  • 311. Data: 2019-02-07 13:38:19
    Temat: Re: O ładowaniu w samochodzie
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomalo" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    >Oj spora, naprawdę. Dokładnie taka sama jak między -20 a -23 albo +
    >13 a +15.

    -20 i -23 to "duzy mroz" (dla mieszkanca strefy umiarkowanej).

    A -3C to jest akurat tyle, co odroznia roztwor kwasu od czystej wody
    :-)

    >Oczywiście, że nie. Nigdzie zresztą tak nie twierdziłem.

    Czyli wychodzi na to, ze rozladowany, do tego stopnia ze juz nie
    kreci, akumulator zamarza jeszcze nizej, przy -5 powiedzmy.

    >Normalne zjawisko. Woda przy zamarzaniu zwiększa swoją objętość o 9%
    >(o ile dobrze pamiętam).
    >Zatem też masa gąbczasta płyt powiększa swoją objętość, prowadząc
    >zwykle do zwarć międzyelektrodowych i nieodwracalnych uszkodzeń.

    Gdyby ta woda byla tam uwieziona, to owszem.
    Ale ona tam krystalizuje w drobnych krysztalkach, i one przybieraja
    "od zewnatrz".

    Nie upieram sie, nigdy akumulatora nie mrozilem, moze i rozsadzi.
    Ale nawet w twoich linkach nie ostrzegali, ze jak akumulator
    zamarznie, to juz tylko na zlom :-)

    Aa - jeden mi stal w aucie przez zime, rozladowal sie calkowicie, ale
    nie pamietam jak silne mrozy byly.
    Dal sie naladowac ... a zwarcia dostal dopiero kilka miesiecy pozniej.

    >Sam się napij, jak uważasz to z jakiegoś powodu za konieczne.

    Ja kwasu pil nie bede, ty twierdzisz, ze to czysta woda :-)

    >Mówisz, że destylowana nawet. Ciekawe, ciekawe. Skąd się wzięła
    >destylowana nagle?

    Z produkcji. Producent uzyl destylowanej wody i kwasu.

    No dobra, moze nie destylowana, moze dejonizowana, albo z odwroconej
    osmozy.

    J.

  • 312. Data: 2019-02-07 14:54:07
    Od: Tomalo <r...@g...com>

    > Kulon to jakis automat, ale podlacz kondensator elektrolityczny do
    > tego zwyklego i zmierz napiecie.
    > U mnie jak pisalem - 19V wychodzi.
    >
    > A nie mozesz na akumulatorze uzyskac takiego napiecia, bo akumulator
    > za duzy prad bierze i za bardzo obciaza prostownik.
    > A to wynika z dobrej przewodnosci elektrolitu, a nie z kiepskiej.

    > Trzeba wziac zwykly prostownik od wozka widlowego, taki co to 50A daje
    > :-)
    >
    > J.

    Na Kulonie wyjdzie dokładnie 16.4 V, bo on na tym poziomie ma stabilizację - to jest
    ładowarka impulsowa i ma inną całkiem charakterystkę niźli zwykły prostownik trafo +
    dioda.
    Mogę sprawdzić na zwykłym prostowniku.
    Niemniej jednak weź pod uwagę, że akumulator to nie jest dobry kondensator. On ma
    "upływ" i pobiera najmniej kilkaset mA, przez co powstaje spadek napięcia i to że
    masz na kondensatorze 19 V oznacza, że nie będzie tyle na akumulatorze, tylko o
    wiele mnie.
    Jak znajdę chwilę to sprawdzę.

    Prostownik od wózka widłowego jest najczęściej obecnie przetwornicą impulsową i
    zwykle ma ograniczenie górnego napięcia do 15-16V. Więc jak osiągnie to napięcie, to
    przejdzie na jego stabilizację i będzie tylko ładował jakimś małym prądem
    konserwującym aż w końcu uzna akumulator za naładowany i przejdzie w stand-by na
    napięcie około 14 V. Tak zwykle działają nowoczesne prostowniki, aczkolwiek i tu są
    spore różnice w zależności od producenta.

  • 313. Data: 2019-02-07 15:23:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomalo" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    >Na Kulonie wyjdzie dokładnie 16.4 V, bo on na tym poziomie ma
    >stabilizację - to jest ładowarka impulsowa i ma inną całkiem
    >charakterystkę niźli zwykły prostownik trafo + dioda.

