  • Data: 2018-02-08 10:48:46
    Temat: Re: Multiplekser przełączający grupę linii
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >Preferuję zdobywanie umiejętności przez realizowanie konkretnego,
    >użytecznego projektu. W chwili obecnej chodzi mi po głowie sklecenie
    >sterownika do wyświetlaczy nixie, który załatwiałby multipleksowanie
    >poszczególnych wiświetlaczy (z wygaszaniem przed zapaleniem kolejnej
    >cyfry), a dane otrzymywał z MCU szeregowo.

    >Na wejściu znajdowałby się więc zespół rejestrów przesuwnych z
    >zatrzaskiem. W rejestrach trzymane byłyby po dwa półbajty BCD,
    >przekazywane sekwencyjnie na wejście 74141. Potrzebny mi tutaj będzie
    >jakiś multiplekser.

    Chcesz multipleksowac wyswietlacze i dac jeden 74141 ?
    To po co tak - MCU sie pieknie wyrobi z obsluga kolejnych cyfr,
    potrzebujesz tylko wyprowadzic dane
    -do sterowania 74141 - 4 bity,
    -do wybierania lamp/cyfr - od 3 do 6 bitow - jesli nie chcesz dekodera
    liczb.
    albo i 2 bity - jesli zrobisz uklad wybierajacy kolejne lampy, a
    wystarczy mu impuls przelaczajacy na nastepna i reset do
    synchronizacji
    -moze z 1 bit do wygaszania.

    spokojnie sie zmiesci 8 bitowym rejestrze przesuwnym, jesli MCU ma za
    malo wolnych portow.

    Czy chcesz dac 6 sztuk 74141, po jednym na lampe ?

    >I teraz pierwsze pytanie, jakie mi się nasuwa. Istnieje jakiś układ
    >scalony będący zespołem multiplekserów zdolnych przełączać zespół
    >czterech wejść pomiędzy (co najmniej sześcioma) zespołami wyjść?

    Sa rozne kombinacje, ale raczej mniejsze. Tylko musisz dokladniej
    sformulowac co chcesz.
    Jak sie domyslam - 4 linie wyjsciowe (BCD do 141), ktore trzeba w
    komplecie podlaczac do jednego z 6 kompletow linii wejsciowych 4-ro
    bitowych.

    Takie duze to raczej niepopularne, wiec zostaje dac 4 multipleksery
    1-bitowe 8-mio wejsciowe (74153 o ile mnie skleroza nie myli)

    Ewentualnie uklad magistralowy, czy jak kto woli "OR na drucie" -
    4-bitowe bufory z wyjsciami trojstanowymi lub OC,
    wyjscia polaczone razem i podlaczone do wejsc 141, sygnalami OE
    aktywujesz tylko jeden z buforow.

    Ale ...
    -glowy nie dam, czy Nixie dobrze zniosa multipleksowanie, moze po
    prostu dac 6 szt 74141 i miec spokoj,
    -to jest fajny projekt edukacyjny do FPGA czy CPLD, mozna pocwiczyc. A
    jesli to ma byc zwykly zegar, to moze nawet MCU wyeliminowac.

    J.