obserwacjami empirycznymi a nie teorią
silników, której nie znam.
Co do inercji, to pewnie też ma ona swój udział. Jednakże jej wpływ nie
jest raczej mizerny przy mniej więcej jednolitym ciągłym obciążeniu
mechanicznym silnika. Inercja ma znaczenie w sytuacjach gdy np. jakiś
wiór wywoła duży opór a inercja go urwie nie wnosząc przy tym po stronie
elektrycznej widocznych skutków. Z praktyki powiem: przy małych obrotach
silnika wysokoobrotowego (bez feedbacku) niewiele da się osiągnąć.
wiercenie otworu potrafi zatrzymać wrzeciono. Tymczasem wiercenie tego
samego otworu przy dużych obrotach (i proporcjonalnie szybszym
zagłębianiu w materiał) nie stanowi żadnego problemu. Nie słychać aby
silnik choćby odrobinę spowolnił. Dlaczego tak jest? Nie wiem... To mi
właśnie podsunęło ideę sprzężenia zwrotnego.
--
Pozdrawiam,
Marek
Następne wpisy z tego wątku
- 02.06.17 23:57 Marek S
- 03.06.17 00:02 Marek S
- 03.06.17 08:38 Janusz
- 03.06.17 09:32 Elektrolot
- 03.06.17 10:02 Elektrolot
- 03.06.17 10:45 Paweł Pawłowicz
- 03.06.17 12:05 ww
- 03.06.17 13:54 Marek S
- 05.06.17 10:53 Adam Wysocki
- 05.06.17 10:54 Adam Wysocki
- 05.06.17 11:58 Marek S
- 05.06.17 15:41 Paweł Pawłowicz
- 06.06.17 16:39 Adam Wysocki
- 06.06.17 17:40 Paweł Pawłowicz
- 11.06.17 10:13 Pcimol
Najnowsze wątki z tej grupy
- Multimetr z bluetooth
- Ciekawa mapka z BTS-ami
- Lampy uliczne LED z kubkiem
- Pęczniejące LiPo
- wyłącznik ścienny
- "Wybitna" inteligencja AI
- test stereo
- Bluetooth stereo
- W USA budują pierwszą komercyjną elektrownię fuzji jądrowej
- Weryfikacja myjki ultradźwiękowej
- zasieg radaru
- Zmywarka Bosch SRV55T43EU - awaria
- Kod zniżkowy w TME do 26.09.2025
- SFP, 10G, simplex sc/apc
- [słabe wiatry powodują - przyp. JMJ] Energetyczny paraliż w Niemczech
Najnowsze wątki
- 2025-10-01 Dlaczego nie skorzystam z promocji -40% na MT w rocznej prenumeracie
- 2025-10-01 Multimetr z bluetooth
- 2025-10-01 Citek i "wymagane działanie"
- 2025-10-01 Białystok => Software Engineer .Net <=
- 2025-10-01 Rzeszów => International Freight Forwarder <=
- 2025-10-01 Wrocław => Specjalista ds. Marketingu Online (PPC) <=
- 2025-10-01 Gdańsk => Starszy programista oprogramowania C++ <=
- 2025-10-01 Chrzanów => Spedytor Międzynarodowy (handel ładunkami/prowadzenie f
- 2025-10-01 Rzeszów => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-10-01 Białystok => Inżynier oprogramowania .Net <=
- 2025-10-01 => Senior Algorithm Developer (Java/Kotlin) <=
- 2025-10-01 Środa Wielkopolska => SAP FI/CO Konsultant wewnętrzny <=
- 2025-10-01 Ciekawa mapka z BTS-ami
- 2025-09-30 Lublin => Delphi Programmer <=
- 2025-09-30 Warszawa => Konsultant Wiodący SAP PP <=