    Ciezki ten Kulon ?
    Podejrzewam, ze Rosjanie zrobili to na sieciowym trafie i tyrystorach,
    wiec z jednej strony ma ogranicznik napiecia i moze ciekawa ch-ke
    ladowania, ale z drugiej - ciagle impulsy 100Hz.

> [...]
    >powstaje spadek napięcia i to że masz na kondensatorze 19 V oznacza,
    >że nie będzie tyle na akumulatorze, tylko o wiele mnie.

    Ja tylko o tym, ze to nie jest tak, ze "prostownik wiecej nie da",
    tylko jak napiecie chwilowe przekracza te 14-16V, to z trafa prad
    przed diody plynie.

    Owszem, jest ograniczony przez rezystancje i indukcyjnosc, jest w
    krotkich impulsach, i z uwagi na uplyw/gazowanie akumulatora ustala
    sie jakies napiecie.
    I tak jak pisales - na jednym moze 16V, na innym auku 15.3V ... mnie
    chyba jeszcze mniej.

    >Prostownik od wózka widłowego jest najczęściej obecnie przetwornicą
    >impulsową i zwykle ma ograniczenie górnego napięcia do 15-16V.

    No to starego typu, na zwyklym transformatorze :-)

    Ja kiedys w samochodzie mialem 19V - awaria regulatora.
    Akumulator poltorej godziny wytrzymal i po naprawie jezdzil potem
    jeszcze dlugo.

    Ograniczenie pradu przez alternator chyba sie przydalo, na szczescie
    nie byl to model 230A, ani 130A :-)

    J.

  • 314. Data: 2019-02-08 08:56:29
    Od: Tomalo <r...@g...com>

> [...]
    > wiec z jednej strony ma ogranicznik napiecia i moze ciekawa ch-ke
    > ladowania, ale z drugiej - ciagle impulsy 100Hz.

    Taaa,
    http://balsat.ru/kulon_912.php

> [...]
    > sie jakies napiecie.
    > I tak jak pisales - na jednym moze 16V, na innym auku 15.3V ... mnie

    Dziś już wszystko się skomplikowało. Kiedyś były produkowane klasyczne prostowniki
    transformatorowe w oparciu o diody krzemowe zarówno krajowej produkcji jak i w krajów
    WNP i wszystko było jasne. Napięcie po naładowaniu akumulatora oscylowało a granicach
    15-16 V po naładowaniu. Teraz, głównie produkuje się ładowarki elektroniczne, które
    nie dają wyższego napięcia niż 14,5-14,7 V. Wynika to z faktu, że kiedyś nie było
    akumulatorów AGM VRLA, gdzie napięcie ich ładowania nie może przekraczać 14,5 V dla
    pracy cyklicznej.
    Przeciętny kowalski nie ma o tym pojęcia. Kupi prostownik i chce nim ładować
    akumulatorek w samochodziku dziecka ale też akumulator w samochodzie. Prostownik
    klasyczny, ładując akumulator VRLA wysuszy go po jednej dobie. W nim jest mało
    elektrolitu, jak napięcie wzrośnie i nastąpi ewolucja H to akumulator straci swoje
    własności. Stąd producenci robią ładowarki mikroprocesorowe, które mają limiter
    napięcia i nie przekraczają napięcia bezpiecznego dla akumulatorów AGM VRLA.
    Oczywiście nadal są produkowane klasyczne prostowniki transformatorowe: Stefpol,
    Kukla, itp. Ale one się nadają do ładowania szczelnych akumulatorów. Jednak o tym
    drobiazgu trzeba wiedzieć.

    > No to starego typu, na zwyklym transformatorze :-)
    >
    > Ja kiedys w samochodzie mialem 19V - awaria regulatora.
    > Akumulator poltorej godziny wytrzymal i po naprawie jezdzil potem
    > jeszcze dlugo.

    Bo te zbyt wysokie napięcie przez godzinę czy dwie wygotuje trochę wody i tyle. To za
    krótki czas aby się duża bateria zdążyła ugotować na twardo.
    To wyżej tylko potwierdza teorię producentów, iż końcowe napięcie ładowania 2,7 a
    nawet 2,75 V na celę nie stanowi problemu. Inni podają, że końcowe napięcie dla
    stratyfikacji elektrolitu to 15 V +10% - co na jedno wychodzi.

    > Ograniczenie pradu przez alternator chyba sie przydalo, na szczescie
    > nie byl to model 230A, ani 130A :-)

    W praktyce nie jest konieczne, gdyż nadmierny prąd płynie, góra kilka minut. Potem
    spada, spada, w miarę jak napięcie na baterii zbliża się do napięcia odcięcia
    regulatora. Gdyby była taka konieczność, to producenci z pewnością taki układ
    ogranicznika prądu by zabudowali.

