  • Data: 2019-10-10 16:41:16
    Temat: Re: Z80 jako jedyna szansa w postapokalipsie
    Od: s...@g...com szukaj wiadomości tego autora

    W dniu czwartek, 10 października 2019 03:34:35 UTC-5 użytkownik Atlantis napisał:

    > Z taką wiedzą jest tak, że szybko się zaciera w pamięci, ale nauczenie
    > się tego przychodzi bardzo szybko. Nie trzeba na nowo zrozumieć tematu,
    > tylko odświeżyć trochę podstawowych informacji.
    >
    > Sam pomysł wydaje mi się trochę bezsensowny.

    Nie do konca. Ja go rozumiem nieco inaczej. Nie chodzi o sam cpu. A o cala otoczke
    czyli aby nie utrudniac wspolpracy cpu z czymkolwiek przez sztuczne problemy.

> [...]
    > Dlatego na przykład na Spectrum nie dało się odpalić CP/M - Sinclair
    > uznał, że będzie prościej, jeśli ROM umieści się na początku przestrzeni
    > adresowej. Usuwało to konieczność dodawania logiki odpowiedzialnej za
    > tymczasowe ustawienia adresu procedury wykonywanej po resecie, bo
    > znajdowała się ona pod 0x0000. Problem w tym, że CP/M chciał mieć w tym
    > miejscu RAM. Dlatego jedyną szansą na odpalenie tego systemu na
    > "gumiaku" było skorzystanie ze stacji dysków FD3000, która tak naprawdę
    > była osobnym mikrokomputerem z własnym CPU, a Spectrum robił za terminal.

    Tego typu problemy istnieja dzis ale dzieki mocy obliczeniowej i ilosci pamieci nas
    to nie boli.
    Trzeba robic polling na usb zeby klawiature czytac? Kto sie przejmuje? CPU ogarnie.
    Trzeba mozolnie malowac literke piksel po pikslu? No i co? Biblioteka to robi...

    W efekcie od nacisniecia klawisza do literki na ekranie uplywa nadal 20-50ms. Czasem
    wiecej, czasem mniej, ale nie mniej niz za czasow 8bit...

    O tego typu problemikach na wyzszych warstwach juz nie pisze bo to zwyczajne zycie.
    Ale biblioteki, konwertery wszelkiej masci zalatwiaja sprawe.

    Dzis na malinie sie macha pinami w bashu. Albo puszcza jakies przeliczenia w
    "chmurze" lub zdalnie. Co tam puszczanie cpm na stacji dyskow...

    > Takich pułapek w tamtych czasach było całe mnóstwo. Tak więc pomysł
    > zrobienia "uniwersalnego" systemu do Z80 to mrzonka. Może on byc co
    > najwyżej uniwersalny w tym sensie, że udostępni się kod, który
    > użytkownik będzie musiał dostosować do swojego sprzętu.

    Zgadzam sie z tym w zakresie wyboru cpu. Mysle ze mozna bylo dobrac lepiej zestaw
    preppersowy pod tym wzgledem.
    Arduino bylo by chyba lepsze. Duzo prosciej sie z tym interfejsuje, nakupic plytek z
    wszelkim IO/czujnikami/przekaznikami jest prosto.

    Troche problem zeby kompilowac na arduino nie majac PC. Ale mysle ze do ogarniecia...

    > Poza tym jeśli już myślimy o "postapokaliptycznej" rzeczywistości, to
    > nie należy zapominać o podstawowym kryterium, jakim będzie brak
    > Internetu. Ludzie przyzwyczaili się do wygody, jaką zapewnia sieć.
    > Mnóstwo problemów da się obecnie rozwiązać od ręki, szukając podobnych
    > pytań na stackoverflow albo forach. Jeśli nic się nie znajdzie, to
    > zawsze można kogoś dopytać. Jeśli nagle miałoby tego zabraknąć, to
    > większość projektów stanęłaby w miejscu. Inne posuwałyby się do przodu
    > bardzo wolno, o ile ich autorzy pomyśleliby o zgromadzeniu zapasu
    > literatury, datasheetów i narzędzi. :)

    Dlatego tak wazne jest uproszczenie calosci i wprowadzenie jednolitych standardow. I
    w tym zakresie by mi sie ten projekt podobal. Ale to walka z wiatrakami.

    > Sprzęt będzie najmniejszym problemem. Komputerów jest wszędzie pełno
    > dookoła. I nawet atak z użyciem EMP tego nie zmieni. :)

    Tez tak sadze.