  • 81. Data: 2022-10-14 18:16:10
    Temat: Re: Tanio czyli na prad :-)
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 14.10.2022 o 09:10, J.F pisze:

    > Tak jest.
    > Jeszcze mozna by zasilacze przerobic, zeby oddawaly do sieci - ale to
    > duze koszty. A prad byl tani :-)
    >
    > Ale ... teraz tramwaj moze miec baterie. Lub superkondensator.

    Właściwie to wszystkie nowe mają - tak tramwaj może pojechać całkiem
    ładny kawałek na bateriach.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 82. Data: 2022-10-14 18:19:20
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 14.10.2022 o 11:33, J.F pisze:

    > No nie wiem. W UK bilet na autokar znacznie tanszy by niz na pociąg.

    Nie wykluczam, że są miejsca gdzie będzie tak jak piszesz. Zresztą w UK
    jeżdżą po odwrotnej stronie drogi, to dlaczego ceny mają u nich nie być
    poodwracane?
    Ale co do zasady bilet na kolej jest, nie tylko u nas, tańszy niż na
    autobus na podobnej trasie. Od siebie do Poznania nawet EC/IC pojadę
    taniej, szybciej i wygodniej niż autobusem. Inna sprawa, że do dworca
    kolejowego mam jednak znacznie dalej niż do autobusowego.

    > Metro chyba najdrozsze, ale ma inne zalety.
    > W duzych miastach.

    No wykopki kosztują, ale na powierzchni nie ma już miejsce to trzeba iść
    pod ziemię lub jak w przypadki Wuppertalu wyżej nad.

    > No i teraz nie wiem - zrobią mi metro ...
    > -przystanki bedą tak samo czesto? Jak tak samo, to bedzie szybciej
    > jezdzic? A jak dalej od siebie ... to ile strace na dojscie?
    >
    > -metro bedzie tak samo czesto kursowac? Czy kolejne pare minut strace
    > na czekaniu?

    Jak już jest rozwinięta w mieście sieć tramwajowa i uzupełniona
    autobusową, to metro tak średnio się spina ekonomicznie. No o na 100%
    nie będzie przystanków nawalone jak dla tramwajów.

    > Natomiast w drugą strone:
    > -wprowadzili na swiatlach priorytet tramwaju, i nie moge z osiedla
    > wyjechac. Bo wypuszczaja po 3 samochody.

    Masz się zniechęcić do samochodu i przesiąść na a komunikację miejską.

    > -jakby wiecej ludzi jezdzilo ... to by chyba musialy jezdzic co
    > minute. To juz bym wcale nie wyjechal. A wydluzyc tramwaj trudno.

    Dlatego puszcza się jeden tramwaj za drugim a Ty musisz stać.

    > -Metro ma dluzsze sklady.
    > -dluzsze sklady to tez oszczednosc na motorniczych ... choc ciekawe,
    > czy potrzebni są w metrze ...

    Akurat w metrze to motorniczy już jest w ogóle nie potrzebny. Nawet w
    Polsce testowano autonomiczne tramwaje, a co dopiero metro. Gdzieś
    czytałem/słyszałem, że na świecie, może w Chinach, a może Japonii
    działają autonomiczne metra albo kolejki podmiejskie. Ale siedzi w nich
    człowiek tylko dlatego, żeby pasażerowie nie czuli strachu/dyskomfortu.

    > Wychodzi mi na to, ze krytyczne jest wlasnie te ~600 tys mieszkancow,
    > plus potrzeby komunikacyjne, plus Odra i tory kolejowe, ktore
    > utrudniaja prowadzenie dróg ... Niemcy zrobili 100 mostow, wladza
    > ludowa tylko jeden odbudowala, nowa wladza 2 zbudowala i trzeci konczy

    Metro w Warszawie budowano kilkadziesiąt lat i nadal chyba coś tam
    dobudowują, raczej wątpię żeby jeszcze jakieś miasto w Polsce
    zdecydowało się na metro. No chyba, że na wzór Moskwy, Petersburga czy
    Kijowa zorganizuje się przy okazji schrony na wypadek wojny. Tylko, że
    możemy przed tą wojną nie zdążyć.

