  • Data: 2017-05-31 17:04:34
    Temat: Re: Upał w służbie ludzkości ;)
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    dyskusyjnych:d15e3d4e-795f-4365-a6f3-1fab09730ea5@go
    oglegroups.com...
    W dniu środa, 31 maja 2017 19:59:53 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:

    >Rydzyk chciał podgrzać sobie basen i wyszło tak jak miało wyjść.

    Tzn podgrzal sobie basen czy nie ?

    Pierwsze z brzegu dane
    http://www.newsweek.pl/polska/geotermalna-inwestycja
    -o-tadeusza-rydzyka-w-toruniu,artykuly,379875,1.html

    2.3 km glebokosci i 61 stopni C.

    Do ogrzewania sie nadaje, do energetyki IMO nie.
    A wyzszej temperatury nie bedzie, chyba, ze glebiej nawiercisz.

    >Trzeba było wykorzystać odwierty po tych co szukali gazu łupkowego.
    >Może i nic nie znaleźli, ale dziur nawiercili :-)

    Jak najbardziej tak, ale jesli im szczelinowanie nie wyszlo, to czy
    tam na koncu jest dobry przeplyw ?

    >Nie, nie za mała. Są różne cykle niskotemperaturowe.

    Moze i sa, ale termodynamika jak na razie jest nieublagana.
    Przy temperaturach powiedzmy 61 i 11 C, 334 i 284 K, maksymalna
    sprawnosc to 15%.

    320m3 /h ? Wychodzi mi 19MW mocy cieplnej, przy zalozeniu, ze naprawde
    podgrzewa o tych 50 stopni.
    3MW mocy elektrycznej.
    W praktyce to ciekaw jestem czy uzyskasz choc polowe tego.

    No i trzeba gdzies znalezc chlodnice co ma 11C.
    Latem bedzie problem, zima ... i co z tym cieplem, do rzeki ?
    Przydaloby sie choc 31C, zeby dom ogrzewac, a wtedy sprawnosc spada.
    No ale 1MW do zasilenia Szkoly pewnie by starczyl i jeszcze dla
    sasiadow zostalo.
    Tylko czy da sie 30 tys takich inwestycji zrobic w calym kraju ?

    P.S. Jesli dobrze licze, to ten 1MW przynosilby ~500zl/h, 4.4mln
    rocznie ... odwiert nawet w sensownym czasie sie zwroci ..

    >Zresztą co tam Kalina: powyżej 31C da się z takiego źródła napędzać
    >turbinę na nadkrytycznym CO2.
    >Właśnie robię projekt dla koreańskiego klienta: dodatkowy moduł do
    >istniejących siłowni, odbierający ciepło od spalin dotychczas
    >uznawanych za doszczętnie wyssane z energii.
    >Turbiny na SCO2 są bardzo proste, nie ma skraplacza, dolne źródło to
    >zwykła chłodnica powietrzna,

    przy 15MW mocy cieplnej to moze i zwykla, ale tez duza.

    >zamiast pompy kondensatu- malutki wirnik na wspólnym wale z turbiną.

    Malutki ? Chyba calkiem spory.
    Do kondensatu wystarczylby malutki :-)

    >Żaden tam nowy wynalazek, od ponad 10 lat wszystkie największe firmy
    >energetyczne rozwijają taką technologię i oferują swoim klientom.
    >Wszystko miniaturowe, bo to ma wysoką gęstość energii.

    To podaj jakies przykladowe parametry.
    Wielkosc, masa, temperatury pracy, moc ..

    >Jeszcze chwila i zaczną to wkładać w silniki odrzutowe w samolotach
    >pasażerskich, radykalnie zwiększając ich sprawność.

    Troche powatpiewam w te radykalnie.
    Na razie to sie chyba realizuje w elektrowniach, gdzie spaliny z
    turbiny gazowej podgrzewaja ... kociol parowy.

    A w samolocie - zysk niewielki, a masa musi latac ...

    >Widziałem nawet wymiennik do tego. Ciśnienie wysokie, więc rurki
    >muszą być malutkie. Takie jak do igieł chirurgicznych.

    NASA miala silnik Stirlinga sredniej mocy. I cos sie juz nie chwali, a
    ponoc dobry byl.

    >Plus metan, rzecz jasna.

    A to wtedy cos sie boje, ze z tego metanu bedzie znacznie wiecej
    ciepla niz kopalni :-(

    J.