  • 41. Data: 2020-07-15 17:41:16
    Temat: Re: Że kiedyś takie wynalazki chciało się produkować...
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Wed, 15 Jul 2020 16:43:51 +0200, RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
    wrote:
    > Hello Artur,
    >
    > Wednesday, July 15, 2020, 3:29:46 PM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Dlaczego w cudzysłowie? To są dyskietki.

    > 100 MB a później 250 MB. Mam napęd i dyskietki do dziś.

    > Na krótki czas :(

    Zgadza się - napisane "Diskette 100 MB". Dla odróżnienia od "zwykłych"
    nazywaliśmy je "zipkietkami".
    Aż wyjąłem z szafki, żeby sprawdzić. Napęd też mam :-)

    --
    Artur Stachura

  • 42. Data: 2020-07-15 18:04:15
    Od: Silver Dream ! <s...@n...net>

    On 15/07/2020 10:57, J.F. wrote:

    > Z tego co widac na filmach - byly dosc szerokie paski na obrazie, czyli
    > na jednej linii miescilo sie niezbyt duzo bitow.
    >
    > Moze chodzilo o latwosc synchronizacji, moze o pewnosc zapisu, a moze
    > ... interfejs i tak byl wolny.

    Myśląc dzisiaj jakby to zrobić, mając do dyspozycji tylko coś tak
    kiepskiego jak VHS:

    - trzeba zapewnić wystarczająco dużo sygnału pilotującego dla
    synchronizacji pierwotnej
    - trzeba robić regularnie synchronizację wtórną spodziwam się, że
    zarówno poziomo jak i pionowo
    - trzeba regularnie resynchronizować (pewnie po każdym większym lub
    mniejszym bloku danych)
    - trzeba zapisać każdy bit (lub bardziej prawdopodobnie - blok) co
    najmniej dwa razy chociaż trzy też nie byłoby od rzeczy
    - trzeba to obwarować co najmniej CRC16 aby było z czym porównywać
    - każdy zapis bitu pewnie musi zająć więcej niż jedną linię

    i zapewne więcej o czym nie pomyślałem teraz. Przypuszczam zatem, że to
    głównie dla możliwości częstej resynchronizacji. Złącze równoległe też
    nie było najszybsze więc nie było pewnie motywacji, żeby wyciskać
    więcej. Potencjalnie obniżając wiarygodność. Z której strony nie patrzeć
    to i tak było akceptowalnie szybkie a przede wszystkim pojemne i niedrogie.

  • 43. Data: 2020-07-15 18:09:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Artur Stachura napisał:

    > Tak. Wydawało mi się, że mowa o tym, co było "na początku lat 90".
    > IBM PC XT (z dyskiem 10 MB) pojawił się w 1983.

    Nastąpiła też zmiana w sensowności używania programów kompresujących.
    Na XT kompresja troche trwała. Postęp widać było, gdy używało się
    programu PKLite. Ten kompresował programy wykonywalne (EXE), nie
    pozbawiając ich atrybutu bycia programem. Plik był dużo mniejszy,
    zawierał rozpakowujący kod, który wersję rozpakowaną umieszczał w
    pamięci i wykonywał. Mimo, że musiała nastąpić dodatkowa dekompresja,
    spakowane programy uruchamiały sie szybciej niż niespakowane. Bo
    załoadowanie dłuższego pliku do pamięci, nie tylko z dyskietki,
    również z twardego dysku, zajmowało więcej czasu niż rozpakowanie
    kodu. To pokazuje, jak marne wtedy były dyski.

    --
    Jarek

  • 44. Data: 2020-07-15 18:16:14
    Od: Silver Dream ! <s...@n...net>

    On 15/07/2020 16:27, Marek wrote:

    > Nadal  pozostaje bardzo dużo z tego 1Mbs.

    Jestem przekonany, że tam musiało robione być dużo więcej ze względu na
    bardzo niską wiarygodność tego zapisu. Dzisiaj jesteśmy przyzwyczajeni
    do innych realiów, ale VHS potrafił gubić klatki a następnie się na nowo
    synchronizować wcale nie natychmiast, ,,pływać" na boki jak pijany.
    Standardowo nie miał TBC. Nie miał żadnego "DTF" i generalnie był wiemy
    jaki. Tak więc teoretyczne pasmo analogowe dość mocno nijak ma się to
    tego co było faktycznie do wykorzystania w domenie cyfrowej jeżeli
    wiarygodność miała być sensowna. Może można było zrobić to szybciej, ale
    to co zrobili działało "more than good enough" za swoją cenę.

  • 45. Data: 2020-07-15 18:39:42
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Wed, 15 Jul 2020 18:09:48 +0200, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

> [...]
    > również z twardego dysku, zajmowało więcej czasu niż rozpakowanie
    > kodu. To pokazuje, jak marne wtedy były dyski.

    Pamiętam PKLite, ale z czasów, kiedy już praktycznie nie uruchamiało
    się programów z dyskietki, bo w każdym komputerze był dysk twardy.
    Przydatność tego kompresora zmalała znacznie, gdy programy użytkowe
    oprócz pliku *.exe zawierały multum pomocniczych plików (bibliotek,
    fontów itp.). Wtedy popularny stał się Stacker (przejęty potem przez
    MS), który kompresował w sposób przeźroczysty dla użytkownika całą
    zawartość dysku.

    --
    Artur Stachura

  • 46. Data: 2020-07-15 20:08:55
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2020-07-15 o 16:21, Marek pisze:

    > Zdefiniuj pojemność przed chwilą uznaliśmy że jednak nie o pojemność
    > chodziło bo  megabitów/s nie dało się.

    Mając HD mieściłeś megabajt na minucie kasety.
    Na kasecie E-240 mieściło się 240 megabajtów.
    W 92 roku jak wybierałem dysk do A1200 największy dostępny
    od reki miał 210 megabajtów pojemności.

    Pozdrawiam

  • 47. Data: 2020-07-15 20:11:04
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Artur Stachura napisał:

> [...]
    > Przydatność tego kompresora zmalała znacznie, gdy programy użytkowe
    > oprócz pliku *.exe zawierały multum pomocniczych plików (bibliotek,

    Tu niespodzianka: poczynając od wersji 4.0 bodajże, wszystkie programy
    usługowe MS DOS były "fabrycznie" skompresowane już po kompilacji.
    Programem PKLite właśnie. Inaczej by się to wszystko nie zmieściło na
    załozonej liczbie dyskietek. W tamtym okresie przychodził do mnie młody
    człowiek z sąsiedztwa, praktykował na moim komputerze, bo nie miał
    własnego. Wydumał sobie, że napisze DOS-a od nowa, zaczął od programów
    usługowych. A jak już który napisał, to się okazywało, że mimo dokładnego
    odtworzenia funkcjonalności, ta podróba jest o wiele któtsza od oryginału.
    I to nawet spakowanego przez PKLite. Młody człowiek pisał w Turbo C.
    Wcześniej myślałem, że MS wypuszcza duże exeki żeby poważniej wyglądały.
    A tu się okazało, że patałachy po prostu nie potrafią pisać, nie mają
    też porządnego kompilatora. PKLite spadł im z nieba.

    > Wtedy popularny stał się Stacker (przejęty potem przez MS), który
    > kompresował w sposób przeźroczysty dla użytkownika całą zawartość
    > dysku.

    Ale zanim to nastąpiło, trochę sie procesowali. Stąd wersja MS DOS 6.22,
    która była *zubożona* w stosunku do 6.2, z której sąd nakazał wyjęcie
    algorytmów kompresji, do których MS nie miał praw. Ale ludzie oczywiście
    robili "upgrade" z 6.2 do 6.22, bo to nowość, więc pewnie lepsza.

    --
    Jarek

  • 48. Data: 2020-07-15 20:19:02
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2020-07-15 o 17:41, Artur Stachura pisze:

    > Zgadza się - napisane "Diskette 100 MB". Dla odróżnienia od "zwykłych"
    > nazywaliśmy je "zipkietkami".
    > Aż wyjąłem z szafki, żeby sprawdzić. Napęd też mam :-)

    Ale te napędy były dostępne w czasie kiedy były już nagrywarki CD.
    Brak było sensu ekonomicznego zakupu, do tego nie były popularne i
    jak szedłeś z danymi do kogoś to musiałeś zabrać też napęd.
    Co często oznaczało że trzeba kupić wolniejszy napęd zewnętrzny.
    To już lepszym rozwiązaniem było kupienie nagrywarki CD z jakimś kolegą.
    Czytniki CD mieli praktycznie wszyscy.

    Pozdrawiam

  • 49. Data: 2020-07-15 20:46:28
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Wed, 15 Jul 2020 20:11:04 +0200, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

> [...]
    > A tu się okazało, że patałachy po prostu nie potrafią pisać, nie mają
    > też porządnego kompilatora. PKLite spadł im z nieba.

    Chyba najlepiej zrobili to Rosjanie z PTS-DOS - na jednej dyskietce
    1,44 MB mieścił się odpowiednik MS-DOS-a (v. 6 bodajże), razem
    z obsługą sieci (plus klon gry "Netwars" Novella, dużo lepszy niż
    oryginał) i menedżerem plików a'la Norton Commander. I do tego dla
    użytkownika było dostępne dużo więcej pamięci podstawowej niż
    w MS-DOS.

    --
    Artur Stachura

  • 50. Data: 2020-07-15 21:04:56
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Wed, 15 Jul 2020 20:19:02 +0200, RadoslawF <r...@g...com> wrote:

> [...]
    > Co często oznaczało że trzeba kupić wolniejszy napęd zewnętrzny.
    > To już lepszym rozwiązaniem było kupienie nagrywarki CD z jakimś kolegą.

    Ten zewnętrzny napęd podpinało się bezproblemowo do portu drukarki
    (była też wersja SCSI) i był widoczny jak zwykły dysk, z wielokrotnym
    zapisem. Było to wygodniejsze niż procedura "wypalania", a i płyty
    CD-RW były chyba wtedy mało popularne.

    --
    Artur Stachura