  • 81. Data: 2013-03-07 23:32:12
    Temat: Re: Nowy polski procesor
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    sundayman napisał:

    > a ja pierszy program pisałem na kartce w assemblerze Z80, na "komputer"
    > ZX81, który miał 1KB ramu, w czym połowa chyba na pamięć ekranu :)

    Jaka tam połowa, prawie cała pamięć! Konkretnie 24 wiersze po 32 znaki,
    to 768 bajtów. Tyle że tam była inteligentna organizacja pamięci obrazu
    (uwzględniająca znak końca wiersza), więc dało się wcisnąć jakiś program
    i coś przy tym wyświetlić.

    > Tam się liczył każdy bajt - kto dziś pamięta takie rzeczy :)
    > A dodatkowo ten komputer miał od tyłu postawioną suszarkę do włosów,
    > która nie grzała, ale dmuchała zimnym powietrzem, bo miałem uwalony ULA,
    > i bez tego po paru minutach się przegrzewał, i zawieszał wszystko w diabły.

    Pewnie suszarka też była zepsuta i nigdzie w handlu uspołecnionym nie dało
    się kupić nowej grzałki.

    --
    Jarek

  • 82. Data: 2013-03-07 23:37:51
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    sundayman napisał:

> [...]

    > i bez tego po paru minutach się przegrzewał, i zawieszał wszystko w diabły.

    Pewnie suszarka też była zepsuta i nigdzie w handlu uspołecznionym nie dało
    się kupić nowej grzałki.

    --
    Jarek

  • 83. Data: 2013-03-07 23:54:38
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 07.03.2013 23:18, sundayman wrote:

    > a ja pierszy program pisałem na kartce w assemblerze Z80, na "komputer"
    > ZX81, który miał 1KB ramu, w czym połowa chyba na pamięć ekranu :)

    Pisałem na kartce w ramach laboratoriów na studiach jakieś 3 czy 4 lata
    temu. A potem wklepywałem ten kod do pamięci ram za pomocą zestawu
    przycisków.

    > Tam się liczył każdy bajt - kto dziś pamięta takie rzeczy :)

    A to uzasadnia, jakoś, ze dzisiaj, na x86 należy liczyć każdy bajt? Są
    układy gdzie trzeba, chociaż szczerze mówiąc to nawet na attiny 2313
    który ma 128B ram pisałem w C++.

    > I - co, można było ?? Można !

    I - co, można było?? Można!

    Michoo

  • 84. Data: 2013-03-07 23:57:40
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 07.03.2013 20:38, Anerys wrote:

    > Użytkownik "sundayman" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    >
    > Owszem, tak jest. Ale jakby to dobrze obwąchać, to krócej... ale czy
    > rzeczywiście o tyle krócej, ile relatywnie wzrosła moc sprzętu?
    > Uważam, że jeśli moc maszyny wzrosła o 20%, to także o 20% wzrosnąć
    > powinna szybkość renderu. A jestem niemal pewien, że wzrosła o 10, góóra
    > 15...

    Dane wzięte z d...? Bo pojawiły się zarówno nowe algorytmy jak i nowe
    sposoby programowania (shader anyone?) które przyspieszenie dały nie
    rzędu 20% a bardziej 200-2000%. (Kiedyś jedna klatka na kilka -
    kilkadziesiąt sekund, teraz 30-40 klatek na sekundę dobrej jakościowo
    grafiki na konsumenckim sprzęcie.)

    Michoo

  • 85. Data: 2013-03-08 00:07:57
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Michoo,

    Thursday, March 7, 2013, 11:57:40 PM, you wrote:

> [...]
    > rzędu 20% a bardziej 200-2000%. (Kiedyś jedna klatka na kilka -
    > kilkadziesiąt sekund, teraz 30-40 klatek na sekundę dobrej jakościowo

    http://pclab.pl/news52453.html 4.5 Tflops, 2688 rdzeni, 7.1 mld
    tranzystorów. Vsync do 80fps.