  • 315. Data: 2019-02-08 09:12:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomalo" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

> [...]
    >Wynika to z faktu, że kiedyś nie było akumulatorów AGM VRLA, gdzie
    >napięcie ich ładowania nie może przekraczać 14,5 V dla pracy

    IMO - glownie wynika to z faktu, ze tranzystory zrobily sie tansze od
    miedzi :-)

    >Przeciętny kowalski nie ma o tym pojęcia. Kupi prostownik i chce nim
    >ładować akumulatorek w samochodziku dziecka ale też akumulator w
    >samochodzie.

    Raczej ma prostownik od samochodu i chce podladowac w samochodziku
    wnuka.

    Choc samochodzik wnuka pewnie jakas ladowarke me ..

    >Prostownik klasyczny, ładując akumulator VRLA wysuszy go po jednej
    >dobie. W nim jest mało elektrolitu, jak napięcie wzrośnie i nastąpi
    >ewolucja H to akumulator straci swoje własności.

    Szczegolnie jak żelowy i nie ma jak odgazowac.
    Tych AGM tez jestem pewien.

    >Oczywiście nadal są produkowane klasyczne prostowniki
    >transformatorowe: Stefpol, Kukla, itp. Ale one się nadają do
    >ładowania szczelnych akumulatorów. Jednak o tym drobiazgu trzeba
    >wiedzieć.

    Ale my o samochodach.
    Tam ciagle jest klasyczny akumulator rozruchowy.

    Choc warto sie upewnic..

> [...]
    >To wyżej tylko potwierdza teorię producentów, iż końcowe napięcie
    >ładowania 2,7 a nawet 2,75 V na celę nie stanowi problemu.

    Przez godzine czy dwie. Bo przez jakis dluzszy czas to jednak szkodzi.

    A jak sie doładowuje akumulator co miesiac i przez cala noc ... to sie
    troche tych godzin uzbiera :-)

    >Inni podają, że końcowe napięcie dla stratyfikacji elektrolitu to 15
    >V +10% - co na jedno wychodzi.

    Ciekaw jestem ile w tym prawdy ... z ta stratyfikacja.
    Z chemii pamietam, ze to sie z biegiem czasu raczej wyrowna.

    A na pewno nie grozi w samochodowym akumulatorze.

    Moze byc istotne do wymieszania po dolaniu wody ... ale pare km po
    wroclawskich dziurach zrobi to chyba lepiej :-)

> [...]
    >do napięcia odcięcia >regulatora. Gdyby była taka konieczność, to
    >producenci z pewnością taki układ ogranicznika prądu by zabudowali.

    Bo przy 14 czy 14.5V potrzebny nie jest.
    A ja mialem uszkodzony regulator i alternator pracowal na maksa.

    J.

  • 316. Data: 2019-02-08 13:22:42
    Od: Tomalo <r...@g...com>

    > IMO - glownie wynika to z faktu, ze tranzystory zrobily sie tansze od
    > miedzi :-)

    Pewnie też, ale także wygoda obsługi, automatyka wyłączenia, gabaryty, itd..

    > Szczegolnie jak żelowy i nie ma jak odgazowac.
    > Tych AGM tez jestem pewien.

    VRLA - valve regulated lead acid. To wszystkie GEL - z żelowanym elektrolitem i AGM z
    elektrolitem ciekłym, uwięzionym w macie szklanej. Wszystkie mają zawory
    jednokierunkowe, do upustu gazu, jak ciśnienie nadmiernie wzrośnie.
    Jednak tak naprawdę, to większość akumulatorów szczelnych na rynku to AGM a nie Gel.
    Ludzie po prostu błędnie nazywają AGM'y żelówkami, podczas gdy akumulator GEL stanowi
    jakiś może 1% sprzedawanych VRLA.

    > Przez godzine czy dwie. Bo przez jakis dluzszy czas to jednak szkodzi.
    >
    > A jak sie doładowuje akumulator co miesiac i przez cala noc ... to sie
    > troche tych godzin uzbiera :-)

    No, ale czego się uzbiera? Akumulator czasu nie liczy. Dla niego jest ważne tylko,
    aby jak najmniej pozostawało siarczanu na elektrodach w okresach kiedy jest ładowany.

    > Ciekaw jestem ile w tym prawdy ... z ta stratyfikacja.
    > Z chemii pamietam, ze to sie z biegiem czasu raczej wyrowna.

