  • 21. Data: 2023-04-25 04:21:15
    Temat: Re: Spawanie dla początkującego.
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-04-24, nadir <n...@h...org> wrote:

    > Pełnoletni już jest, więc to nie pachole, tyle tylko, że co rok-dwa ma
    > inne pomysły na życie, ale to ja póki co jestem sponsorem tych pomysłów.

    > To też był jeden z argumentów, akurat jego, ale póki amatorsko grzebią z
    > kumplami przy samochodach i wyszło im, że coś tam musieliby pospawać.
    > Więc na razie, to będzie raczej hobby.

    No to może faktycznie bez cudowania z certyfikacją. W sumie wazne, aby
    ogarnął podstawy. A tak z tego co JF wkleił, to wygląda, że mozna
    podchodzić do egzaminu bez kursu? A przynajmniej jest jako osobna
    pozycja.

    --
    Marcin

  • 22. Data: 2023-04-25 06:59:42
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .04.2023 o 22:45 nadir <n...@h...org> pisze:

> [...]
    > niej, do tego stal/profile i niech ćwiczy, akurat trzeba zrobić furtkę
    > do ogrodu.
    > Spawarkę można nabyć już za parę stów, tylko może się okazać, że jest
    > nic, albo niewiele warta dla początkującego i się zniechęci.
    > Więc może kupić coś lepszego, ostatecznie jak nic z tego nie wyjdzie to
    > się sprzeda.
    > A może faktycznie posłać go na kurs i czekać, może za jakiś czas coś z
    > tego będzie, bo na razie na pełny etat spawacza nie ma szans.
    > No i co począć teraz, która droga lepsza?

    Kup mu coś takiego lub podobnej klasy:

    "SPAWARKA INWERTOROWA MMA 220A MAGNUM SNAKE 230 SD"

    do tego maskę samościemniajacą za 100-150 zł
    do tego ELEKTRODY SPAWALNICZE 2,5mm 2,5kg RÓŻOWE RUTYLOWE

    Idealny zestaw do nauki, jak nie załapie to ta inwertorówka na pewno się w
    domu przyda, ja tym spawam amatorsko elektrodami 2,5-4 i idzie jak burza.
    Do nauki polecam na youtubie kanał hindusa czy Pakistańczyka, który metodą
    obrazkową wyjaśnia jak spawać wszelkiego rodzaju złom ze sobą.

    po kilku lekcjach z yutuba i 2,5kg elektrod zużytych nie tylko furtkę, ale
    całe ogrodzenie pospawa.

    TG

  • 23. Data: 2023-04-25 13:19:47
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 25 Apr 2023 02:21:15 GMT, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > ogarnął podstawy. A tak z tego co JF wkleił, to wygląda, że mozna
    > podchodzić do egzaminu bez kursu? A przynajmniej jest jako osobna

    Te kursy nie są takie drogie, i jak za 19 dni, to bym wręcz rzekł "za
    darmo", tylko kwestia zakwaterowania.

    J.

  • 24. Data: 2023-04-25 15:15:45
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    J.F napisał(a):

    > Te kursy nie są takie drogie, i jak za 19 dni, to bym wręcz rzekł "za
    > darmo", tylko kwestia zakwaterowania.
    >
    > J.

    Cena za wszystke metody spawania czy tylko za jedną?
    Raczej za jedną.
    Podstawowych metod jest ze 3 patrząc z punktu widzenia amatora.
    U mnie też kiełkuje pomysł zakupu spawarki tylko jeszcze nie wiem
    jaki typ wybrać, metody i ich zastosowanie znam.

    Jakiś czas temu zastanawiałem się nad ręczą/przenośną
    spawarką na zwykłe elektrody. Chińce wpakowali elektronikę
    w rączkę. https://youtu.be/U5v11ioDH60

    Kombajn 3 in1 wychodził ze 4 tysie przed wyżami/niżami mr. Glapińskiego,
    dziś wyjdzie pewnie więcej.

  • 25. Data: 2023-05-05 06:55:41
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Monday, April 24, 2023 at 3:01:09 a.m. UTC-5, WM wrote:
> [...]
    projekty szafek na akwarium wyjda drozej niz sredniej marki spawarka.

    Trudno znalezc na nich dobrego fachowca.

    spawanie to nie ze ktos pod nos podetknie dwa kawalki metalu i powie "jebnij mi tu
    lage"
    material, oszlifowac, pospawac, oszlifowac ponownie itp..
    MM-ki bedzie spawal...

    zrobic jak sie ma nieco kreatywnosci...

