  • Data: 2019-03-12 14:22:15
    Temat: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    dyskusyjnych:92NhE.6472$S...@f...ams1...
    On 2019-03-12, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    [...]

    >Tzn. nie wiem czy jasno napisałem. Udokładnie na przykładzie 8 bit
    >cz-b.
    >Mamy np. zdjęcie półki z książkami, okna i tabaki w rogu. Na tym
    >zdjęciu
    >intensywność dla pikseli półki występowałaby w przedziale 86 do 172,
    >ale
    >mogłaby przyjmowac wartości np. co 2 (86, 88...170, 172). Natomiast w
    >cieniach i światłach byłoby to (0.0, 0.5, 1.0 ... 85.5, 86.0;
    >...254.5,
    >255.0). Tak to działa?

    tak wprost, to raczej nie, bo nie mamy ulamkowych bitow.

    Raczej tak, ze masz np 12 bitowy przetwornik, zakres jasnosci 0-4095,
    okno okazuje sie miec jasnosci 2000-4000, polka np 200-500 (dla
    jasnych partii, bo czarna ksiazka to czarna),
    a tabaka 0-100.

    I chcemy teraz zrobic z tego 8-bitowy obrazek, i sie okazuje, ze
    chcemy te 3 zakresy odwzorowac na np 200-255, 80-160, 0-60.
    W efekcie wyjdzie troche tak jak piszesz.

    Bedzie wyraznie widac, ze polka ciemniejsza od okna, i jasniejsza od
    tabaki, roznice beda mniejsze niz w rzeczywistosci ale widz bedzie
    zadowolony :-)

    Tylko ze aparat to by musial dobrac indywidualnie ... jak nie wlaczysz
    specjalnej opcji, to raczej jakąs ogolna konwersje przyjmie, i raczej
    nie liniową, tylko cos blizej logarytmicznej.

    Dodaj do tego, ze monitory wcale nie sa liniowe, tylko maja "korekcje
    gamma"
    i piksel o jasnosci 254 jest jasniejszy bardziej niz dwa razy od
    takiego 127.
    Tzn fotometrycznie, bo na oko to ... oko i tak zobaczy jeszcze
    inaczej :-)

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Szachownica_Adelsona

    J.