    Nie trzeba do tego elektrowni - ledwie 250W pobiera.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 86. Data: 2013-03-08 02:09:42
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > rzędu 20% a bardziej 200-2000%. (Kiedyś jedna klatka na kilka -
    > kilkadziesiąt sekund, teraz 30-40 klatek na sekundę dobrej jakościowo

    lepiej panie rezyseze :)
    A taki octane render, który śmiga prawie real-time (wykorzystuje kartę z
    CUDA) - super sprawa.

  • 87. Data: 2013-03-08 08:50:04
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2013-03-07 22:47, Michał Baszyński wrote:
    [...]
    > a co powiesz na to:
    > http://microcontroller.com/news/Zilog_Z8051.asp
    > ?
    A co powiesz na to (z tego samego newsa): "Last year NXP exited the 8051
    market". :-D

    Jedni wychodzą a inni wchodzą. :-D MCS-51 to chyba jest obecnie nisza i
    tym samym dobre miejsce dla mniejszych kompanii. Poza tym siła ludzkich
    przyzwyczajeń i strach przed nowym jest ogromna. Np. ostatnio wymieniłem
    moim starszym tuner TV-SAT na nowszy (HD). No i teraz dociera do mnie
    marudzenie że pilot ma inny rozkład klawiszy, że memu na ekranie jest
    inne itp. duperele. :-D Więc chętni na '51 też jeszcze długo będą i do
    tego zapewne nie tylko z powodów czysto ekonomicznych. :-D

  • 88. Data: 2013-03-08 08:57:38
    Od: Michal Schulz <m...@t...de>

    Am 07.03.13 23:18, schrieb sundayman:

    > a ja pierszy program pisałem na kartce w assemblerze Z80, na "komputer"
    > ZX81, który miał 1KB ramu, w czym połowa chyba na pamięć ekranu :)

    Ktos pamieta programy w assemblerze umieszczane w szostej stronie
    (0x600, a potem jakze czeste X=USR(1536)) pamieci na malym Atari? :-D

    > Tam się liczył każdy bajt - kto dziś pamięta takie rzeczy :)

    Ci ktorzy musza programowac ATtiny11

  • 89. Data: 2013-03-08 09:00:32
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2013-03-07 13:47, DJ wrote:

    > Zysk jest kryterium mądrości...?
    W tym kontekście jak najbardziej. Przecież celem działania każdego
    przedsiębiorstwa jest przynoszenie zysku jego właścicielom. I jeśli
    "generowanie potrzeb" takie zyski przynosi/zwiększa to jest tym samym
    mądrym (racjonalnym) działaniem.

    Hę? Ale so chodzi?

  • 90. Data: 2013-03-08 11:25:49
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości

    > A to uzasadnia, jakoś, ze dzisiaj, na x86 należy liczyć każdy bajt? Są
    > układy gdzie trzeba, chociaż szczerze mówiąc to nawet na attiny 2313 który
    > ma 128B ram pisałem w C++.

    Stwierdzenie "tam się liczył każdy bajt" + hasło 128B zawsze mi się kojarzy
    z zastosowanym przez nas rozwiązaniem w picco-GALu (1992 - może ktoś jeszcze
    pamięta to urządzenie).
    128bajtów RAMu 8751 starczało na program (FORTH), 2 stosy danych dla tego
    programu i stos procesora.
    Jedna z pierwszych instrukcji programu ustalała miejsce podziału tej pamięci
    na 2 części. W jednej program (już załadowany i w trakcie interpretacji) i
    stos danych do programowania EEPROMu, GALa (zazwyczaj zamazujący już
    wykonaną część programu). W drugiej rosnące na przeciwko siebie stos danych
    sterujących przebiegiem programu i stos procesora. Dane sterujące stopniowo
    się "zużywały", a z kolei każde zagłębienie pętli programu powodowało wzrost
    stosu procesora o 2 bajty.
    P.G.