  • Data: 2023-01-13 18:06:56
    Temat: Re: radioaktywny obiektyw
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> writes:

    > Nie, tak se tu wciskam kity aby wprowadzić wszyskich w błąd i udowodnic,
    > że to jednak też elektrony :)

    Ludzie czasem popełniają błędy nieświadomie. Np. zignorują grubość
    plastiku. Wolę się upewnić.

    Tzn. ja oczywiście domyślam się, że tam są także elektrony. Tylko ile
    ich jest?

    > Z pewnymi przybliżeniami możemy przyjąć, że alfa wydostaje się z ca 20um
    > powierzchni obiektywu.

    Czyli w praktyce w ogóle. Ok.

    > Teraz beta. Dla szkła i energii rzędu 1.1MeV to 2.2 mm. Z ww. tabelki
    > (pierwszy link) wynika, że większość promieniowania beta ma energie
    > rzędu 0.4MeV, czyli, ponownie z uproszczeniem, elektrony powinny być się
    > w stanie wydostawać z soczewki z głębokości do 0.7mm. To jednak kawał
    > materiału.

    Tyle że one będą głównie wydostawać się z okolic powierzchni - jeśli max
    praktyczny zasięg to (akurat) 0,7 mm, to niejaki HVL, czyli grubość, po
    której połowa promieniowania zostanie pochłonięta, będzie poniżej 0,1 mm.
    Efektywnie promieniować będzie poniżej 0,2 mm (nieco beta z głębszych
    części także będzie się wydostawać, ale zrównoważy to pochłanianie
    promieniowania z płytszych części).

    Oczywiście mogłoby się zdarzyć, że to jakaś naprawdę cienka soczewka
    (za to z mocną domieszką Th-232), i jednak znaczna część bety się
    wydostanie (bo duża bezwzględnie ilość toru będzie blisko powierzchni).
    Pomiar grubości soczewki pewnie nie wchodzi w grę? Tak sobie jednak
    myślę, że ta soczewka ma kilka mm grubości (np. w środku, dla
    ścisłości), i efektywnie wypromieniowywane jest pewnie kilka, no może
    10% procent bety.

    Teoretycznie można zmierzyć samo promieniowanie beta, mierząc najpierw
    beta + gamma, a następnie odejmując gamma zmierzone po odfiltrowaniu
    bety. Aczkolwiek przy tak słabych źródłach te pomiary są mocno zmienne,
    trzeba uśredniać przez dłuższy czas, i wyniki wychodzą dość losowe.
    Nawet przy (mniej) słabych źródłach tylko-gamma (w obudowie, która
    pochłania a+b) wyniki beta (i alfa zresztą także) wychodzą niezbyt
    zerowe. Wynika to przypuszczalnie ze zmiennego przecież tła oraz może
    z trudności z utrzymaniem geometrii układu źródło - miernik. Dokładność
    i czułość tych urządzeń to jest także inna sprawa.
    --
    Krzysztof Hałasa