eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronika › pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 88

  • 41. Data: 2009-08-16 18:14:32
    Temat: Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Sun, 16 Aug 2009 18:26:27 +0200, Zygmunt M. Zarzecki napisał(a):

    > Ale są
    > stabilizatory low dropout!
    Co oznacza tyolko to, ze _moga_ pracowac przy minimalnym spadku. A jak
    pracuja wynika z warunkow pracy. Jak na wejsciu masz 6v a wyjsciu np. 3
    to liniowy musi rozproszyc moc spadku.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski


  • 42. Data: 2009-08-16 18:59:15
    Temat: Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    Zygmunt M. Zarzecki pisze:
    >
    >>>> Witam. Mam rower z dynamem w piaście Shimano DH3N20, 6V, 3W - swoją
    >>>> drogą, czy ktoś wie czy to dynamo generuje prąd stały czy zmeinny? Bo
    >>>> nigdzie nie mogę znaleźć bliższych danych technicznych...
    >>>>
    >>
    >> Jeśli chodzi o HUB dynamo to ono potrafi generować i ponad 100V bez
    >> obciążenia,
    >> ale raczej nie przy prędkościach rowerowych, no może z dużej górki.
    >> Bez trudu da się z niego wyciągnąć ok. 10W, pod warunkiem, że nie
    >> będziemy go mocno obciążać prądem.
    >
    > Pod warunkiem?
    > Co ty bredzisz?!

    Po prostu znam te dynama (HUB) jako elektronik nie rowerzysta.
    Z reszta jest to w tabelce podanej wcześniej http://www.n-s.pl/krudnik/nx30/

    Tam jest także wykres Prąd-napięcie. Zauważ, że linia 36km/h zaczyna się
    w punkcie ok. 0,25A i 32V = 8W !!. Nie ma tej linii dla mniejszego
    prądu, ale będzie ona dążyć do ok. 50V bez obciążenia. No ale chyba
    36km/h to nie jest kres prędkości na rowerze ?

    Dynamo rowerowe (HUB czy butelkowe) to swego rodzaju źródło prądowe.
    Daje ok. 0,5A od stosunkowo małej prędkości obrotowej i tyle.
    Natomiast robiąc przetwornicę mamy odbiornik o jakby ujemnej
    rezystancji. Im większe napięcie tym mniejszy prąd zasilający.

    --
    Pozdr
    EM


  • 43. Data: 2009-08-16 20:15:10
    Temat: Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Sun, 16 Aug 2009 20:59:15 +0200, EM napisał(a):

    > robiąc przetwornicę mamy odbiornik o jakby ujemnej rezystancji. Im
    > większe napięcie tym mniejszy prąd zasilający.
    Ujemnej rezystancji _dynamicznej_ :)

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski


  • 44. Data: 2009-08-16 20:28:46
    Temat: Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>


    >>> Ja bym przekopał elektrodę i google, widziałem w wersji
    >>> angielsko-języcznej parę takich projektów których nie powstydził by
    >>> się B&M.
    >>>
    >>> Rozwiązanie Zarzeckiego jest marnotrastwem. Tylko przetwornica
    >>> impulsowa. Zbych to zauważył ale wszyscy go zignorowali ;-)
    >>
    >> Pana Zarzeckiego, dla ciebie.
    >>
    > Może być Pana Zarzeckiego. Mi jest wszystko jedno Panie Zarzecki :-)

    Nnno!
    ;-)

    zyga
    --
    A fe, A psik, A ha


  • 45. Data: 2009-08-16 20:41:47
    Temat: Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>


    >> Ale o co Ci chodzi?
    >> Jeśli wspomniany przeze mnie układ będzie nonstop podłączony do
    >> dynama, to nic się nie stanie i będzie git.
    >>
    > Nie do końca. Trzeba przeliczyć jak przy biegu jałowym stabilizatora
    > wpływa na napięcie generowane przez dynamo np przy prędkości 25km/h, lub
    > zrobić to bardziej profesjonalnie, spróbować badać opór zastępczy
    > jałowego stabilizatora w Twojej konfiguracji, wsiaść na rower i zrobić
    > pomiary. Możesz się mocno zdziwić na wejściu dostaniesz 50V i spalony
    > stabilizator.

    18 lat temu badałem sprawę, przed zastąpieniem tylnej lampki z żarówką,
    lampką z diodą led. Przed zmianą, w terenie wyłączałem tylną lampkę, co
    powodowało jaśniejsze świecenie przedniej lampki.

    Nie miałem więcej niż 10V stałego wyprostowanego dwupołówkowo z
    elektrolitem 4700uF, przy pomiarze miernikiem lavo.

    Jeśli będzie mostek Graetza, nie otrzymasz tych 50V.
    Jestem tego pewien.

    zyga
    --
    A fe, A psik, A ha


  • 46. Data: 2009-08-16 20:47:54
    Temat: Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>


    >> Ale są
    >> stabilizatory low dropout!
    > Co oznacza tyolko to, ze _moga_ pracowac przy minimalnym spadku. A jak
    > pracuja wynika z warunkow pracy. Jak na wejsciu masz 6v a wyjsciu np. 3
    > to liniowy musi rozproszyc moc spadku.

