  • Data: 2018-05-09 16:10:38
    Temat: Re: Wielkość kół w wielkich wywrotkach.
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    dyskusyjnych:3aa1e86d-0e2f-4490-bdf2-1e6d2b7fbd37@go
    oglegroups.com...
    W dniu środa, 9 maja 2018 21:39:47 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:

    >Zaczynasz tchórzliwie uciekać w liczby :-)

    >Ale spróbujmy bez liczb, żeby nie było nudno. Jakie naprężenie jest w
    >obcasie? Jednoosiowe ściskanie. Materiał? Liniowo sprężysty. Wszystko
    >proste.
    >Energia odkształcenia jasna jak Słońce, do znalezienia w wikipedii.
    >A teraz opona. Tam energia odkształcenia idzie trochę w podwyższenie
    >ciśnienia powietrza, [...]

    Nie o to chodzi. Koniec obcasa generuje jednak tych 30 atm, i asfalt
    plynie.
    A klocek bieznika opony generuje 2.4atm, bo ja tak pompuje.

    I juz plynie wolniej.

    To plyniecie niestety jest bardziej skomplikowane, nie tylko cisnienie
    sie liczy.
    No i rowerzysta nie moze sie rownac z ciezarowka w kwestii s

    >a trochę w dwuosiowe naprężenie powłokowe w oponie: duże obwodowe i o
    >połowę mniejsze wzdłużne. Jeszcze naprężenie gnące gdzieś tam trochę
    >pochłonie, jeszcze trochę naprężenie radialne (w poprzek grubości
    >opony). Zależność między ciśnieiem powietrza w oponie a tymi
    >naprężeniami w gumie nie jest liniowa.
    >A to od tych naprężeń w gumie zależy odkształcenie opony i
    >powierzchnia styku z podłożem. I co zrobimy z tymi nieliniowościami?

    ja bym nic nie robil. Jesli to nie jest opona z cyklu "P zero", to
    jest jednak dosc wiotka, i cisnienia beda sie zgadza.
    W przyblizeniu, ale jednak.

    J.