eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaZX Spectrum › Re: ZX Spectrum
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!2.eu.feeder.erj
    e.net!feeder.erje.net!news.uzoreto.com!aioe.org!peer02.ams4!peer.am4.highwinds-
    media.com!news.highwinds-media.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostr
    ada.pl!unt-spo-a-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    References: <6...@g...com>
    <5f897e17$0$31099$65785112@news.neostrada.pl>
    <rmc47k$bk4$1$cezar91@news.chmurka.net>
    <s...@l...localdomain> <rmcjom$a5j$1@dont-email.me>
    <q...@4...com> <rmf427$9dt$1@dont-email.me>
    <t...@4...com> <rmfhrb$dop$1@dont-email.me>
    <i...@4...com>
    In-Reply-To: <i...@4...com>
    Subject: Re: ZX Spectrum
    Date: Mon, 19 Oct 2020 15:13:53 +0200
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=original
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Priority: 3
    X-MSMail-Priority: Normal
    Importance: Normal
    X-Newsreader: Microsoft Windows Live Mail 16.4.3528.331
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V16.4.3528.331
    Lines: 86
    Message-ID: <5f8d9111$0$11926$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 83.30.111.29
    X-Trace: 1603113233 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 11926 83.30.111.29:51105
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    X-Received-Bytes: 4312
    X-Received-Body-CRC: 3827318166
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:758039
    [ ukryj nagłówki ]

    Użytkownik radekp napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:is0nof5pe9potmnmn6agd1pe9nbi1tei56@4ax.
    com...
    Sat, 17 Oct 2020 21:48:58 +0200, w <rmfhrb$dop$1@dont-email.me>,
    heby<h...@p...onet.pl> napisał(-a):
    > On 17/10/2020 20:31, r...@k...pl wrote:
    >> > Albo chyba profesjonalnie było umieścić gdzieś w pamięci nowy
    >> > ekran, a potem
    >> > tylko (z poziomu ładowania) umieścić wskazanie do nowego ekranu.
    >
    >> Nie, to często jedyne wyjście aby mieć więcej pamieci. Ekran Atari
    >> mógł
    >> zając kilkadziesiąt bajtów z prostym napisem i to była
    >> *oszczędnośc* w
    >> stosunku do podstawowego trybu graficznego.

    >Ale tutaj oszczędności nie były potrzebne, bo i tak w przypadku gier
    >w końcu
    >trzeba było uruchomić tryb graficzny.

    W przypadku Atari niekoniecznie - wiele gier bylo w trybie tekstowym -
    choc wygladal jak graficzny ...

    >> > I ponieważ nie zawsze system od razu przełączał się na nowy
    >> > ekran, to czasem
    >> > ten nowy ekran pokazywał się z opóźnieniem -- za każdym
    >> > ładowaniem w innym
    >> > momencie :)
    >
    >> Zasze przełączanie było natychmitowe, kod się wywoływał, tworzył
    >> display
    >> list, i ramkę pźniej było go widać na ekranie. Nie spotkałem gry na
    >> Atari która robiła by machloje z ekranem w sposób randomiczny.

    >Nie trzeba było uruchamiać kodu, wystarczyło przy ładowaniu wpisać
    >się w
    >odpowiednie komórki.

    Przy "bootowaniu" systemu byc moze - bo konfiguracja Antic'a byla
    okreslona.
    Inaczej gwarancji nie bylo - wyswietlanie w atari bylo bardzo
    elastyczne,

    >> > Coś mi tam właśnie zaświtało, że były dwie komórki, które
    >> > wskazywały gdzie w
    >> > pamięci jest ten nowy ekran.
    >
    >> Nie, to jest nieskończenie bardziej skomplikowane. Na Atari nie ma
    >> czegoś takiego jak "ekran". Jest display list Antica który okresla
    >> jak
    >> dma ma pobierać i jak interpretować zawartośc RAM. To jest
    >> zdecydowanie
    >> wiecej pamieci niż 2 bajty, powiedzmy że minimum kilkadziesiąt aby
    >> wyświetlić jeden duży napis.

    >Jak przez mgłę pamiętam, że jednak adres RAM-u z tą "zawartością dla
    >Antica"
    >wystarczyło wpisać w dwie komórki, aby Antic wiedział co ma
    >wyświetlać.

    Pewnie wlasnie adres tej "display list".
    A jej zawartosc okreslala jakie sa tryby wyswietlania i gdzie jest
    "pamiec ekranu".

    >> > Ale, żeby go pokazać, nie musiano nic uruchamiać.
    >
    >> Aby pokazać coś innego niż ekran domyślny podczas ładowania
    >> wymagane
    >> było uruchomienie kodu.
    >
    >> Można oczywiście załadować jakiś napis wprost w domyślną
    >> lokalizację
    >> pamieci gr0, ale to jest jechanie po bandzie i nie kojarze ani
    >> jednej
    >> gry/programu robiącego coś tak niebezpiecznego.

    >To w ogóle nie było niebezpieczne, a oszczędzało uruchamianie
    >zbędnego kodu.
    >Niestety, pamięć ulotna nie pozwala mi sobie przypomnieć jakie cuda
    >można było
    >z tym zrobić.

    Bezpieczniej jednak przygotowac wszystko samemu, a w przypadku Atari
    to nie bylo duzo pamieci.

    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: