    From: Grzexs <g...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: przypomniało mi się...
    Date: Sun, 15 Sep 2019 15:14:06 +0200

    > Do czego ten odkurzacz?
    > Do zbierania rozsypanych rdzeni?
    > Poważnie pytam bo to nie moja epoka...

    Produkcja była ręczna. Tak, ręczna! Była taka ramka-matryca z wyciętymi
    otworkami na te rdzenie. Te otworki były podłużne i tak wycięte, że
    rdzenie wchodziły bokiem, znaczy ustawiały się dziurką na bok pod kątem
    45°. Na tę ramkę sypało się rdzenie garścią i podłączało odkurzacz,
    który wsysał rdzenie w te otworki. Pod spodem była taśma klejąca, czy
    raczej jakiś arkusz klejący (musiał przepuszczać powietrze przecież).
    Nadmiar był, zdaje się, wydmuchiwany sprężonym powietrzem, ale nie
    pamiętam, ale po coś tam było dmuchane. Po zdjęciu tej ramki, na arkuszu
    zostawały nastroszone rdzenie. Sprawdzano lupą, czy rdzenie nie są
    popękane, a potem zgrabne ręce pań tam pracujących przewlekały przez
    rdzenie druciki - poziomo (pierwszy krok był bardzo trudny i ryzykowny,
    nie każdy potrafił to zrobić), potem pionowo (tu ciut łatwiej, bo były
    już usztywnione), a potem długi drucik ukośny. Na brzegu były chyba
    jakieś kołki do mocowania tych przewodów. I taka mata wielkości kilka na
    kilka cm trafiała gdzieś dalej.

    Ja tam miałem tam praktyki, jak już w zasadzie nie produkowano tych
    pamięci, wyjątkowo robiono to tylko na części zamienne. Pamiętam pustą
    wielką halę, która - jak opowiadali pracownicy - kiedyś cała była
    przeznaczona na montaż tych pamięci.

    --
    Grzexs