  • 11. Data: 2015-07-18 23:56:02
    Temat: Re: Luźny cytat z oglądanego właśnie "Jak to jest zrobione?"
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "platformowe głupki" <N...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:modi8b$4pb$1@node2.news.atman.pl...
    > ale jak po/eu dojedzie do władzy...
    > a może to już...

    Gdy ci życie doskwiera
    I stało się piekłem,
    Wsadź głowę do kibla
    I jebnij się deklem.

    896510439 896126048 222478125 222478457 814605444 717857100

  • 12. Data: 2015-07-19 00:04:33
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Czarek" <c...@n...fm> napisał w wiadomości
    > W tych programach teksty pisane (tłumaczone) dla lektora są przez typowego
    > humanistę, pełno w nich przeróżnych wpadek. Brak jakiejkolwiek konsultacji
    > merytorycznej z osobą mającą trochę większe pojęcie w danej dziedzinie, o
    > której jest program.

    W 2 kolejnych odcinkach programu jednej serii wymowa nazwisk potrafi być
    zupełnie różna. Żeby angielskich, to jeszcze może zrozumieć, że pan lektor,
    czy tłumacz, często też kobieta, to może ledwo polski znają, nie wiem... Nie
    mnie oceniać osoby, której nie znam. Ale, nazwiska polskie, czy polskiego
    pochodzenia, jak Gorczynski, czy Wisniewski. Raz lektor(ka) poprawnie, po
    naszemu czyta Gorczyński, Wiśniewski (zgadujta, z którego to programu?) :)),
    a raz robi z tego jakiegoś Gizińskiego, czy Łyznieskyego (trudno w piśmie
    oddać wymowę). Hmm... co o tym sądzić?

    896510439 896126048 222478125 222478457 814605444 717857100

  • 13. Data: 2015-07-19 07:59:58
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    Użytkownik "Akond ze Skwak" napisał w wiadomości grup

    >A google pokazało : goły dyrygent biegnie wzdłuż pociągu

    Moje google pokazuje:
    "goły przewód biegnie wzdłuż pociągu"
    zrob sobie upgrade

  • 14. Data: 2015-07-19 08:02:43
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    Użytkownik "Włodzimierz Wojtiuk" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    On 2015-07-18 11:50, ACMM-033 wrote:

    >A ja głupi myślałem, że ich ostatnia inicjatywa pl.discoverythinktank.com
    >da mi jakieś możliwości konstruktywnej krytyki w podobnym względzie...

    >Nie chcę publicznie kląć, a "żałosne" to za słabe słowo...

    Cytat jest wyjęty z kontekstu. Nie wiadomo jakie było zdanie przed.

  • 15. Data: 2015-07-19 10:29:00
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik ACMM-033 napisał:

> [...]
    > z którego to programu?) :)), a raz robi z tego jakiegoś Gizińskiego, czy
    > Łyznieskyego (trudno w piśmie oddać wymowę). Hmm... co o tym sądzić?

    Architekt Hitlera, o nazwisku Speer (Niemiec jakby ktoś nie wiedział)
    był wymawiany przez lektora "spir" :-)
    Czekałem na "hajtlera" albo coś w tym stylu ale tu błędu nie popełnili.

    W tekstach pisanych, z maniakalnym uporem nazwiska rosyjskie,
    ukraińskie, czy inne z tych okolic, pisane są po angielsku. Mimo iż mamy
    jako słowianie całkiem dobre zestawy znaków, pozwalające na prawidłowy
    zapis tych nazwisk. Dlaczego np. nie pisze się Szewczenko, tylko
    Shevchenko albo coś w tym stylu?

  • 16. Data: 2015-07-19 13:17:32
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 19 Jul 2015 10:29:00 +0200, Maciek <m...@p...com> wrote:
> [...]
    prawidłowy
    > zapis tych nazwisk. Dlaczego np. nie pisze się Szewczenko, tylko

    Bo pewnie po "angielsku" profesjonalnie wygląda. Szwagierka robi
    korekty językowe juz dostarczonych tłumaczeń polskich dla grupy
    Discovery, przy okazji zapytam o to. Z tego co się orientuję ona nie
    może za bardzo korygować tłumaczeń merytorycznie nawet jak jest 100%
    pewną błędu tłumacza, może jednie zasugerować "na marginesie" ale czy
    sugestia przejdzie decyduje ktoś inny.