  • 83. Data: 2022-10-14 18:56:18
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 14.10.2022 o 18:19, nadir pisze:

> [...]
    > taniej, szybciej i wygodniej niż autobusem. Inna sprawa, że do dworca
    > kolejowego mam jednak znacznie dalej niż do autobusowego.

    Z ciekawości sprawdziłem - warszawa poznań na jutro - IC 58,65PLN,
    pędolino 149PLN, flexibus 66 (jeden kurs) lub 86. Warszawa kraków -
    autobus 60, pociąg 60 (ale to 4 godziny) lub 180 pędrak. Więc raczej
    porównywalnie. Powiedziałbym raczej, że jak gdzies jeździ kolej to
    raczej autobusy nie cieszą się popularnością i na takich trasach są
    pasażerowie nie z potoku kolei, tylko innych miast gdzie się te autobusy
    zatrzymują (sprawdzić czy nie zakopane-kraków;)

    > Jak już jest rozwinięta w mieście sieć tramwajowa i uzupełniona
    > autobusową, to metro tak średnio się spina ekonomicznie. No o na 100%
    > nie będzie przystanków nawalone jak dla tramwajów.

    Jako aktywny użytkownik powiem, że metro jest the best, do tego stopnia,
    że samochód głównie pod domem stoi w tygodniu.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 84. Data: 2022-10-14 19:12:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 14 Oct 2022 18:19:20 +0200, nadir wrote:

    > Nie wykluczam, że są miejsca gdzie będzie tak jak piszesz. Zresztą w UK
    > jeżdżą po odwrotnej stronie drogi, to dlaczego ceny mają u nich nie być
    > poodwracane?

    No, prawde mowiac w cenach transportu to oni mają niezlego hopla ..

> [...]
    > nie będzie przystanków nawalone jak dla tramwajów.

    > Masz się zniechęcić do samochodu i przesiąść na a komunikację miejską.

    Mowisz? w tym przypadku podejrzewam raczej jakis "wypadek przy pracy",
    ale jesli zielone ma sie zapalic tramwajowi jak drzwi zamknie na
    przystanku, tramwaj jest co 2 minuty ... w jednym kierunku,
    to niewiele zostaje dla samochodow z bocznych ulic ...

    > Dlatego puszcza się jeden tramwaj za drugim a Ty musisz stać.

    Nie mowie nie.
    Ale wniosek tego - srednie miasto tramwaj, duze miasto metro.
    Albo duzy tramwaj :-)

    > Akurat w metrze to motorniczy już jest w ogóle nie potrzebny. Nawet w
    > Polsce testowano autonomiczne tramwaje, a co dopiero metro. Gdzieś

    No ale ciagle jest

    > czytałem/słyszałem, że na świecie, może w Chinach, a może Japonii
    > działają autonomiczne metra albo kolejki podmiejskie. Ale siedzi w nich
    > człowiek tylko dlatego, żeby pasażerowie nie czuli strachu/dyskomfortu.

    Mowisz ?

> [...]
    > zdecydowało się na metro. No chyba, że na wzór Moskwy, Petersburga czy
    > Kijowa zorganizuje się przy okazji schrony na wypadek wojny. Tylko, że

    Kijow duzy.

    J.

  • 85. Data: 2022-10-14 21:00:25
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 14.10.2022 o 18:56, Shrek pisze:

    > Z ciekawości sprawdziłem - warszawa poznań na jutro - IC 58,65PLN,

    A jak kupisz bilet 2-3 tygodnie wcześniej, to zmieścisz się w 40-tu
    złotych jadąc drugą klasą.

    > pędolino 149PLN, flexibus 66 (jeden kurs) lub 86. Warszawa kraków -
    > autobus 60, pociąg 60 (ale to 4 godziny) lub 180 pędrak. Więc raczej
    > porównywalnie.
    Jest nawet IC za 19PLN-ów w czasie 3h30min Warszawa-Poznań, jest
    autobus, który przewiezie za dwie dychy na tej trasie?

    > Jako aktywny użytkownik powiem, że metro jest the best, do tego stopnia,
    > że samochód głównie pod domem stoi w tygodniu.

