    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Wed, 4 Mar 2020 17:50:12 -0800 (PST)
    Subject: Re: Jak wyhamować globus?
    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 5 marca 2020 10:23:00 UTC+9 użytkownik Marcin Debowski napisał:
> [...]
    jest taki, że mam uniemożliwić rozkręcenie do dużych prędkości (czyli powyżej kilku
    RPM). Zależy mi, żeby rozwiązanie było możliwie low-tech i trwałe. Mam kilka
    pomysłów, ale może macie lepszy?

    > Będzie lekko skakać.

    Mam go właśnie w palcach. Przy dużej bezwładności globusa byłoby niewyczuwalne. Po to
    jest trójfazowy żeby za dużo nie skakał.

    > Już prędzej dałbym coś indukcyjnego (eddy current).
    > Niechby kręcąc generował dodatkowe zasilanie. Albo może w ogóle jakiś
    > chamski elektromagnetyczny hamulec połączony z prądnicą - więcej kręci,
    > mocniej dociska.

    Ale nie ma gotowca na alim. Najbliższy gotowiec jaki przychodzi mi do głowy to stary
    licznik prądu. Ale za słaby by był, trzeba by majstrować coś z neodymów i blachy
    miedzianej, czy aluminiowej.

    > Jak tam szaleństwo covid-19, siedzisz w domu?

    Się okazuje że azjatycka odmiana wirusa jest raczej niegroźna dla ludzi w miarę
    zdrowych, a ten zły wirus się szerzy głównie w Europie. W ogóle Korea jest bodajże
    jedynym krajem gdzie zajęto się epidemią na poważnie. Umieralność powinna wychodzić
    gdzieś pomiędzy 1 a 2%, tymczasem z chińskich danych wychodzi 35%. Znaczy doliczyli
    się zmarłych (to akurat łatwo), a zarażonych nie mogą się doliczyć. W Korei test w
    pakieciku (bez labu) zajmuje 10 minut, w Polsce 88 godzin. Polska wykonała 300 testów
    od grudnia, w Korei to jest norma na jedną godzinę. Służby latają po mieście i
    szukają miejsc gdzie przebywali zarażeni, tam sprawdzają wszystkich, wypytują gdzie
    oni wcześniej byli i z kim się kontaktowali. System działa jak zegarek, trudno się
    dziwić, Korea jest państwem w stanie wojny. W Europie nikt nic nie wie, zero
    kontroli. Śmigam jutro do Polski, ale nie wiem czy dobrze robię.