    --
    Marek

  • 17. Data: 2015-07-19 15:34:35
    Od: Pawel O'Pajak <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > A ja głupi zawsze myślałem,

    Eeetam, jesli nie bylo, ze powierzchnia skrzydel wiatraka to x boisk
    pilkarskich, a wytworzona energia wystarczylaby do zasilenia y
    gospodarstw, to sie nie liczy.
    Ale ostatnio wychwycilem nowa jednostke ukladu SI by Discovery: "rowny
    powierzchni skrzydel Boeinga". O ile boisko ma (chyba) stale wymiary, to
    "Benki" sa dosyc rozne. Discovery discovered nowa jednostke... zmienna.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 18. Data: 2015-07-19 17:53:02
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Pawel O'Pajak napisał:

> [...]
    > powierzchni skrzydel Boeinga". O ile boisko ma (chyba) stale wymiary, to
    > "Benki" sa dosyc rozne. Discovery discovered nowa jednostke... zmienna.

    Nie "nowa jednostka układu SI", tylko porównanie. Stary wynalazek. Znany
    już starożytnum Grekom, używany choćby przez Homera. Jednostki SI to by
    były, gdyby ktoś mówił o odległości "około 183 centymetrów" -- bo ktoś to
    ocenił na około dwóch jardów, a przecież trzeba wyrażać się precyzyjnie,
    w tłumaczeniach nie zniekształcać przekazu.

    Jeśli [wiatraki] mają powierzchnię równą powierzchni skrzydeł boeinga,
    to dla inteligentnych ludzi jest to przekaz zrozumiały i dostatecznie
    *precyzyjny* -- jeśli nawet nie uświadowmią sobie, że w metrach będzie
    to coś między sto a pięćset, to raczej nie podejrzewają, że wszystkie
    są takie same i że projektanci starają się, by operować wielokrotnością
    powierzchni jakichś pieprzonych boisk.

    Wiem, są tacy, dla których precyzja jest wartością najwyższą. Tacy już
    na studiach wpisują w sprawozdanie, że zmierzyli temperaturę i wynosi
    ona 42,38921°C. Potem zatrudnia się ich w muzeum, gdzie opowiadają
    zwiedzającym, że kamień w gablocie ma 150,000,007 lat -- bo jak ich
    siedem lat wcześniej przyjmowali do roboty, to jeden profesor mówił, że
    skała powstała przed 150 milionami lat.

    --
    Jarek

  • 19. Data: 2015-07-19 18:54:07
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    Osoba podpisana jako Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> w artykule
    <news:slrnmqlgc1.iu4.jaros@falcon.lasek.waw.pl> pisze:

    > Oczywiście, że o nią.

    Nie oczekiwałem takiej odpowiedzi, bo u mnie znak zapytania był w tytule,
    wewnątrz cudzysłowu, a nie w zdaniu, które zakończyłem dwukropkiem po
    wtręcie w nawiasie. Może Pan zacznie korzystać z UTF-8, tym bardziej że
    poruszamy temat tłumaczeń i aż korci zacytować coś po rosyjsku.

    focus=searchwithinvolume&q=conductor
    > I tu mamy niespodziankę -- to co wredny gugiel przed nami skrywa, nie jest
    > wcale wskazaniem źródła. Treść przypisu ma brzmienie "W słusznej trosce
    > o powagę dzieła Wydawnictwo odrzuciło zaproponowaną do tego przykładu
    > ilustrację (przyp. aut.)".
    > https://books.google.pl/books?hl=pl&id=LfK3AAAAIAAJ&
    focus=searchwithinvolume&q=powag%C4%99

    Cóż, dobrze zrobiłem podając link do felietonu z ,,Lingua Legis". Możemy
    bowiem podejrzewać, że w słusznej trosce o powagę dzieł Wydawnictwo
    odrzuciło wszystkie kwiatki znalezione przez Autora.

    > Jak to dobrze, że my tutaj o nijaką powagę dbać nie musimy!

    Nie znajdujemy się na miejscu Autora, cytującego kwiatki współpracowników
    wydawnictwa, z którym sam był związany umowani i które miało wydać jego
    książkę. Nawet gdyby było inaczej, to podejrzewam, że współczesny
    redachtór nie umiałby znaleźć naszej dyskusji, choćby bardzo chciał.
    A przecież mu się nie chce, i są na to przykłady ze znanych wydawnictw.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)
    Sekwenator - tzw. sztuczny nos wykorzystywany obecnie do wykrywania np.

