  • Data: 2018-02-12 13:00:05
    Temat: Re: Dławik do buck/boost
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil> szukaj wiadomości tego autora

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Trzeba policzyć straty w rdzeniu. A do tego trzeba znać napięcia i
    > prądy w obwodzie dla najgorszego warunku, czyli dla największego ?I
    > dławika.

    Dzięki za odpowiedź, Roman. Konkretnie chodzi o uniwersalną
    przetwornicę synchroniczną (konfigurowalną podłączonym kabelkiem)
    na LTC3780. Zakładam V_in=10..16V, V_out=5..24V, I_out=3A.
    Przyjąłem f=400kHz i ?IL=30%, co z wzorów w PDF daje L>=10uH.

    Układ jest dostępny w LTSpice, więc dla najgorszego przypadku mam
    takie dane: prąd średni 6,8A, ?I=1.5A (boost). W trybie buck prądy
    są pomijalne w stosunku do boost. Prąd maksymalny to jednak 7.5A,
    a nie 6A, jak błędnie założyłem.

    Ze względu na utrudnione warunki chłodzenia układ ma rozpraszać
    jak najmniej ciepła do otoczenia. Sprawność sama w sobie ma
    drugorzędne znaczenie. Są dla mnie istotne wymiary dławika,
    ale głównie zależy mi na małej wysokości przetwornicy.
    Prawdopodobnie wystąpi ona "gościnnie" na płytce czterowarstwowej.
    Opcje są więc takie:

    1. Samoróbka na MSS śr. 16mm.
    2. Samoróbka na MPP śr. 16mm.
    3. Samoróbka na rdzeniu E16 z 3F3 ze szczeliną.
    4. Gotowy dławik SMD na te prądy.

    Problem polega na tym, że tylko w punkcie 3. częstotliwość
    materiału jest dobrze określona, z dokumentacji rdzeni proszkowych
    nie umiem tego wyczytać. Warto dopłacić do MPP?

    Pozdrawiam, Piotr