  • 11. Data: 2017-05-22 13:56:11
    Temat: Re: Ford przeskakuje przez dziury w jezdni
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "T." <k...@i...pl> wrote in message
    news:5922bce9$0$645$65785112@news.neostrada.pl...
> [...]
    holes/?utm_source=facebook&utm_medium=post-link&utm_
    campaign=ss&utm_term=matt&utm_content&source=ss

    > W Polsce kręcili? :-)

    Pewnie nie... Wszędzie gdzie są asfaltowe nawierzchnie
    to na starość, po zimie wypadają w nich dziury - u nas
    ich nie łatają ale w innych miejscach do lata zwykle są
    połatane i po następnej zimie wyskakują nowe dziury.

  • 12. Data: 2017-05-22 13:56:28
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Miroo" <b...@b...brak.i.juz> wrote in message
    holes/?utm_source=facebook&utm_medium=post-link&utm_
    campaign=ss&utm_term=matt&utm_content&source=ss

    > Teraz tylko przygotować na drodze 4 długie dziury i ford będzie nie tylko
    > skakał, ale nawet latał :)

    :-))))

  • 13. Data: 2017-05-22 14:19:50
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 22.05.2017 o 13:56, Pszemol pisze:

    > :-))))

    tyle kombinowania - posmarować kanapkę z dwóch stron masłem:P

  • 14. Data: 2017-05-22 14:27:58
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-05-22 o 13:54, Pszemol pisze:
    > "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote in message

    > To właśnie mi wygląda jakby była elektroniczna próba modelowania
    > tego właśnie pomysłu.

    Nie podniecajcie się tak, bo właśnie tak działa normalne zawieszenie
    samochodu z tradycyjnymi amortyzatorami. Im bardziej twarde zawieszenie
    tym lepiej samochód "przeskakuje" dziury. W każdym zawieszeniu koła
    natychmiast nie zmieniają swojego położenia i jadąc z odpowiednio dużą
    prędkością, koła przeskakują nad dziurami. Kolejnym zadaniem
    amortyzatorów jest wygaszenie drgań, które powstają podczas przejazdu po
    nierównej powierzchni. Także i po przeskoczeniu dziury i uderzeniu koła
    o krawędź dziury. Gdyby amortyzatory nie wytłumiły tych uderzeń to koło
    jeszcze długo by podskakiwało po takiej dziurze, przez co traciłoby
    przyczepność. Innowacyjnością Forda natomiast jest dynamiczna zmiana
    charakterystyki pracy układu amortyzacji. Także i ta technologia nie
    jest czymś nowym, bo już wiele firm ją stosuje od wielu lat, a chyba
    prekursorem był Citroen.

  • 15. Data: 2017-05-22 14:39:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Uzytkownik" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
> [...]
    >wytłumiły tych uderzeń to koło jeszcze długo by podskakiwało po
    >takiej dziurze, przez co traciłoby przyczepność.

    Nie kolo, tylko caly samochod. "Buja nim jak szatan" to malo
    powiedziane.

    Ale czy do tego stopnia ?

    J.

  • 16. Data: 2017-05-22 14:41:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Pyra" napisał w wiadomości grup
    et...
    Dnia Sun, 21 May 2017 19:22:54 -0500, Pszemol napisał(a):
    holes/?utm_source=facebook&utm_medium=post-link&utm_
    campaign=ss&utm_term=matt&utm_content&source=ss

    >Ale to jest moim zdaniem jakiś dziwny pomysł, bo aktywne zawieszenie
    >powinno właśnie wypuścić koło w tą dziurę, następnie tak zmienić
    >charakterystykę amortyzatora, żeby na końcu dziury koło wróciło w
    >górę bez
    >wybijania nadwozia.
    >Wtedy zawieszenie wybrało nierówność.

    >Jazda na trzech kołach to zawsze brak przyczepności,

    Ale to nie zawsze przeszkadza.
    Poza tym przy tak stromych krawedziach i krotkich dziurach raczej i
    tak bedzie sporo czasu w powietrzu.

    > po drugie jednak
    >grawitacja zrobi swoje i auto z podniesionym kołem całe się przechyla
    >do
    >tej dziury.

    Ale niewiele. Kolo, o masie powiedzmy 30kg, i nacisku sprezyny 300kG
    wpada znacznie glebiej - a potem rozwala sie na krawedzi.
    A tu bedzie np 1cm zamiast 10cm ... i spokojnie przejezdzamy.

    >I takie podnoszenie kół to da się zrobić tylko jak się ma rzadko
    >pojawiające się dziury na równej drodze, jedzie dość szybko, nie
    >hamuje,
    >nie skręca, dziura jest odpowiednio krótka i przed nią nie ma
    >następnej.

    Tylko wymaga odpowiednich silownikow i glebokosciomierzy.
    A tu mam wrazenie maja tylko amora o zmiennym tlumieniu, i blokuja go
    na czas krotkiej dziury.

    Co do konkurencji - poszukalbym co potrafia samochody z hydroaktywnym
    zawieszeniem, cos mi chodzi po glowie ze o podobnych funkcjach
    slyszalem dawno temu - ale czy to byla wersja seryjna, czy prototyp,
    czy tylko pomysl ...

    J.

  • 17. Data: 2017-05-22 14:58:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Kiedys tu policzylem, i jak najbardziej trzeba zap*.

    Tylko ... kiedys narzekalem, ze sierra szybko opony "zjada" - 5
    miesiecy i trzeba wywazac.
    I tak sie zastanawiam czy to nie wina zap* po dziurach.
    Ale innymi autami tez zap*, i takiego efektu nie bylo.

    >To właśnie mi wygląda jakby była elektroniczna próba modelowania
    >tego właśnie pomysłu.

    Jesli sie dobrze domyslam to wiecej - nie tylko modeluja, ale
    zmieniaja tlumienie amora.
    Gdzies do tego dochodzi kwestia rozpoznawania dziur - stwierdzaja
    tylko gwaltowne opadanie kola i przeciwdzialaja, czy maja jakies
    czujnik w zderzaku i moga z wyprzedzeniem dzialac.
    Bo osobna sprawa - co bedzie w razie zjechania z jakiegos uskoku, czy
    np wjechania na stromy spadek.

    J.

  • 18. Data: 2017-05-22 15:35:27
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Mon, 22 May 2017 12:42:46 +0200, w <ofufbb$gsr$1@node2.news.atman.pl>, Liwiusz
    <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał(-a):

    > Do takiego samego wniosku doszedłem kilkanaście lat temu. Podejrzewam,
    > że można by to nawet umotywować odpowiednimi wyliczeniami.

    Tylko jeszcze trzeba było udowodnić, że nagłe udarowe uderzenie (zapewne z
    większą siłą, ale krócej działające) jest lepsze niż słabsze, ale w dłuższym
    czasie.
    I sprawdzić efekt oddziaływania na oponę oraz zawieszenie.

  • 19. Data: 2017-05-22 18:35:29
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > czujnik w zderzaku i moga z wyprzedzeniem dzialac.
    > Bo osobna sprawa - co bedzie w razie zjechania z jakiegos uskoku, czy

    To jest właśnie ciekawe jak taką dziurę wykrywają... radar? ultradźwięki?
    Mam nadzieję, że nie optycznie jakąś kamerą...

  • 20. Data: 2017-05-22 19:46:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik radekp napisał w wiadomości grup
    com...
> [...]

    >dłuższym
    >czasie.
    >I sprawdzić efekt oddziaływania na oponę oraz zawieszenie.

    Ale to nie tak.
    Jedzies sobie np 30m/s (108km/h). Dziura ma pol metra dlugosci, no
    powiedzmy 60cm dla rownego rachunku.

    Kolo z piasta itp wazy 30kg, a sprezyna naciska 300kG.
    Kolo wjezdza w dziure, i zaczyna opadac 10g, czyli 100m/s^2.
    Bez amora i stabilizatora, ruchem jednostajnie przyspieszonym, po 20ms
    bedzie 2cm nizej.

    Fragment obwodu opony przyzwyczajony do tego, ze co obrot wali o
    asfalt.
    Ugina sie przy tym o pare cm, i te 2 cm wiecej nie zrobia na nim
    wiekszego wrazenia, bo ciagle jest spory zapas.
    Tak samo, jakbys przejechal 2 cm prog na jezdni, czy np 2cm
    sfrezowanie przy remoncie.

    A pojedziesz 50, czasu opadania bedzie dwa razy wiecej, co w
    uproszczeniu da nam 8 cm opadniecia ... i sie okaze, ze krawedz felgi
    juz jest ponizej poziomu asfaltu za dziura.

    przejedziesz przez 8cm kraweznik z predkoscia 50 ? Czy wolisz 2cm z
    predkoscia 100 ?

    Gorzej, jak dziura ma poltora metra. Wtedy trzeba bylo zwolnic do 20
    ... albo przyspieszyc do 200 :-)

    Sie kiedys zastanawialem, czy amortyzator nie powinien stawiac innego
    oporu w obie strony ... ale to by chyba doprowadzilo do zmiany
    wysokosci na bruku.
    A moze jakies uzaleznienie od wysuniecia ?

    Oczywiscie elektronika bedzie bardziej uniwersalna.

    J.

    P.S. Sobie cos przypomnialem - zawieszenie aktywne Bose

    https://www.youtube.com/watch?v=eSi6J-QK1lw
    https://youtu.be/at8ppp2pIvs?t=199
    https://youtu.be/3KPYIaks1UY?t=81

    Ale to chyba nigdzie nie bylo seryjnie montowane.

    A moze i bylo
    https://www.youtube.com/watch?v=Df2mM5jP1W0
    https://www.youtube.com/watch?v=940wGYCeQ68