    From: g...@s...invalid (Adam Wysocki)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Radio samochodowe do ogrzewania tylnej szyby
    Date: Mon, 19 Mar 2018 16:11:39 +0000 (UTC)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Zrob, bedziesz wzbudzal respekt :-)

    Szczególnie u złodziei :) To byłby już trzeci raz.

    > A ta 2m nie bedzie odbierala UKF ?
    >
    > Ta od CB tez powinna, a zwrotnica nawet prostsza.

    Pewnie "jakoś" będzie, ale wolałbym pociągnąć je prosto do transceivera,
    tym bardziej że obie też nadają.

    Podejrzewam, że ta od CB mocno tłumi UKF przez wbudowaną cewkę.

    > IMO - pierwsza to ciekawy dipol, zakladajac, ze masz typowa szybe
    > poziomymi paskami.

    Mam.

    Tylko czy na pewno dipol? Mi to wygląda jak pętla dla ubogich. Właśnie
    druga wygląda jak dipol -- jedna część w postaci grzałki (odseparowanej
    cewkami od instalacji DC), druga część w postaci karoserii.

    > Drugi uklad wzmacnia napiecie wygenerowane miedzy grzalką a karoseria
    > pojazdu.

    A pierwszy nie? To nie jest wzmacniacz symetryczny... choć, oczywiście,
    jeśli tak będzie lepiej, to się zrobi wzmacniacz symetryczny zamiast
    wrzucania gotowca (który zresztą leży w pudle z przydasiami, więc nawet
    kupować nie trzeba :) ).

    > I wejscie IMO moze byc tez z konca "masowego",

    Czemu tak? Mniejsze zakłócenia z zasilania, bo puszczone dodatkowo przez
    indukcyjność szyby?

    > i moze byc lepie po umasieniu wzmacniacza przy szybie ...

    Właśnie, umasienie wzmacniacza... tu są trzy opcje.

    1. Umasienie z koncentryka, idącego do radia (czyli tak jak narysowałem).
    Zaleta to puszczenie osobno masy radiowej (ekranem koncentryka) i ogólnej
    (karoserią) za wzmacniaczem. Wada to to, że antena zbiera względem
    karoserii, nie względem masy radia.

    2. Umasienie przy szybie, niepodłączanie ekranu koncentryka przy
    wzmcniaczu (ekran będzie podłączony po stronie radia, czyli tak, jak
    proponujesz). Wada to osobne masy (wzmacniacz będzie umasiony przy
    szybie, a radio spodziewa się sygnału umasioneg oprzy radiu), co może
    zwiększyć zakłócenia. Zaleta to to, co było wadą wyżej.

    3. Umasienie i z koncentryka, i z szyby. To eliminuję, bo się zrobi pętla
    masy, a może część prądu zasilającego szybę może pójść przez koncentryk.

    Idealnie byłoby mieć wzmacniacz różnicowy (i zasilać z masy radia) lub np.
    transformator 1:1 (i zasilać wzmacniacz z masy szyby), tylko czy to
    konieczne?

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]