  • 71. Data: 2011-04-29 20:31:24
    Temat: Re: Starzenie metalu
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 29 Apr 2011 16:15:51 +0200, Robert Tomasik wrote:

    >Jak się dokładnie nazywa, to ja już po tylu latach nie pamiętam, bo to
    >znowu istotnego znaczenia nie miało. W każdym razie idea zabiegu jest taka,
    >że się uwzględnia, że w wyniku czasu własności wytrzymałościowe elementów
    >ulegną pogorszeniu.

    O ile pamietam to nie zaklada sie tam ze np wytrzymalosc spadnie o
    polowe, tylko wlasnie ze dajemy 1mm naddatku.

    A tak prawde mowiac - wychodzi ci z obliczen grubosc np 0.5mm, z
    wymaganym wsp bezpieczenstwa 1.6 wyjdzie raptem 0.8, wiec dodajesz dwa
    naddatki po 1mm - o ile pamietam nie jest okreslone ile, i juz z
    czystym sumieniem mozesz zaordynowac blache 6mm.
    Zawsze bylo z 6mm robione i nigdy klienci nie narzekali, to powazny
    kociol ma byc a nie puszka na piwo jednorazowego uzytku :-)

    J.

  • 72. Data: 2011-04-29 21:00:42
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    wiadomościnews:ipeaf7$ch5$1@news.onet.pl...

> [...]
    > że się uwzględnia, że w wyniku czasu własności wytrzymałościowe elementów

    Nie czasu tylko eksploatacji.
    Konrad

  • 73. Data: 2011-04-29 21:04:40
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 28 Kwi, 16:27, "Alex Sharon" <a...@s...ca> wrote:
    > "Konrad Anikiel" <a...@g...com> wrote in message

    x.googlegroups.com...

> [...]
    > baniakow, zmuszam dla praktyki do obliczen na piechote i wyjasnien w jaki
    > sposob dobrali materialy, naprezenia, wspolczynniki bezpieczenstwa, dodatki
    > na korozje, erozje, metod inspekcji (NDE), testingu oraz ekonomiczne
    > uwarunkowanie.
    >
    > Obecnie ASME I (Power Boilers), rurociagi wg ASME B31.1 oraz nuklearne
    > przepisy ASME NH, juz uzywaja pelzanie w przepisach.
    > Podobnie w EN 13445 ASME, gdzie naprezenia sa rowniez zaleza od czasu.
    > Dodatkowo, uwzglednia sie fakt ciaglego monitorgu "in-service"
    > Inny sprawa to rowniez obliczenia wytrzymalosci spawow w podwyzszonych

    Swietnie maja ci Twoi inzynierowie, ale ciesze sie ze sie w koncu
    przyznales ze SecVIII-1 nie ma obliczen o ktorych wczesniej pisales.
    Konrad
    PS wartosci naprezen bierze sie z tabeli a nie z appendixu. Tam jest
    napisane na poczatku, ze te wartosci wylicza komitet a nie uzytkownik.
    Szkolisz przyszlych czlonkow konitetu?

  • 74. Data: 2011-04-29 21:09:01
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 28 Kwi, 17:37, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Ta lufa to tak tylko przykladowo byla.

    W urzadzeniach cisnieniowych jak za dlugo przykisisz cos w magazynie
    to nie mozesz potem uzyc bo sie przepisy w miedzyczasie zmienia i nikt
    ci nie pozwoli tego wlaczyc do ukladu. W wojsku tez regulaminy jakies
    chyba sa...
    Konrad

  • 75. Data: 2011-04-30 11:51:20
    Od: "Alex Sharon" <a...@s...ca>

    "Konrad Anikiel" <a...@g...com> wrote in message
    f.googlegroups.com...

> [...]

    > PS wartosci naprezen bierze sie z tabeli a nie z appendixu. Tam jest
    > napisane na poczatku, ze te wartosci wylicza komitet a nie uzytkownik.

    Appendix wyjasnia, w jaki sposob wartosci w tabeli zostaly policzone,
    pelzanie zostalo wlasnie uwzglednione:

    Podalem juz poprzednio:

    (1) the allowable stress given by the criteria based on yield and ultimate
    strength,

    (2) 67% of the average stress to cause rupture in 100,000 hours,

    (3) 80% of the minimum stress to cause rupture in 100,000 hours

    (4) 100% of the stress to cause a minimum creep rate of 0.01%/1000 hours.

    > Szkolisz przyszlych czlonkow konitetu?

    Widze, ze napraszasz sie na "pissing contest":-)
    BTW, uczestniczylem w pracach subkomitetu ASME przez szereg lat
    Alec

  • 76. Data: 2011-04-30 14:47:20
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 30 Kwi, 13:51, "Alex Sharon" <a...@s...ca> wrote:
    > BTW, uczestniczylem w pracach subkomitetu ASME przez szereg lat

    Wiem, dlatego nie powiedzialem ze bzdury opowiadasz, tylko
    naprowadzilem Cie na wlasciwa odpowiedz...
    Konrad

  • 77. Data: 2011-04-30 17:40:45
    Od: " " <l...@W...gazeta.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > P.S. wyklad na studium wojskowym:
    >
    > .... lufy karabinow i pistoletow sa wytwarzane ze stali
    > analogicznej.
    > -panie plk, co to jest stal analogiczna ?
    > -no wiecie, to jest stal o podwyzszonej wytrzymalosci .. dobra na
    > lufy.
    >
    > [przewraca kartke konspektu] ".. jak na lufy dzial i mozdzierzy".

    Dobre :) Ja miałem pytanie na egzaminie z metaloznawstwa u prof. z dużym
    poczuciem humoru, który mieszał to poczucie z dużą dawką sarkazmu. Pytanie na
    egzaminie ustnym było takie: "z czego robi się szyny?" ... cisza na sali
    (zdaje trzech studentów). Odpowiedź: "stal austenityczna, bo wzmacnia się pod
    naciskiem i trudnościeralna itd, itp."... Drugie pytanie: "z czego robi się
    gąsienice w czołgu?"... Wtedy każdy z nas zaczął wymyślać różne teorie,
    dopasowywać własności stali do zapotrzebowania jakie jest na sprzęt wojskowy,
    a odpowiedź była taka: "z byle czego!!! Bo po co komu dobra gąsienica jak
    jednym pociskiem rozpierd.li pół czołgu!!! :D:D:D ".. Inne pytanie jakie
    często padało to: "jak rozróżnić stal od żeliwa", ale to chyba każdy wie jak
    kiedyś sprawdzało się zlewy :)

    Natomiast co do samej armaty, to nie wydaje mi się, żeby czas składowania
    wpływał na własności materiału jeśli armata jest dobrze konserwowana. Ja
    bardziej bym rozważał w jaki sposób była składowana. Nie wczytywałem się ile
    waży taka armata, ale biorąc pod uwagę, że sposób podparcia podczas
    składowania nie jest w stanie odciążyć całej masy armaty, to wydaje mi się, że
    trzeba brać pod uwagę relaksacje naprężeń, zmianę odkształceń itd. Jeśli
    będzie ona składowana w pozycji poziomej (podparta na całej długości) to z
    czasem (ale to zapewne baaardzo długim) nastąpi zmiana jego o przekroju
    poprzecznego i trzeba by zmierzyć ponownie odchyłkę kołowości. Ponieważ armaty
    te mają zapewne znacznie mniejszy stosunek Re do masy własnej,od
    małogabarytowych konstrukcji, dlatego nie porównywałbym tego z mieczem,
    którego stosunek wytrzymałości do masy jest pewnie znacznie większy niż dla
    konstrukcji wielkogabarytowych.

  • 78. Data: 2011-05-01 09:16:34
    Od: " " <l...@W...gazeta.pl>

    Alex Sharon <a...@s...ca> napisał(a):

> [...]
    > Dodatkowo, uwzglednia sie fakt ciaglego monitorgu "in-service"
    > Inny sprawa to rowniez obliczenia wytrzymalosci spawow w podwyzszonych

    W odniesieniu do PN-En 13445-3 to do jakiego zakresu odnosisz się co do
    obliczeń naprężeń projektowych? Bo coś mi się wydaje, że są tu mocno pomylone
    pojęcia i chyba ktoś myli pełzanie z relaksacją naprężeń (którą zajmuje się
    reologia). Inna sprawa to taka, że w przepisach PN-EN 13445 należy rozważać
    osobno 3 przypadki obliczeń: dla zakresu sprężystego, dla zakresy
    zmęczeniowego i dla zakresy plastycznego (pełzanie). Wartości naprężeń
    dopuszczalnych dla zakresy sprężystego ocenia się na podstawie granicy
    sprężystości (doraźnej 0,1% lub 0,2%), lub wytrzymałości, podzielonej przez
    odpowiednie współczynniki bezpieczeństwa. Na podstawie starych przepisów
    WUDT-UC można z łatwością zauważyć, że wzory na grubość ścianki baniaka to nic
    innego jak stan błonowy wsadzony do twierdzenia HMH i przyrównane do
    dopuszczalnych naprężeń rozciągających. Ale to wszystko jest wyprowadzone
    wyłącznie dla zakresu sprężystego, czyli zakresu, gdzie temp. pracy nie
    przekracza tzw. temp. granicznej!! W stalach węglowych spadek granicy
    plastyczności następuje w temp. ok 400 stopni. Na charakter obciążenia wpływa
    nie tylko temp., ale też czas trwania i wartość naprężeń. Uwzględniając te
    czynniki wprowadza się tu temp. graniczną, czyli taką przy której granica
    plastyczności jest równa wytrzymałości na pełzanie. Wtedy to dopiero można
    zajmować się zakresem plastycznym materiału i obliczenia ręczne (poza pewnymi
    prostymi i znanymi przypadkami) metodami: "kalkulator i ołowek" nie da się
    policzyć.

    Jestem ciekaw, gdzie przepisy ASME i PN-EN mówią, że jeżeli materiał pracuje w
    temp. poniżej wartości granicznej to trzeba brać pod uwagę pełzanie, czyli
    płynięcie w skutek znacznego obniżenia granicy plastyczności, gdzie mnateriał
    nie może być już modele Hooka, gdzie naprężenia=siła/przekrój.

  • 79. Data: 2011-05-01 09:24:52
    Od: " " <l...@W...gazeta.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > na to zeby mimo wad materialu nie zabraklo.
    > A wady sa na etapie produkcji (niedokladnosci wykonania itp) oraz

    Panowie co za bzdury się tu wypisuje... Przepraszam, ale w obliczeniach
    grubości ścianki elementu walcowego nie uwzględnia się NIGDZIE pełzania. Jest
    tzw. naddatek c3 na dodatkowe obciążenia konstrukcji itd, itp. który nazywany
    jest naddatkiem niewiedzy. Tzn. jeśli nie wiesz co może jeszcze wpłynąć na
    uszkodzenia zbiornika to dajesz dodatkowo 2mm naddatku i już. Jeśli zaś zakres
    plastyczny (pełzanie) nastąpi to wtedy do obliczeń przyjmuję się inną wartość
    naprężeń dopuszczalnych (granicę na pełzanie).

  • 80. Data: 2011-05-01 09:34:06
    Od: " " <l...@W...gazeta.pl>

    <l...@W...gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
    > plastyczny (pełzanie) nastąpi to wtedy do obliczeń przyjmuję się inną wartość
    > naprężeń dopuszczalnych (granicę na pełzanie).

    Naddatek c3 dodatkowo służył do "uwalenia" inżyniera (znam z kilku opowieści
    od osób, które przez wiele lat tworzyło w pewnej części te przepisy). Bo jeśli
    go nie uwzględniłeś, a coś się ze zbiornikiem stało to odpowiadał za to błąd
    inżyniera, gdyż nie uwzględnił dodatkowych naprężeń.