    > Kiedyś spróbowałem spawania i elektroda przykleiła mi się do spawanego
    > metalu i nie dała oderwać. To mnie skutecznie zniechęciło od dalszych prób.

    Zle ustawiony prad.
    Zdradze ci sekret: to nie przyklejona elektroda cie zniechecila. To fakt ze nie
    poprobowales niczego innego przed porzuceniem tematu.

  • 26. Data: 2023-05-05 07:04:06
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Monday, April 24, 2023 at 7:54:47 a.m. UTC-5, Adam wrote:

> [...]
    MM-ki bedzie spawal...

    zrobic jak sie ma nieco kreatywnosci...
    > Ale jak można się nausczyć spawać bez teorii?

    Na tych jutubowych tutorialach jest wystarczajaco duzo teorii aby zrozumiec co i jak.
    Ale widze ze masz swoje zdanie oparte na niczym - bo pewnie ani jednego tutka z
    jutuba nie obejrzales albo obejrzales dwa ktore byly na wierzchu i zalozyles ze nic
    lepszego nie ma.
    Wiec no coz, jak ktos "probowal niczego i nic nie wyszlo" to nie ma co gadac....

    > Bez choćby zrozumienia czym się różni spawanie od lutowania twardego czy
    > miękkiego albo od zgrzewania?
    > Jakie rodzaje metali i jak je można łączyć?

    Zeby spawac elektroda byle co ze zlomu taka wiedza jest zbedna.

    > Czym się różni np. ST45 od stali wysokostopowych?

    Jak wyzej.

    > Jakie rodzaje spawarek i elektrod/drutów?

    Ta co jest u wujka w garazu i te elektrody jakie sa u niego.
    A jak nie ma wujka to patrz punkt o tutkach jutubowych.

    > Jakie osłony i dlaczego takie (argon, CO2, piasek, otulina)?

    Po huj dla spawania elektroda?

    > Jakie rodzaje spoin i dlaczego takie?
    > Dlaczego nie ciągnie się od razu długich spawów?
    > Dlaczego lepiej jest unikać spawania blachy ocynk?

    Szefie, mowa jest o nauczeniu sie prostego spawania a ty filozofujesz i stwierdzasz
    ze bez tej glebszej wiedzy (i tak w co drugim sensownym tutku przekazanej) nie ma co
    zaczynac.
    Nie.

    > To jest przedszkole, a bez niego to można "obsmarkać" materiał a nie
    > zespawać.

    Lol. Nie.

    > Później zrobi taki ktoś po "kursie internetowym" chociażby mały podjazd pod
    > auto, pospawa spoiną niby szeroką na dwa centymetry, a po wjeździe byle
    > seicento podjazd się rozsypie - piszę, co widziałem.

    A ja widzialem ludkow co po "jutubie" spawali ladnie i dobrze. Ogolnie jakbys byl w
    temacie to bys gupot nie pisal bo akurat cobra czy snake weld to jedno z
    popularniejszych
    tematod ktorymi sie jutub czy inny redit zachwyca.

    > Jak ktoś umie spawać, to różową elektrodą i spawarką na prąd zmienny jest w
    > stanie zrobić spoinę na pierwszy rzut oka nie do rozpoznania od spawania
    > gazowego.

    Chopak, my tu o nauce piszemy a nie doktoratach.
    Napisales zeby sie przypierdolic.

    Jak ci nie pasuje to skrobnij polowe tego co ja ale na temat i z pozytkiem bo narazie
    wyszles na lolka co umi tylko narzekac ze nic sie nie da, nic nie ma, czasy kiedys
    byly inne...

  • 27. Data: 2023-05-05 12:32:09
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 4 May 2023 22:04:06 -0700 (PDT), ptoki (ptoki) wrote:
> [...]

    [...]

    > Ta co jest u wujka w garazu i te elektrody jakie sa u niego.
    > A jak nie ma wujka to patrz punkt o tutkach jutubowych.

    A potem zobaczy lepszą spawarkę i bedzie problem - jak ją nastawić.

    > Po huj dla spawania elektroda?

    A ta prosta spawarka co chcesz kupic, to TIG, MIG, MAG ? :-)

> [...]
    ze bez tej glebszej wiedzy (i tak w co drugim sensownym tutku przekazanej) nie ma co

    No, to juz podpada pod "proste spawanie".

