    Subject: Re: [NTG]Potrzebna łączność radiowa.
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Date: Tue, 7 Apr 2020 19:30:09 +0200

    On 07.04.2020 18:29, nadir wrote:

    > Na razie nie wiemy co kupić, czy jakieś najtańsze Baofengi za 100-150 zł
    > czy inwestować droższe radia DMR?
    > Czytam na razie o PMR/DMR, bo nie miałem z tym styczności, ale czasu mam
    > mało na doktoryzowanie się bo do jutra musimy zamówić jakiś urządzenia.
    > Czy ktoś może poradzić/podpowiedzieć w co jest sens zainwestować?

    Do korzystania z "najtańszych Baofengów" potrzebujesz licencji
    krótkofalarskiej albo wykupionej komercyjnej licencji na korzystanie z
    jakiejś częstotliwości. Spotkałem się z informacją, że pewne firmy
    sprzedające radia (Militaria.pl?) oferują też dokumenty, które pozwalają
    na korzystanie z jakiejś częstotliwości bez posiadania licencji
    krótkofalarskiej. Szczegółów nie znam.
    Generalnie nie są to radia dla "zwykłego użytkownika", bo jeśli ktoś nie
    wie co robi, może łatwo narobić sobie kłopotów, chociażby nadając na
    częstotliwości policji lub pogotowia...

    DMR to po prostu cyfrowa modulacja. Niektóre nowsze Baofengi już
    potrafią ją obsługiwać. Opinie są podzielane co do tego, czy faktycznie
    pozwala ona uzyskać większy zasięg od standardowej modulacji FM.

    PMR (wbrew podobnej nazwie) nie ma z nią nic wspólnego. To radyjka
    korzystające z otwartego pasma 446 MHz. Można z nich korzystać bez
    jakiejkolwiek licencji, ale są dość znaczne ograniczenia - radio może
    nadawać maksymalnie z mocą 0,5W a antena nie może być odpinana. Dlatego
    zasięg jest raczej niewielki. Jaki? Trudno powiedzieć, bo wszystko
    zależy od warunków. Na wsi pewnie z kilka kilometrów przy sprzyjających
    okolicznościach, w mieście może z kilometr, w górach przy bezpośredniej
    widoczności optycznej nawet kilkanaście-kilkadziesiąt kilometrów.
    Popularne Baofengi teoretyczne można przystosować do pracy na PMR,
    programując odpowiednie częstotliwości, jednak nie są one
    radiotelefonami PMR i nie powinno się ich w ten sposób używać - właśnie
    dlatego, że nadają ze zbyt dużą mocą i posiadają wymienne anteny.

    W opisanych warunkach PMR prawie na pewno się nie sprawdzi. Dwa
    radiotelefony Baofenga, nadające z mocą 5W - 8W (zakładając, że
    użytkownicy mają uprawnienia) raczej też nie, chociaż jest jakaś szansa
    - wszystko zależy od ukształtowania terenu.

    Moja propozycja? Stare, dobre CB radio, z porządną stacjonarną anteną.

    Albo po prostu zewnętrzna, kierunkowa antena GSM, podłączona do jakiegoś
    starego telefonu/bramki i wycelowana w stronę lokalnego BTS-a.