    Nie wiem, nie jechałem. Ale na pewno nie ma tak często przystanków jak
    tramwaj, co by się spodobało J.F.

  • 86. Data: 2022-10-14 21:05:54
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2022-10-13 o 00:44, ii pisze:

    > Na harakiri też nie ma chętnych.

    > O istnieniu krzywej podaż-popyt wie?

    Czekam z niecierpliwością, żeby się dowiedzieć.

  • 87. Data: 2022-10-14 21:16:05
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 14.10.2022 o 19:12, J.F pisze:

    > No ale ciagle jest
    U nas tak, ale ile my tego metra w kraju mamy?

    > Mowisz ?

    Jest nawet lepiej niż sądziłem.

    https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/metro-
    bez-obslugi-czy-jedzie-z-nami-maszynista-56037.html

  • 88. Data: 2022-10-14 22:05:57
    Od: ii <i...@o...invalid>

> [...]
    > autobus na podobnej trasie. Od siebie do Poznania nawet EC/IC pojadę
    > taniej, szybciej i wygodniej niż autobusem.

    Jakoś podobnie było na długiej trasie jak porównywałem.

    > Inna sprawa, że do dworca
    > kolejowego mam jednak znacznie dalej niż do autobusowego.

    Ale statystycznie .. zarówno dworzec kolejowy jak i autobusowy w centrum
    miasta są.

    > No wykopki kosztują, ale na powierzchni nie ma już miejsce to trzeba iść
    > pod ziemię lub jak w przypadki Wuppertalu wyżej nad.

    Czy tam w roku 1902 nie było miejsca?

    http://niusy.pl/@youtube.com/alf

    > Jak już jest rozwinięta w mieście sieć tramwajowa i uzupełniona
    > autobusową, to metro tak średnio się spina ekonomicznie. No o na 100%
    > nie będzie przystanków nawalone jak dla tramwajów.

    Metro chyba szybciej jeździ. Jak miasto rozległe jest to ludzie
    pracujący w nim będą samochodami jeździli.

  • 89. Data: 2022-10-15 08:06:55
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 14.10.2022 o 21:00, nadir pisze:

    > A jak kupisz bilet 2-3 tygodnie wcześniej, to zmieścisz się w 40-tu
    > złotych jadąc drugą klasą.

    No tylko że ja potrzebuję jutro... Jak tak liczyć to samoloty są tańsze
    od kolei, pod warunkiem że lecisz tam i wtedy kiedy linii lotniczej pasuje;)

    > Jest nawet IC za 19PLN-ów w czasie 3h30min Warszawa-Poznań, jest
    > autobus, który przewiezie za dwie dychy na tej trasie?

    Tak jak pisałem - samolotem do "oslo" można w dwie strony polecieć za 79
    pln - znajdziesz pociąg na tej trasie;)

    > Nie wiem, nie jechałem. Ale na pewno nie ma tak często przystanków jak
    > tramwaj, co by się spodobało J.F.

    No nie ma, ale ma za rzadko - dwa wyleciały ze względu na oszczędności -
    muranow i pl konstytucji.

    Genralnie - około 1km między stacjami na starym odcinku "usrysnowskim",
    w centrum miało być w założenia mniej, ale dwie stacje wypadły więc
    paradoksalnie w centrum jest "rzadziej" i 700-900 metrów na nowym
    odcinku bielańskim. Wygląda na to, że oprymalnie będzie te 800 metrów.

    Tramwaje zwykle gdzieś koło 400metrów miedzy przystankami mają.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 90. Data: 2022-10-15 11:03:18
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 15.10.2022 o 08:06, Shrek pisze:

> [...]
    > pasuje;)

    > Tak jak pisałem - samolotem do "oslo" można w dwie strony polecieć za 79

    Tak sam jest z koleją i autobusem. Pociąg z Przemyśla do Szczecina
    kosztuje 86zł znajdziesz tańszy autobus na tej trasie?

    Pytanie powinno być inne. Czy niższe, promocyjne ceny na autobus, pociąg
    lub samolot są poniżej kosztów, a jeżeli tak, to kto do nich dopłaca?
    Czy przepłacamy za "normalne" ceny?