  • Data: 2017-11-26 19:52:33
    Temat: Re: sensowny zestaw głośników?
    Od: Marek S <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2017-11-26 o 12:03, JaceK pisze:
    > Czy możecie polecić jakiś sensowny zestaw głośników do komputera?
    > Prawdopodobnie większość na rynku to zwykłe "pierdziawki", ale może coś
    > z tego asortymentu wyróżnia się z tłumu na plus?

    Jako audiofil, ale taki, który wierzy w prawo Ohma, ufa pomierzonym
    parametrom, nie wierzy grubościom podkładek pod DVD i samodzielnie
    tworzy i mierzy zestawy głośnikowe - powiem krótko: żadne nie dadzą
    nawet zbliżonego efektu w stosunku do tego co można uzyskać. Głośniki
    buduje się do warunków akustycznych pomieszczenia. Pomieszczenie trzeba
    wygłuszać etc.

    Testy w czasopismach komputerowych są g... warte. Nikt niczego nie
    mierzy a się wypowiada.

    A teraz konkretnie: pamiętaj o tym, że pierdziawką jest nie tylko
    głośnik, ale i karta dźwiękowa. Albo inaczej: najgorszy element układu
    określa jakość końcową. Jeśli z karty dźwiękowej wyprowadzasz sygnał
    optyczny do wzmacniacza, to wtedy możesz uznać, że masz super kartę, bo
    nawet najtańsza gwarantuje najwyższą (możliwą w komputerze) jakość.
    Zostawiam sobie jednak furtkę - być może istnieje jakieś rozwiązanie
    techniczne pozwalające na odtwarzanie w kompie DVD-audio lub SACD. Wtedy
    i komputer pozwoli na jakość ... ale nie wiem po co skoro taniej kupić
    stacjonarny odtwarzacz.

    Jeśli natomiast używasz karty ze wzmacniaczem wbudowanym, to jakość z
    definicji będzie kiszkowata w sensie zakłóceń, przesunięć fazowych,
    separacji kanałów, zniekształceń i pewnie innych parametrów, o których
    dyskutować nie chcę bo to nie jest właściwe forum do tego.

    Zakładam więc, że dobra jakość w/g Ciebie to będzie taka, której dźwięk
    nie będzie znacząco ranił uszu. A jak nasz mózg docenia jakość ? W
    bardzo dużym uproszczeniu tak, że basy przy cichym słuchaniu (= niskiej
    mocy wzmacniacza) muszą być bardzo mocne (wynika to z krzywej słuchu) a
    i wysokie tony również. środek powinien być sporo niższy.

    Jakie z tego wnioski? Ano takie:

    1. Kup koniecznie głośniki z subwooferem wyposażonym we własny
    wzmacniacz. Żadna karta wbudowana nie dostarczy wystarczającej mocy.

    2. Subwoofer powinien być fizycznie sporo większy od pozostałych
    głośników. Z małego głośnika nie da się uzyskać głośnych basów nawet
    jeśli kilowaty w niego wpakujesz. Co najwyżej smród spalenizny poczujesz
    bo prawa fizyki obowiązują.

    3. Głośniki średnio i wysokotonowe wymagają minimalnych mocy w stosunku
    do głośników basowych więc głośniki mogą być stosunkowo małe.

    4. Rodzaj obudowy dla średnich i wysokich tonów? Hmmm... jeśli na
    wejściu masz niską jakość to nie dbaj o to. Plastik czy drewno zrobią
    niewielką różnicę. Tak naprawdę chodzi tu o masę materiału (też w
    ekstremalnie sporym uproszczeniu) aby nie wpadał w rezonanse. 100g
    plastiku da podobny efekt do 100g płyty pilśniowej czy innego szajsu.

    5. Unikaj raczej głośników, które mają otwory bassreflex w sekcji
    średnio i wysokotonowej. Te otwory stosuje się wyłącznie w głośnikach
    niskotonowych do kształtowania charakterystyki. Przy wyższych tonach są
    one źródłem dziur w widmie częstotliwościowym i stanowią jedynie
    wizualne efekty specjalne.

    6. A o co zadbać jeszcze? O to aby głośniki średnio i wysokotonowe
    przenosiły w miarę równomiernie. By nie miały paskudnych dla ucha
    rezonansów.

    A co konkretnie mógłbym zaproponować? Logitech sprawdza się w tej
    materii. Jeśli 700zł to nie problem to Z623. Aczkolwiek 2x tańszy Z533
    również da niezłe wrażenia. Te drugie bym wybrał. Ich cena jest bardziej
    adekwatna do jakości.

    Być może w tańszych też coś znajdziesz, ale nie znam modeli więc na
    własnym uchu musisz polegać - o ile jest gdzie je odsłuchać. Doradzam
    te, które znam i brzmią bardzo dobrze w kategorii głośników komputerowych.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek