    From: Piotrne <p...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Nikon - podwójny obraz
    Date: Tue, 06 Sep 2016 01:11:29 +0200

    W dniu 2016-09-05 o 21:57, Starzec z Gór pisze:

    > No właśnie niekoniecznie.

    Takie dwa obrazy mogą powstać np. na nocnych zdjęciach z czasem
    naświetlania rzędu kilku sekund, kiedy podczas naświetlania
    potrąci się i przesunie aparat. Ale przy czasie 1/250 sekundy
    nie za bardzo widzę taką możliwość. Naświetlało się przez 1/1000 sekundy,
    potem w ciągu 1/10000 sekundy aparat przesunął się i natychmiast
    zatrzymał i następnie dokończyło się naświetlanie przez 3/1000 sekundy?
    Takie szarpnięcie trafiło dokładnie na te 4 milisekundy, w ciągu
    których naświetlało się zdjęcie? I to w wielu przypadkach, a przesunięcie
    aparatu zawsze odpowiadało 4 pikselom? Chociaż właściwie tak może się
    zdarzyć, gdyby źródłem szarpnięcia było lustro. Ale kierunki przesunięcia
    są różne na różnych zdjęciach...

    > Poszukaj sobie zdjęcia wykonanego w tym samym czasie przedstawiającego
    > obiekty nieruchome. I dobrze oświetlone.

    Obydwa zdjęcia przykładowe przedstawiały obiekty nieruchome. Na drugim
    - dom bezpośrednio oświetlony słońcem. Trudno o lepsze warunki.

    "Efekt" może być widoczny tylko na części zdjęcia, bo pozostała część
    ma treść "maskującą" błędy. Tak jak na pierwszym przykładzie - widać
    podwójne obrazy gałęzi drzew, ale na jednolitych obszarach problemu
    nie widać. Na zdjęciach z wyłączonym VR nie zauważyłem tego.
    Zresztą na wielu zdjęciach z włączonym VR też nie.

    Obejrzałem różne zdjęcia ruchomych obiektów i trochę dziwnie wyglądają.
    Na przykład to:
    https://postimg.org/image/993tht2px/ (https://flic.kr/p/FrEffi)
    Obraz lecących ptaków wygląda jak złożony z trzech kadrów filmu.
    Jakby naświetlanie nie było ciągłe, tylko składało się z kilku
    kolejnych naświetlań z odstępami między nimi.

    P.