    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Zmiana sposobu jazdy?
    Date: Thu, 22 Mar 2018 23:06:52 +0100
    <p86naq$nhr$1@node1.news.atman.pl> <p86p0u$vtf$8@node1.news.atman.pl>
    <p86pp3$q14$1@node1.news.atman.pl> <p86rah$vtf$10@node1.news.atman.pl>
    <p88gvg$ham$1@node2.news.atman.pl> <p88k4f$phk$4@node2.news.atman.pl>
    <p898nc$7t6$2@node2.news.atman.pl> <p8992d$5b7$1@node1.news.atman.pl>
    <p8ejpj$fip$1@portraits.wsisiz.edu.pl> <p8emav$6fm$1@node2.news.atman.pl>
    <p8enos$a8p$4@node1.news.atman.pl> <p8k3le$msf$1@node1.news.atman.pl>
    <p8kv96$ql8$2@node2.news.atman.pl> <p8ll92$7n3$1@node1.news.atman.pl>
    <p8lmfi$sr6$4@node1.news.atman.pl>
    <s...@l...localdomain>

    W dniu 2018-03-21 o 23:13, tom pisze:

    > Zaraz, zaraz... Ono jest już scałkowane, bo podawane w l / 100 km.
    >
    > Skąd Wasze przekonanie, że przyspieszając szybciej zużywacie mniej paliwa?
    > Trochę rozumiem argument o sprawności, ale jak wolniej przyspieszam, to potrzebuje
    > mniej mocy i jeśli to podzielę przez mniejszą sprawność, to wciąż może wyjść mniej
    paliwa.

    Pomijając wszelkie teoretyczne rozważania - po prostu tak jest,
    przynajmniej w moim aucie. Zresztą, moze nie na kursach prawka, lecz w
    szkołach doskonalenia technik jazdy też tak uczą w stosunku do innych aut.

    Wracając do mojego - mam diesla (3l) ze sprężarką. Liczydło pokazuje mi
    zużycie - można oczywiście dyskutować na ile jest ono prawdziwe. Ale
    bazując na odczytach, jest spora różnica w zużyciu paliwa przy
    flegmatycznym ruszaniu vs ruszaniu z użyciem sprężarki. Oczywiście na
    korzyść drugiego. Trzeba poznać auto by zyskać przekonanie. Jeśli w
    danych warunkach auto pali 10.5l przy świadomym rozpędzaniu, to przy
    flegmatycznym ruszaniu 12l nie jest niczym niezwykłym. Prędkości miejskie.

    Na chłopski rozum interpretuję to tak, że turbina mocno podnosi
    sprawność. To tak jakbyś zupełnie inny silnik miał pod maską. To nie są
    niuanse. Jakiś czas temu padła mi turbina, auto jeździło strasznie.
    Ciężko było utrzymać prędkość rzędu 120km/h pod wzniesienie na
    obwodnicy, którą codziennie jeżdżę. Z turbiną bez problemu osiągam
    230km/h - więcej nigdy nie próbowałem. Owszem, tryb awaryjny też coś
    może mieszać więc nie wiem jaki jest rzeczywisty wpływ tejże turbiny. W
    każdym razie średnie zużycie paliwa bez turbiny było większe o jakieś 30%.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek