  • 1. Data: 2018-02-17 12:32:11
    Temat: Ładowarki - burdel większy niż przy końcówkach do LPG
    Od: "T." <k...@i...pl>

    Można sobie podładować, ale nie u konkurencji :-)

    Każdy z samochodowych koncernów chce być lepszy od konkurencji i
    szybciej zajmować rodzący się elektryczny rynek. Dotąd więc koncerny
    niechętnie dzieliły się wiedzą - każdy pracował dla siebie. Mamy więc
    Teslę, która rozwija własną sieć szybkich ładowarek, standard CHAdeMO, z
    którego korzysta Nissan, Mitsubishi i Kia, SAE Combo Charging System,
    czyli CCS, stosowany np. przez BMW, Volkswagena i GM. Osobnym światem są
    Chiny, gdzie stosuje się system GB/T 20234.

    Różne systemy to nie tylko kwestia wtyczek, ale także napięcia ładowania
    i protokołów obsługujących ten proces. Mówiąc w uproszczeniu - w
    systemie CHAdoMO ładowarka dogaduje się z samochodem w języku, jakim
    porozumiewają się między sobą poszczególne urządzenia w samochodzie, a w
    systemie CCS w języku sieci energetycznych. Dlatego nie można nawet
    przygotować jakiejś przejściówki, która pozwoliłaby samochód dostosowany
    do standardu CHAdeMO ładować w stacji CCS i odwrotnie. Tesla, która
    także postawiła na protokół CAN, czyli język części samochodowych,
    oferuje nabywcom swoich aut przejściówkę pozwalającą im korzystać z
    ładowarek CHAdeMO, ale w drugą stronę to już nie działa - firma nie
    oferuje żadnego adaptera, który właścicielom elektrycznych Nissanów,
    Mitsubishi czy Kia skorzystać z szybkich ładowarek Tesli.

    Więcej:

    https://www.facebook.com/autopolska2017/posts/151424
    3118874172

    T.

    Ps. Pamiętam, jak kiedyś miałem zagazowany samochód i tankowałem się w
    Belgii. Pan na stacji wyjął mi pudełko do butów pełne różnych końcówek i
    poprosił, żebym sam sobie dobrał. Ale wystarczyła przejściówka - w
    przypadku elektryków jak widać nie da rady...

  • 2. Data: 2018-02-17 13:55:18
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 17.02.2018 o 12:32, T. pisze:
> [...]
    > szybciej zajmować rodzący się elektryczny rynek. Dotąd więc koncerny
    > niechętnie dzieliły się wiedzą - każdy pracował dla siebie.
    nie chodzi o wiedzę. Albo inaczej, chodzi o to, żeby nie ujawniać
    informacji o stratach, występujących na drodze pomiędzy siecią
    elektryczną a akumulatorami. To się kłóci z ekologią

    ToMasz

  • 3. Data: 2018-02-17 14:50:25
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2018-02-17 o 13:55, ToMasz pisze:

    > Albo inaczej, chodzi o to, żeby nie ujawniać
    > informacji o stratach, występujących na drodze pomiędzy siecią
    > elektryczną a akumulatorami. To się kłóci z ekologią

    A jakie tam mogą być straty?
    Chyba, że ktoś specjalnie by je robił, co jest idiotyzmem samym w sobie.
    Przecież licznik jest na gniazdku.
    I wszystkie wspomniane straty liczyły by się na niekorzyść producenta
    samochodu - mniej kilometrów z kWh.

  • 4. Data: 2018-02-17 17:59:13
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Sat, 17 Feb 2018 12:32:11 +0100, T. napisał(a):

> [...]
    > poprosił, żebym sam sobie dobrał. Ale wystarczyła przejściówka - w
    > przypadku elektryków jak widać nie da rady...

    W przypadku prądu "przejściówkę" zrobić również się da.
    Najgorsze co może być po drodze do zrobienia to falownik i prostownik -
    jeśli trzeba będzie zmienić napięcie DC na inne napięcie DC.

    Jak i da się robić multiładowaki, obsługujące wiele standardów.

    Natomiast to przy założeniu że może nie ma współpracy między producentami,
    ale też nie ma zabezpieczeń.

    Bo jeśli producenci zaczną się zabezpieczać, a przed ładowaniem będzie
    nawiązywana obustronne, kryptograficzne uwierzytelnienie i samochód nie
    pozwoli się ładować z "niepodpisanej" ładowaki, a z kolei ładowarki odmówią
    ładowania "niepodpisanego" samochodu - to już mogą być potrzebne głębsze
    modyfikacje żeby to zwalczyć.
    Ale nadal pewnie będą to ingerencje tylko w oprogramowanie i własny
    samochód każdy sobie da przekonać tak żeby się ładował "niepodpisanym"
    prądem prosto z gniazdka :)

  • 5. Data: 2018-02-17 18:45:07
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 17.02.2018 o 14:50, t-1 pisze:

    > A jakie tam mogą być straty?
    samochody elektryczne poruszają się z miejsca na miejsce taniej niż
    benzyniaki, ale u nas przede-wszystkim z tego powodu, że mamy jakieś
    podatki akcyzy poukrywane w paliwie. nazywane są też ekologicznymi,
    tylko ze nikt tego nie udowodnił. bo to że silnik elektryczny
    ekologoczny jest - to nie ulega wątpliwości. ale skąd ma energię? u nas
    - z węgla. Ta energia jest przesyłana z dużo dużo dużo większą stratą,
    niż transportowana jest beznzyna. Otwierasz korek w baku - jejesz, kapną
    Ci 3 kropelki na beton. a elektrykiem stajesz przy gniazdku, w
    akumulatorach masz napięcie.... inne niż w sieci. ta "przemiana,
    transformacja" jest dokonywana ze stratą o której właśnie wspominam.
    Udostępnienie dokumentacji technicznej tych "przelotek" elektrycznych,
    sposobu ładowania, spowoduje spadek ekologiczności pojazdów. Jak duży -
    nie wiem. na dzień dzisiejszy wspomniane przezemnie procesy liczone są
    jako bezstratne.

    ToMasz

  • 6. Data: 2018-02-17 20:24:04
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-02-17 o 18:45, ToMasz pisze:
> [...]
    > akumulatorach masz napięcie.... inne niż w sieci. ta "przemiana,
    > transformacja" jest dokonywana ze stratą o której właśnie wspominam.

    Co Ty bredzisz?
    W podstawówce na fizyce spałeś?
    Co ma napięcie w sieci do napięcia w akumulatorach?
    Jaka przemiana? Jaka transformacja?

    W przypadku zasilania "słabych" odbiorników "mocnymi" zasilaczami może
    być jakaś licząca się strata - przykładowo oszczędny komp napędzany
    zasilaczem 650W. Ale to są procenty.
    W przypadku zasilaczy impulsowych obliczonych do konkretnego poboru mocy
    straty są mniejsze lub bliskie zeru.
    Poza tym tam nie ma transformatorów. Nie ma też transduktorów ani innych
    tego typu wynalazków, pokrętłem autotransformatora też nikt nie kręci ;)

    Straty w energetyce są przede wszystkim na liniach transmisyjnych. Wzory
    są ogólnie znane, można łatwo policzyć. Materiał z podstawówki.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 7. Data: 2018-02-17 23:18:29
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 17.02.2018 o 20:24, Adam pisze:

> [...]
    >
    > W przypadku zasilania "słabych" odbiorników "mocnymi" zasilaczami może
    > być jakaś licząca się strata - przykładowo oszczędny komp napędzany
    może masz racje. ale jaki masz zasilacz w PC? 85+? bo normalne zasilacze
    nie spełniaja tej normy, z czego wniosek ze 20% może isć w ciepło

    > W przypadku zasilaczy impulsowych obliczonych do konkretnego poboru mocy
    > straty są mniejsze lub bliskie zeru.
    nie. W normalnych warunkach takie urządzenia, na rynku konsumenckim nie
    istnieją. są zasilacze ze sprwnością powyżej 90%, ale nie w tym
    przypadku. ładowanie tego typu akumulatorów, to trochę skompliowany
    proces. jeśli jest jakakolwiek zmiana prądu, to owe 90% nie wspominając
    o blisko 100% już odpływa. nawet w optymalnych warunkach, ładowanie od
    zera do 70 może 80% przebiega maksymalnym prądem(i tu jest miejsce na
    wysoką sprawność), potem trzeba "zwolnić". JAk będziesz ładował z 230v
    to też jest sprwność bliska 100%
    > Poza tym tam nie ma transformatorów. Nie ma też transduktorów ani innych
    > tego typu wynalazków, pokrętłem autotransformatora też nikt nie kręci ;)
    A co jest? Serio pytam. bo że niema transformatorów na 50hz - tu się
    zgadzamy. ale niema ich wcale?
    > Straty w energetyce są przede wszystkim na liniach transmisyjnych. Wzory
    > są ogólnie znane, można łatwo policzyć. Materiał z podstawówki.
    nie są. a jak to łatwo policzyć-policz, stawiam piwo.
    do zadania przyjmij następujące niewiadome
    ładujemy auto
    1. z ładowarki firmowej
    2. od innego producenta przez "przelotkę"
    3 z sieci 230V
    w różnych lokalizacjach, w sensie oddalenia od elektrowni.

    Straty są na wszystkim. nie istnieją urządzenia w 100% sprawne. (choć
    ktoś może się uprzeć że grzejnik jest- niech będzie). każda zmiana prądu
    i napięcia pociąga koszty. ja tylko wspomniałem ze embargo informacyjne
    wynika z chęci utajenia strat. jeśli masz inne zdanie - Twoja sprawa.
    jeśli twierdzisz ze się mylę - udowodnij, nie pisz że to łatwo policzyć
    opierając się na wiedzy z podstawówiki

    ToMasz

  • 8. Data: 2018-02-18 23:26:13
    Od: Poldek <p...@i...eu>

> [...]
    > niż transportowana jest beznzyna. Otwierasz korek w baku - jejesz, kapną
    > Ci 3 kropelki na beton. a elektrykiem stajesz przy gniazdku, w

    Nie napisałeś, że ok. 85% energii zawartej w paliwie silnik samochodowy
    zamienia na straty emitując przy tym koszmarne ilości trujących spalin.
    Tylko 15% energii zawartej w paliwie samochodowym jest zamieniane na
    energię mechaniczną poruszającą pojazd.

  • 9. Data: 2018-02-18 23:29:11
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2018-02-17 o 17:59, Tomasz Pyra pisze:

> [...]
    > Ale nadal pewnie będą to ingerencje tylko w oprogramowanie i własny
    > samochód każdy sobie da przekonać tak żeby się ładował "niepodpisanym"

    Był taki okres (wczesny) w telefonach komórkowych, że każdy producent
    miał swoją wtyczkę do ładowania i nawet w ramach jednego producenta
    bywały różne wtyczki. Stopniowo się wyklarowało i pozostało microUSB i
    Thunderbolt, które są wzajemnie dość łatwo "przejściówkowalne". Podobnie
    będzie z ładowaniem samochodów.

  • 10. Data: 2018-02-19 00:19:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 18 Feb 2018 23:29:11 +0100, Poldek napisał(a):
    > Był taki okres (wczesny) w telefonach komórkowych, że każdy producent
    > miał swoją wtyczkę do ładowania i nawet w ramach jednego producenta
    > bywały różne wtyczki. Stopniowo się wyklarowało i pozostało microUSB i

    To zasluga Chinczykow, powiedzieli ze tak ma byc, przynajmniej w
    Chinach ...

    > Thunderbolt, które są wzajemnie dość łatwo "przejściówkowalne".

    ... i Apple sie nie ugielo.
    Nokia tez chyba nie.

    >Podobnie będzie z ładowaniem samochodów.

    Oprocz wtyczki mamy jeszcze w USB mase standardow "elektrycznych".
    A teraz doszlo jeszcze USB-C

    J.