    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Mon, 17 Aug 2015 10:41:21 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Przezroczyste aluminium
    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 17 sierpnia 2015 17:53:21 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

    > No, do tego uzywaja, bo znacznie lepsze, niz kwarcowe szklo :-)

    > Hm, piec niekoniecznie ma szybkie zmiany, to moze sie i nada.

    Nie chodzi tyle o zmiany w czasie, co o gradient. Wiadomo że gradient potrafi być
    wielokrotnie wyższy w stanach przejściowych, ale to gradient generuje naprężenie, a
    nie jego pochodna.

    > Ile sie w koncu klocilismy o "szybe ceramiczna", a ja sie ciagle nie
    > dowiedzialem czy to jest dobrze przezroczyste i czym to sie niby rozni
    > od szkla :-)

    Szkło w książkowej teorii jest amorficzne. Ceramika jest krystaliczna. W
    rzeczywistości, to co znamy z realu, to wszystko jest jakaś mieszanina jednej i
    drugiej struktury, a nazewnictwo, szczególnie potoczne, może być mylące.

    > A jak sie nie nada - sily na wzierniku male, mozna uzyc kwacu, jesli
    > sie lepiej nadaje :-)

    Na wziernik stanowczo lepiej kwarc, bo ma mniejszą przewodność cieplną. Tyle że kwarc
    nie wytrzyma aż takiej temperatury.

    > Ze szkla ?

    W moich najbardziej mrocznych marzeniach :-)
    Tak naprawdę raz byłem dość blisko do przekonania szefostwa na mały projekcik r&d.
    Ale Szwed wystraszył się że zrobię coś niezniszczalnego i popsuję rynek :-)

    > I znow - niekoniecznie sa duze gradienty temperatur, i przestrzenne i
    > czasowe.

    To jest relatywne. Jak wymiennik jest duży, to gradienty nie muszą być duże, żeby
    spiętrzenia naprężeń gdzieś wyszły wysokie.

    > Hm, na wymiennik to jest potrzebny material o wysokiej przewodnosci
    > cieplnej.

    No ten Twój alon ma prawie tyle przewodności, co nierdzewka austenityczna. Do tego
    świetną przenikalność dla podczerwieni. Do tego mimo wszystko 3.5 raza mniejszą
    rozszerzalność cieplną od 316. Doskonale by się nadał gdyby był ciągliwy, a niestety
    jest kruchy. Chyba że się mylę, to mnie popraw, bo o strukturze krystalicznej jakoś
    niewiele zdołałem znaleźć.

    > A dodatkowo taki, zeby sie dalo z metalowymi rurami polaczyc.
    >
    > No chyba, zeby tak reaktor i rury tez ze szkla/ceramiki ...

    Dokładnie, żadne rury nie potrzebne. Lab on chip poszukaj. A jak znajdziesz, to wtedy
    think big :-)