    Ale my tu piszemy o dwóch napięciach!
    6 i 5V!
    Zwykły liniowy potrzebuje minimum 1.7V różnicy.

    zyga
    --
    A fe, A psik, A ha


  • 47. Data: 2009-08-17 10:38:06
    Temat: Re: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
    Od: "Andrzej" <szuwar_ek_wywal@to_wp.pl>


    Użytkownik "Jaroslaw Rafa" <r...@w...krakow.pl> napisał w wiadomości
    news:h64lvd$228$1@srv.cyf-kr.edu.pl...

    > Wpadłem na taki pomysł, żeby to dynamo wykorzystać do zasilania nawigacji
    > GPS. Dedykowany GPS do roweru - który potrafi długo wytrzymać na bateriach
    > - kosztuje kupę kasy, a mam tani samochodowy GPS za 250 zł, którego wadą
    > jest jednak to że wbudowany akumulatorek starcza na bardzo krótko, około 3
    > godzin. Potrzebne jest zatem do niego zewnętrzne zasilanie.

    prosie uprzejme:
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/p/navia/navia.h
    tm
    elegancko i sensownie

    --
    Pozdrv!
    Andrzej
    http://glajty.w.interia.pl
    http://ump.waw.pl



  • 48. Data: 2009-08-17 16:58:14
    Temat: Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
    Od: jacek duma <d...@s...pl>

    Zygmunt M. Zarzecki pisze:

    > 18 lat temu badałem sprawę, przed zastąpieniem tylnej lampki z żarówką,
    > lampką z diodą led. Przed zmianą, w terenie wyłączałem tylną lampkę, co
    > powodowało jaśniejsze świecenie przedniej lampki.
    >
    > Nie miałem więcej niż 10V stałego wyprostowanego dwupołówkowo z
    > elektrolitem 4700uF, przy pomiarze miernikiem lavo.
    >
    > Jeśli będzie mostek Graetza, nie otrzymasz tych 50V.
    > Jestem tego pewien.

    Mam zrobić test i szarpnąć się na ten mostek ?
    Mówimy o obciążeniu które wygeneruje ok 1mA poboru mocy z dynama (muszę
    w katalogu zobaczyć ile LM7805 bierze na jałowym)
    :)

    jd


  • 49. Data: 2009-08-17 20:25:11
    Temat: Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>


    >> 18 lat temu badałem sprawę, przed zastąpieniem tylnej lampki z
    >> żarówką, lampką z diodą led. Przed zmianą, w terenie wyłączałem tylną
    >> lampkę, co powodowało jaśniejsze świecenie przedniej lampki.
    >>
    >> Nie miałem więcej niż 10V stałego wyprostowanego dwupołówkowo z
    >> elektrolitem 4700uF, przy pomiarze miernikiem lavo.
    >>
    >> Jeśli będzie mostek Graetza, nie otrzymasz tych 50V.
    >> Jestem tego pewien.
    >
    > Mam zrobić test i szarpnąć się na ten mostek ?

    Szarpnij się, tylko koniecznie pomiary rób oscyloskopem z Rwe > 10Mohm.
    :>

    > Mówimy o obciążeniu które wygeneruje ok 1mA poboru mocy z dynama (muszę
    > w katalogu zobaczyć ile LM7805 bierze na jałowym)

    Kondzior za mostkiem jest w domyśle.

    zyga
    --
    A fe, A psik, A ha


  • 50. Data: 2009-08-17 20:40:22
    Temat: Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 16 Aug 2009, Zygmunt M. Zarzecki wrote:

    [...komuś...]

    >> Bez trudu da się z niego wyciągnąć ok. 10W, pod warunkiem, że nie będziemy
    >> go mocno obciążać prądem.
    >
    > Pod warunkiem?

    Pod warunkiem.
    Zamiast brać znamionowe 0,5A bierzesz 0,25A i patrzysz co się
    dzieje. Przy 35kmph najlepiej :|

    > Co ty bredzisz?!

    Teza o bredzeniu bierze się z faktu, że znaczna większość
    "eksperymenatatorów z prądem" nie miała do czynienia (nigdy)
    z czymś co realnie przypomina źródło prądowe :P, bo to
    panie akumulatorki niemal idealnie napięciowe, ogniwa
    pierwotne też, sieć energetyczna takoż (a przynajmniej
    energetycy się starają aby tak wyglądało ;))...
    Akurat dynamo rowerowe jest rzadkim przypadkiem urządzenia,
    które w warunkach znamionowych pracuje znacznie bliżej
    ch-ki źródła prądowego niż napięciowego.
    Zmniejszenie poboru prądu powoduje tak znaczny wzrost
    napięcia, że moc oddawana *rośnie*.

    pzdr, Gotfryd

strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 ... 9


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: