    From: io <i...@o...pl.invlid>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: System home asistant - trochę inaczej.
    Date: Thu, 23 Mar 2023 20:02:32 +0100

    W dniu 23.03.2023 o 19:07, heby pisze:

    > Jak podzielisz sieć, to okazuje się, że generujesz nieelastyczność. Na
    > przykład elementy mają kłopot w komuniakcji między sieciami (bo są
    > rozdzielone). Albo nie można przydzielać IP dynamicznie. Albo trzeba
    > podstawić router. Albo przerwanie jednego kabla rozpina pół domu. Albo
    > pomyliłeś się w numeracji IP i zdycha bez powodu.

    Nic nie pisałem o podziale na podsieci ani też o adresowaniu IP. Jednym
    z dobrych rozwiązań jest właśnie użycie sieci ZigBee o ile nie stawia
    się w niej koncentratora całego ruchu, czyli owej bramki.

    > Wymiana jednego problemu na inny.

    Nie, usuwanie podatności systemu.

    > Zaletą centralizacji jest możliwosć centralnego sterowania.

    No coś takiego :-)

    > Co widać nie
    > na poziomie pstryczek<->światło, ale na znacznie bardziej
    > skomplikowanych automatyzacjach typu "włącz światło, jeśli jest czwartek
    > po 16, ktoś chodzi po ogrodzie, alarm jest wyłaczony i ktoś zaparkował
    > przed domem". To wymaga szerokich intereakcji miedzy wieloma
    > urządzeniami i co najwazniejsze: nie jest łatwe o ogarnięcia na etapie
    > projektu. Wiec w systemie rozproszonym masz masę pracy, kiedy w
    > centralnym to są pojedyncze linijki reagujące na eventy z różnych cęsci
    > zintegrowanego systemu.

    To jest kwestia wyłącznie zdolności narzędzia do zarządzania
    konfiguracją, czyli w tym przypadku naszego HA. Kolega może przygotować
    lepsze narzędzie.

    > Ma to wspónego, że rozpraszanie kilku przycisków w domu do jakiś
    > niejasnych domen w celu kanałowania awarii, jest mało sensowne.

    Ale jakich "niejasnych domen"? Kierujesz najbliżej miejsca gdzie to
    sterowanie naprawdę odbywa się a nie na "centralną jednostkę" której
    istnienie jest podyktowane tylko jakimś konceptem braku narzędzia jak w
    poprzednim punkcie.

    > Mój sonoff w ścianie, jesli zniknie sieć wifi, dalej pozwala na
    > autonomiczne sterowanie lampą.
    >
    > Tracę ficzery smart, ale światło mogę dalej włączyć po staremu.
    >
    > To w zupełności wystarczające.

    I to jest właśnie efekt rozproszenia komponentów systemu a Ty twierdzisz
    wbrew faktom, że należy centralizować. :-)

    > Innymi słowy to tylko dom z bajerem. Jak odejmiesz bajer, to świat się
    > nie zawali.
    >
    > Kiedyś opisywałem przypadek w mojej okolicy, jak automatyka nie
    > pozwoliła otworzyć drzwi do garażu z powodu awarii routera w garażu. To
    > poziom automatyki domowej, kiedy jakieś zabezpieczenie jest konieczne
    > lub przynajmniej posiadanie mózgu przy projektowaniu. Przy zwykłym
    > pstrykaniu światełkami wystarczy proste zabezpieczenie w przyciku, aby
    > działał bez sieci i finito.
    >
    > Awaria smar home w moim wypadku nie powoduje śladu problemu. Odejmuje
> [...]

    No ale generalnie, jak scentralizujesz to jest lepiej czy może jednak
    gorzej?

    > Zabierałem się za to już kilka razy. Nie dlatego, że była awaria. W
    > celach testowania. Działa. Polecam.

    To jest raczej śmieszne co piszesz. Wystarczy że przestaniesz być
    dyspozycyjny a nikt tego w rozsądnym czasie nie pozbiera za Ciebie.

    > Tak, już to testowałem. Na tym proxmoxie działa mi kilka innych usług.
    > Wszystkie są tak samo szybko podnaszalne z backupu. Proxmoxy na róznych
    > komputerach wielokrotnie migrowałem miedzy sobą. To nic trudnego.

    Jasne jasne, jw.

    > Zaryzykuje, że łatwiejsze niż robienie backupu karty SD z Pi4 na HA.
    > Było z tym więcej roboty.

    > Nie wiem po co. Róznica w poborze prądu jest, ale nie aż taka aby było
    > to bez sensu.

    Na czymś trzeba postawić i może być łatwiej na RPi. Metod stawiania HA
    jest wiele. Nie wszystkie dają ten sam efekt. Np wirtualka pod Hyper-V
    nie wykorzysta dongla ZigBee.

    > Gwarantuje, że mimo problemów z komunikacją, komunikat ostanie poprawnie
    > dostarczony. To ma duże znaczenie w niestabilnych połaczeniach, szumie w
    > eterze, awarii switchów, kolizjach itp normalnych zjawiskach w systemach
    > IoT. Dlatego stosujemy MQTT. Ba, niektóre niezwiązane z automatyką częci
    > internetu używają MQTT do zupełnie innych celów. To najzwyczajniej nie
    > jest zły koncept.

    Nie, MQTT stosuje się bo implementuje wzorzec publikacja/subskrypcja :-)

    > Jesli marudzisz, że jak MQTT zdechnie to nie ma kouniakcji, to tak samo
    > absurdalny argument mogę podać taki: jak wyłączą Ci prąd, to Twój system
    > automatyki tez nie działa. Szach-mat.

    Nie, ten system bez prądu i tak by nie działał. A system może działać
    bez MQTT. To jest po prostu nieogarnianie kwestii zawodności. Ja nawet
    nie twierdzę, że niekiedy MQTT ma sens, ale akurat chodziło o
    niezawodność i wrzuconą koncepcję "jednostki centralnej" gdzie nic nie
    było o tym do czego ona właściwie ma być. I jak widać słusznie podjąłem
    bo ludzie nie ogarniają, że HA czy bramka takie same podatności systemu
    generują.

    > Zawsze realizowano przez censtralny serwer? Interesująca koncepcja.
    > Dziadek nie słyszał.

    Wręcz przeciwnie, sterowanie światłem rozproszone jest po
    pomieszczeniach, czyli dokładnie to co mówiłem by zrobić.

> [...]
    > PLC i możesz nawet wyrywać na to automatyków. Ale jesli nie wiesz co
    > chcesz, dodajesz powoli elementy, to system z centralnym serwerem jest o
    > wiele bardziej sensowny. Tylko trzeba zadbać o awaryjnośc lepszą niż
    > chińskiej golarki. Co akurat jest relatywnie proste i dostępne za
    > niewielkie pieniądze, wiele terminali z allegro za x0zł nie tylko
    > pociągnie HA, ale i domowego NASa, nagrywanie monitoringu, VPN i inne. A
    > urządzenie konsumujące 10W mocy ciągłej popsuje się raczej dopiero w
    > nastepnym tysiącleciu, zaś awarie dysków obrabiasz backupami.

    Czy ktoś w domu oprócz Ciebie potrafi to zrobić? Przygotowałeś jakieś
    procedury? Udokumentowałeś?

    > Mimo usilnych starań, mój proxmox pracujący od ~3 lat, nie chce się popsuć.
    >
    > Jak się popsuje, to przez te 4 minuty będę zmuszony odpalać światło w
    > pokoju ręcznie.

    Czyli jest rozproszony. Nie wiem o co bijesz pianę.