    > Lol. Nie.

    Ależ tak.
    Chyba, ze sam potrafisz/wujek potrafi, i nauczysz.

    Tym niemniej cos tam sie może nauczy, i przynajmniej dowie, czy mu
    taki fach pasuje, i czy się do niego nadaje.

    Ale trzeba sie tego dowiedziec i umiec.

    J.

  • 28. Data: 2023-05-05 22:27:59
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Friday, May 5, 2023 at 5:34:18 a.m. UTC-5, J.F wrote:

    > [...]
    > A potem zobaczy lepszą spawarkę i bedzie problem - jak ją nastawić.

    To se pojdzie do jutuba i znajdzie.
    Pewnie po drodze ta inicjalna mu pokaze co umie i juz bedzie wiedzial na co zbierac
    bo mu sie spodoba albo komu ja sprzedac bo go to znudzi.
    Taki lajf. Nie robmy tu dramatow. Spawarka nie serek homo, nie zgnije w trzy dni. Da
    sie sprzedac.

    > A ta prosta spawarka co chcesz kupic, to TIG, MIG, MAG ? :-)

    Elektrodowa mialem na mysli. Tam na koncu jest ą :)
    Przedpisca komplikuje temat. 99% poczatkujacych zaczyna od elektrody bo to tanie,
    proste, dziala, nie gnije, nie wymaga butli i cudow.

    stwierdzasz ze bez tej glebszej wiedzy (i tak w co drugim sensownym tutku
    przekazanej) nie ma co zaczynac.
    > No, to juz podpada pod "proste spawanie".

    Co podpada? Spawanie ocynku? Czy dlugie spawy? Obie sprawy w tutkach na jutubie sa
    ogarniete.
    A jak zrobi dlugi spaw i sie natnie to sie nauczy.
    Czy my tu zakladamy ze swierzak ma wszystko naumiec sie z ksiazki i nigdy bledu nie
    popelnic?
    Albo ze ma isc na kurs za 2-3kpln i tam popelniac bledy albo sluchac prowadzacego co
    mu nalozy tone info do uszu i 95% tego info wyleci bo tego sie nie da przyswoic na
    kursie?

    > Ależ tak.
    > Chyba, ze sam potrafisz/wujek potrafi, i nauczysz.

    Nie, info o spawaniu ocynku czy mig/tig to nie jest przedszkole.
    Elektroda i spawanie byleczego w domu to jest przedszkole.
    Jak sie okaze ze i pospawac i oszlifowac umie i ogarnia elektrode to reszte se
    poznajduje.

    NIE MA SENSU wprowadzac swierzaka w spawanie gazowe (jakims cudem majster przedpisca
    zignorowal acetylen - a co? Acetylen gorszy? nie, po prostu przyczepil sie pierdol)
    zanim sie nie nauczy elektrody i przyleglych tematow.

> [...]
    > taki fach pasuje, i czy się do niego nadaje.

    w temacie to bys gupot nie pisal bo akurat cobra czy snake weld to jedno z

    Ta, ale nie trzeba do tego miga/tiga i kupy kasy ani kursu.
    Jak sie delikwentowi spodoba to sam se kurs wybierze i bedzie wiedzial o co pytac i
    czego na kursie wymagac.
    I se kupi lepszy sprzet.

    Nikt normalny gry na gitarze nie uczy sie zapisujac sie do szkoly muzycznej i kupujac
    gibsona.
    Kazdy normalny bierze do lapy co jest i brzdaka i probuje czy mu temat pasuje z
    samouczkow. I w znakomitej wiekszosci to jest najlepsza metoda.

    W przypadku spawania, midrange z castoramy i cienkie elektrody. Plus jutub.
    Wciskanie komus kto nie ma pojecia o spawaniu kursu za 3k albo/i sprzetu na gaz jest
    idiotyzmem.

  • 29. Data: 2023-05-07 22:53:15
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 5 May 2023 13:27:59 -0700 (PDT), ptoki (ptoki) wrote:

> [...]
    > Przedpisca komplikuje temat. 99% poczatkujacych zaczyna od elektrody
    > bo to tanie, proste, dziala, nie gnije, nie wymaga butli i cudow.

    "gnije". Ale istotnie powoli :-)

> [...]
    co mu nalozy tone info do uszu i 95% tego info wyleci bo tego sie nie da przyswoic na

    Pojdzie na kurs, to wroci z egzaminem.
    Bedzie chcial spawac zawodowo, to bedzie musiał pojsc na kurs.