    Prawda jest taka, że takie zjawisko występuje i można o nim poczytać.

    > A na pewno nie grozi w samochodowym akumulatorze.

    Nie grozi, ale występuję. Zmniejsza użyteczną pojemność baterii.

    > Moze byc istotne do wymieszania po dolaniu wody ... ale pare km po
    > wroclawskich dziurach zrobi to chyba lepiej :-)

    Elektrolit ciasno umieszczony między płytami z trudem się miesza, ale na pewno
    mieszanie w skutek fizycznego wstrząsania obudową występuje.

    > Bo przy 14 czy 14.5V potrzebny nie jest.
    > A ja mialem uszkodzony regulator i alternator pracowal na maksa.

    Przydałby się, bo jak uruchomisz pojazd z rozładowanym akumulatorem (np. pozostawioną
    na week lampką wnętrza) to przez baterię będzie płyną prąd kilkadziesiąt A, co nie
    jest dobre dla akumulatora. Producenci zalecają ładować baterie prądem 0,1Q a nie 1Q.

  • 317. Data: 2019-02-09 12:37:57
    Od: "gienek" <n...@s...amu>

    "J.F." news:5c5c0455$0$526$65785112@news.neostrada.pl

    > Po bardzo glebokim wyladowaniu, a w zasadzie to zniszczeniu akumulatora.

    Dla mnie takie wyładowanie to po prostu 0V (czyli teoretycznie zniszczony
    aku jak błyskawicznie nie nastąpi próba ładowania niewielkim prądem), bo
    ktoś zostawił auto na światłach i zapomniał i zeszło po 2 dniach do 0V.
    Wtedy zapewne dopiero to co pływa w celach to w przybliżeniu woda.
    Ale jeżeli aku jeszcze kręci rozrusznikiem i pod obciążeniem np 0,2C spada
    mu napięcie od 10,5V to na pewno nie jest tam jeszcze czysta woda i wątpię,
    że zamarza już przy -3st. Celsjusza.

  • 318. Data: 2019-02-10 11:13:02
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 07.02.2019 o 12:39, Tomalo pisze:
> [...]
    przewodności elektrolitu powoduje, że napięcie wyżej nie wzrośnie.

    pojemności i utrzymującym w stanie jałowym napięcie w okolicach 12,5V), chociażby nie
    wiem jak długo go ładować moim prostownikiem, napięcie na nim nie wzrasta powyżej
    15,2-15,3V. Elektrolit zaś dochodzi do maksymalnie 1,25 g/cm3, czyli granica pola
    białego i czerwonego na aerometrze.

    straci połowę pojemności w skutek pogorszenia się parametrów elektrolitu i płyt to
    już wydusisz z niego tylko 350 A. Zapewne starczy to do uruchomienia silnika. Jednak
    jak temperatura spadnie do -10 to już może być tak, że tylko kontrolki na pulpicie
    migną.

    Nie wkładaj w moje usta słów które sam powiedziałeś!

> [...]
    kończy na 16,4 V. Później prąd spada do jakiejś niedużej wartości i napięcie już nie
    rośnie. Być może gdyby akumulator był uszkodzony w jakiś sposób, czy coś. Nie wiem,
    dotąd nie udało mi się czegoś takiego uzyskać.

    Ale nie ze względu na spadek przewodnictwa elektrolitu!

    P.P.

  • 319. Data: 2019-02-11 15:12:16
    Od: Tomalo <r...@g...com>

    W dniu niedziela, 10 lutego 2019 11:13:03 UTC+1 użytkownik Paweł Pawłowicz napisał:

> [...]
    dotąd nie udało mi się czegoś takiego uzyskać.

    > Ale nie ze względu na spadek przewodnictwa elektrolitu!

    Ze względu na łączny spadek na wszystkich przewodnikach i półprzewodnikach całości
    obwodu napięcie końcowe na biegunach akumulatora będzie zawsze niższe niż jałowe
    napięcie na wyjściu prostownika. Im "sztywniejsze" trafo tym mniejsza będzie różnica
    tych napięć.

  • 320. Data: 2019-02-11 15:16:53
    Od: Tomalo <r...@g...com>

    > Nie wkładaj w moje usta słów które sam powiedziałeś!

    Nikt ci nic nie wsadza. Przewodność elektrolitu zależy od stężenia, a też od tego
    zależy spadek napięcia. Stąd też Rw akumulatora zależy także od stanu naładowania
    czyli między innymi od gęstości elektrolitu. To chciałem powiedzieć a nie ci coś
    wsadzać w usta. :D