  • 20. Data: 2015-07-19 19:01:44
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    Osoba podpisana jako Maciek <m...@p...com> w artykule
    <news:55ab5fd0$0$8368$65785112@news.neostrada.pl> pisze:

> [...]
    > tych nazwisk. Dlaczego np. nie pisze się Szewczenko, tylko Shevchenko albo

    Zgodnie z obowiązującymi w Polsce zasadami transkrypcji PWN (patrz
    <http://so.pwn.pl/zasady.php?id=629697>), publikowanymi w słownikach
    i innych wydawnictwach poprawnościowych, pisze się Szewczenko,
    a angielska transliteracja w prasie jest tylko manierą, którą
    jednak nietrudno wyjaśnić, bo ma jakieś uzasadnienie w normach.

    1. W Związku Radzieckim na papierze istniały normy transkrypcji z cyrylicy
    (grażdanki) na alfabet łaciński, które stały się podstawą dla normy ISO.
    Wzorowano się na łacince dla języka ukraińskiego, co łatwo sprawdzić:
    https://pl.wiktionary.org/wiki/Aneks:Transliteracja_
    j%C4%99zyka_rosyjskiego
    https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%81acinka_ukrai%C5%
    84ska
    W praktyce normy te nie były jednak rozpowszechnione z powodu braku
    dostępności właściwych układów klawiatur (w maszynach do pisania).
    W publikacjach prasowych stosowano zwykle transliterację bez znaków
    diakrytycznych dostosowaną do zasad pisowni języka tłumaczenia i kopiowano
    pomysły z obcojęzycznych wydawnictw. Do nazwisk stosowano oficjalnie
    transliterację francuską (tradycyjny język dyplomacji), ale w różnych
    miejscach pojawiał się też wariant angielski czy niemiecki.
    W epoce komputerów i internetu jako normę wprowadzono transliterację
    wyłącznie na angielski, bo angielski stał się językiem międzynarodowym,
    a zestaw US-ASCII jest podzbiorem wszystkich rozpowszechnionych
    komputerowych zestawów znaków.

    Oczywiście są ludzie zdający sobie sprawę z ułomności transliteracji
    (np. niejednoznaczność utrudniająca powrót z zapisu anglosaskiego do
    oryginalnego), ale promowanie łacinki jest niemile widziane.

    Całość z punktu widzenia oficjalnego przedstawiono tutaj:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Romanization_of_Russia

    2. Szewczenko to nazwisko ukraińskie, ale i na Ukrainie, i na Białorusi
    panuje bałagan podobny do rosyjskiego, bo czasami wręcz na rosyjskim
    wzorowany. O problemach ukraińskich można poczytać tu:
    http://www.ukrainnika.pl/co-z-ta-transliteracja-czyl
    i-jak-prawidlowo-zapisac-alfabetem-lacinskim-imiona-
    i-nazwiska-ukraincow-przepisy-prawa-ukrainskiego/
    O problemach białoruskich można poczytać tu:
    http://sjp.pwn.pl/poradnia/haslo/transkrypcja-nazw-b
    ia-b-l-b-oruskich;15057.html

    W obu przypadkach mamy podobne zasady transkrypcji PWN, przepisy obu
    państw też nakazują transliterację angielską nazwisk i panuje podobna
    niechęć do tradycyjnej łacinki. Dodatkowo mamy kłopot w przypadku osób
    rosyjskojęzycznych, które obstają przy przepisach rosyjskich,
    a nie lokalnych.

    3. We współczesnej Polsce do wyłożonego wyżej dochodzi:
    - niechęć do rządów zaborczego sąsiada i związana z tym wiedza, że
    współczesne publikacje rosyjskie są zwykle prorządowe i mają charakter
    propagandowy;
    - rezygnacja z obowiązkowej nauki języka rosyjskiego (wypadałoby
    wprowadzić obowiązkowy drugi język z jakimkolwiek pismem innym niż
    alfabet łaciński, czyli np. ukraiński, hebrajski, arabski czy chiński).

    Wskutek tego nazwiska zapisywane w oryginale cyrylicą pojawiają się
    w tekstach polskich najczęściej w cytatach ze źródeł anglojęzycznych,
    często w kalekiej transliteracji będącej hybrydą kilku norm (choć są
    skrypty do automatycznej konwersji zgodnej z normą), bo przecież
    redakcja (anglojęzyczna też) wymaga pisania tekstów szybko, a nie
    poprawnie. Występowanie błędów w tekście zwiększa liczbę komentarzy
    i klikalność, a o to właśnie chodzi, prawda?

    Tu można znaleźć skrypt dla różnych wariantów transkrypcji/transliteracji
    z odnośnikami do ogólnych zasad obowiązujących w każdym wariancie:
    http://www.ushuaia.pl/transliterate/

    Inne opinie łatwiej chyba uzyskać na pl.hum.tlumaczenia, więc ustawiam
    croos+FUT tamże.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)