  • Data: 2017-06-20 13:37:26
    Temat: Re: Jak jest z wielkością księżyca #2 ? ... a jednak
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >wykonać zdjęcia porównawcze. Ze zdjęć wyszło mi, że ewidentnie
    >postrzeganie jego zmiennej wielkości nie jest ułudą, o ile nie
    >popełniłem jakiegoś błędu. Pierwszego dnia zrobiłem fotę księżyca w
    >pełni 9.06.2017. Tego samego dnia chciałem powtórzyć zdjęcie parę
    >godzin później. Wyszło iż księżyc nie zmienił rozmiaru. Kolejnego
    >dnia były chmury i siny wiatr więc nici z fotografowania. Zrobiłem
    >więc zdjęcie przed chwilą 15.06.2017. Wydało mi się, że księżyc jest
    >innego rozmiaru. Zastosowałem tą samą ogniskową (600mm) i tą samą
    >przesłonę (6.3). Oba zdjęcia porównałem w Photoshopie.
    hmTE5WaWs/view?usp=sharing

    >W ciągu paru dni księżyc nie mógł znacząco zmienić odległości od
    >Ziemi, co mogłoby zafałszować wyniki.

    No to uczeni w astronomii twierdza, ze zmienil ... tylko w druga
    strone, 15.06 widziany rozmiar byl wiekszy.

    Zachodzi wiec pytanie - udalo Ci sie zlapac jakas soczewke
    atmosferyczna (udalo - jest szerszy niz wyzszy), czy aparat cos
    przeklamal.
    Jesli to zoom z autofocusem, to wcale nie dziwne.

    Prosty przyrzad - listwa/linijka z dziura na srube statywowa i ramka
    czy slupek na koncu, tak, zeby bylo jakis staly rozmiar dla
    odniesienia.

    J.

    Mimo to różnica jest gołym okiem
    dostrzegalna wbrew temu co Karol Wojewódzki z Centrum Kopernika
    twierdzi
    oraz prawie wszyscy z Was. Księżyc potrafi bardzo mocno zmienić
    postrzegane swoje kątowe rozmiary w ciągu krótkiego odcinka czasu! To
    nie ma związku z subiektywnymi odczuciami.

    Planuję jeszcze zrobić zdjęcia, kiedy księżyc będzie znacznie większy
    niż obecnie. Nie wiem kiedy to będzie gdyż to kwestia przypadku
    (temperatury atmosfery?). Czasem księżyc wydaje się być znacznie
    większy
    niż zwykle - dzieje się to zazwyczaj krótko po wschodzie. Kilka godzin
    potem księżyc jest znacznie mniejszy. Ponoć to złudzenie jak wielu z
    Was
    twierdziło. Pierwsza przymiarka ukazuje, że tak wcale nie jest.
    Postaram
    się zrobić zdjęcia blisko lipcowej pełni. Może będzie to bardziej
    dostrzegalne niż dziś. Różnica w wielkości może być dwukrotna w
    skrajnych przypadkach - taka jest moja teza

    W tym przypadku było odwrotnie - podczas wschodu był mniejszy.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek