    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Termopara i MAX6675
    Date: Fri, 31 Mar 2023 10:39:52 +0200

    On Thu, 30 Mar 2023 22:00:10 +0200, Mirek wrote:

    > Jak? no posortuj, i weź środkowy (z ([0],[1],[2]))
    >
    > Bardziej intuicyjne może i jest z IF-ami, ale więcej pisania,
    > no i to jest Python, a w Pythonie wszystko co możesz zrobić jednym
    > poleceniem zadziała szybciej.

    Aby na pewno szybciej? Bo trzeba posortowac, zrobic listę na wynik,
    zaalokowac pamiec, zwolnic ... a dwa IF to tylko dwa if.

    No chyba, ze python potrafi to zoptymalizowac ... czasem jest cudowny.

    > No ja tego też nie jestem pewien, ale z ograniczeniem przynajmniej jakoś
    > działa.

    Programowy PID moze pracowac na najrózniejszych danych wejsciowych i
    wyjsciowych.
    Co potrzebujesz na wyjsciu - sygnal z zakresu 0...1 do zadawania
    stopnia wypelnienia PWM, czy liczbe do licznikow z zakresu np
    od 0 do 10 tys ?

    > Bawiąc się piecykiem nie doszedłem do tego - każde wprowadzenie ki
    > powodowało wyjście regulacji w kosmos.

    Byc moze przekroczyles zakres - piecyk potrzebuje pewnie ki rzedu
    minut - tzn tak małego, zeby "zdwojenie sygnalu trwalo minuty".

    > Teraz bawię się silnikiem i z ograniczeniem przynajmniej widzę jakiś
    > sens wprowadzenia ki - dociąga do zadanej wartości nawet jak wzmocnienie
    > jest za małe żeby ruszyć silnikiem jak jest te parę kroków od celu.
    > Oczywiście ki zwiększa przerzut i oscylacje, więc trzeba wprowadzić kd i
    > koło się zamyka.

    > Zgadza się - już się połapałem.

    > Ale brakuje ograniczenia integral. a to powoduje katastrofalne skutki.

    podstawowa teoria PID nie przewiduje.
    Stare, analogowe regulatory ... no mialy jakies ograniczenie, ale
    raczej duze ...

    J.