    Choc osobicie uwazam, ze warto sprawdzic wczesniej czy sie do tego
    nadaje, a spawarka sie w domu przyda.

    > Nie, info o spawaniu ocynku czy mig/tig to nie jest przedszkole.
    > Elektroda i spawanie byleczego w domu to jest przedszkole.

    A byle co to moze byc słupek na ogrodzenie. Ocynkowany.

    > Jak sie okaze ze i pospawac i oszlifowac umie i ogarnia elektrode to reszte se
    poznajduje.

    Ogolnie tak, jak sie zainteresuje, to wszystko znajdzie.
    Ale jak chce zostac spawaczem zawodowym, to kursy go nie miną.

> [...]
    > majster przedpisca zignorowal acetylen - a co? Acetylen gorszy?
    > nie, po prostu przyczepil sie pierdol) zanim sie nie nauczy

    No nie wiem - IMHO - inne spawania. Moze elektroda mu nie pasuje,
    a palnik tak.

    Tylko kwestia ceny butli.
    Acetylen teoretycznie mozna robic z karbidu, ale chyba od dawna sie
    tego nie srosuje.

    Moze sie tez okazać mistrzem migomatu.

> [...]
    >>
    > Ta, ale nie trzeba do tego miga/tiga i kupy kasy ani kursu.
    > Jak sie delikwentowi spodoba to sam se kurs wybierze i bedzie wiedzial o co pytac i

    https://allegro.pl/oferta/spawarka-migomat-mig-mma-t
    ig-200a-inwertorowy-3w1-13098422300

    700zl za "migomat".

    Przy czym to sie do pewnych rzeczy nadaje lepiej niz elektroda,
    spawac chyba nawet łatwiej, a jedyny problem, ze nauczy sie MIG,
    pomysli, ze jest spawaczem, dostanie elektrode i wymięknie.
    (w/w działa też z elektrodą)

    > Nikt normalny gry na gitarze nie uczy sie zapisujac sie do szkoly muzycznej i
    kupujac gibsona.

    gibson to pewnie przesada, ale co zlego w szkole muzycznej?
    Ale czy tam nie przyjmują juz tych, co umieją grać?

    > Kazdy normalny bierze do lapy co jest i brzdaka i probuje czy mu temat pasuje z
    samouczkow. I w znakomitej wiekszosci to jest najlepsza metoda.

    albo sie zapisuje na kurs.

    https://youtu.be/H2VUy_MV9XA?t=240
    poltora roku temu moze to byłoby nawet zabawne.

    > W przypadku spawania, midrange z castoramy i cienkie elektrody. Plus jutub.
    > Wciskanie komus kto nie ma pojecia o spawaniu kursu za 3k albo/i sprzetu na gaz
    jest idiotyzmem.

    Chce byc zawodowym spawaczem?
    To go kurs nie minie.

    Tylko warto by najpierw sprawdzic, czy mu ręka nie drży.

  • 30. Data: 2023-05-08 06:38:38
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Sunday, May 7, 2023 at 3:53:16 p.m. UTC-5, J.F wrote:

    zbierac bo mu sie spodoba albo komu ja sprzedac bo go to znudzi.
    Da sie sprzedac.

    > "gnije". Ale istotnie powoli :-)

    Tak, I jak nizej zauwazyles, spawarka sie w domu przydaje.

> [...]
    > Bedzie chcial spawac zawodowo, to bedzie musiał pojsc na kurs.
    >
    > Choc osobicie uwazam, ze warto sprawdzic wczesniej czy sie do tego

    Sprawa jest standardowa i nie rozumiem po co roztrzasac temat.
    W hobbystycznym grajkowaniu mowi sie czesto: "on ma wiecej sprzetu niz talentu"
    Nie widze nic zlego w kupieniu sobie sprzetu za 5-10kpln. Jak ktos lubi to niech
    robi.
    W koncu odpowiedz na pytanie jak zarobic na gitarze brzmi: "sprzedac ja"

    Ale wciskanie komus durnot pod tytulem ze bez kursu i sprzetu za 5k nie da sie
    niczego nauczyc i probowanie
    czegokolwiek bez butli gazowej i 2-3 tygodniowego kursu w ZDZ prowadzonego przez
    lolka ktory
    konczyl technikum w PRL jest po prostu glupie.

    Krotko, tak jak juz wspominalem: Zeby sie mlody (lub stary) przekonal czy mu sie
    temat podoba i czy przyleglosci w postaci projektowania i szykowania materialu a
    nastepnie jego szykowanie wyrobu do malowania i samo malowanie nie zniecheca go do
    wogole jakiejkolwiek roboty nie musi miec fikusnych spawarek.

    Juz nie wspomne ze lolek ktory pisal te dyrdymaly nie pisnal slowa i szlifowaniu czy
    malowaniu albo projekcie. Bo on nie rozumie o czym tu sie dyskutuje.

    > A byle co to moze byc słupek na ogrodzenie. Ocynkowany.

    I w czym problem? Podymi pokropi na boki i tyle. Bedzie brzydko ale lepiej niz wcale.

> [...]
    > Ale jak chce zostac spawaczem zawodowym, to kursy go nie miną.
    > No nie wiem - IMHO - inne spawania. Moze elektroda mu nie pasuje,

    Nie ma ze nie pasuje. Spawanie patykiem jest proste, popularne, tanie. Jak sie ktos
    tego nie bedzie chcial uczyc to nie ma sensu brnac dalej.
    Nie ma sensu sie za gazowe zabierac bo wynik bedzie ten sam. Znudzenie i porzucenie.
    A najpierw kase trza wydac. I trzeba se zestawic sprzet a butle z argonem to w
    castoramie na polce nie leza.
    Zanim posklada zestaw to sie znudzi albo sponsor sie wkurzy. A patyk to w sumie trzy
    rzeczy (spawarka, elektrody i maska na oczy) i reszta sie da po hindusku na podlodze
    uskutecznic.

    > Tylko kwestia ceny butli.
    > Acetylen teoretycznie mozna robic z karbidu, ale chyba od dawna sie
    > tego nie srosuje.
    >
    > Moze sie tez okazać mistrzem migomatu.

    IMHO, migomatem to byle malpa se da rade.
    Ale znowu, sprzet jest nieco drozszy od zwyklej spawarki na elektrode.

    byl w temacie to bys gupot nie pisal bo akurat cobra czy snake weld to jedno z
> [...]

    I kolejne dukaty za butle. Za te 700 mozna miec hinska spawarke. Choc nie polecam.
    Tego migomatu tez nie.
    Ale to juz inna historia.

> [...]
    > spawac chyba nawet łatwiej, a jedyny problem, ze nauczy sie MIG,
    > pomysli, ze jest spawaczem, dostanie elektrode i wymięknie.

    Tak, jakby byla metoda uniwersalna to by reszta metod zanikla.
    A migomat fajny ale drozszy, butle trzeba miec gdzie napelnic i trzymac. Do zrobienia
    ale to dodatkowe problemy
    do rozwiazania jakich przy elektrodzie nie ma.

    > gibson to pewnie przesada, ale co zlego w szkole muzycznej?
    > Ale czy tam nie przyjmują juz tych, co umieją grać?

    Do szkoly muzycznej zapisuja przed wrzesniem. Nie znam takich co w srodku roku biora
    ludka z ulicy na 4 tygodnie bo mu sie znudzilo.
    No i w szkole muzycznej trzeba przynajmniej dwa instrumenty.

    Czyli tak jak przedpisca fantazjuje. Nakupic sprzetu. A potem sie modlic zeby
    delikwent chcial smarkac metalem na detal. Albo za ryj trzymac i zmusic.
    Niedobrze podejscie.

    samouczkow. I w znakomitej wiekszosci to jest najlepsza metoda.
    > albo sie zapisuje na kurs.

    Nie, na kurs sie nikt normalny nie zapisuje bez sprawdzenia czy mu temat lezy. No
    albo ma noz na gardle i wie ze jedyna robota we wsi to w PKP/PGR/POM-ie i trza
    spawacza miec. Ale wtedy zazwyczaj u ktoregos sasiada spawarka jest i mozna isc
    pocwiczyc.

    > https://youtu.be/H2VUy_MV9XA?t=240
    > poltora roku temu moze to byłoby nawet zabawne.
    > Chce byc zawodowym spawaczem?
    > To go kurs nie minie.
    >
    > Tylko warto by najpierw sprawdzic, czy mu ręka nie drży.

    Tak i o to jest cala scysja. O to czy delikwent polubi i czy sie nadaje.
    A jak polubi i zacznie robic to niech se kupi sprzet jaki bedzie chcial i kurs
    spawania nurkowego tez jak ma chec.