  • Data: 2019-01-21 21:28:29
    Temat: Re: tamron 18-250 i dziwny temat
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 21.01.2019 o 20:43, Krzysztof Halasa pisze:

    > Wartości "liczby przysłony". Przysłona to element mechaniczny, trudno by
    > jego parametry zmieniały się wraz ze zmianą obiektywu, w którym jest
    > akurat zamontowany (mam taki obiektyw na biurku).
    >
    > LP to twór sztuczny, ale można go używać tak jak używa się ogniskowej -
    > zarówno LP jak i ogniskowa bez podania konkretnych wymiarów matrycy
    > niczego nie opisują.

    > Przeciwnie, to jest właśnie ta sama bajka.
    > Jeśli nie pasują Ci inne matryce, to wstaw tu sobie jedną matrycę, ale
    > pracującą raz w trybie crop, a raz w pełnym.

> [...]

    Problem polega na tym, że dawno temu fotografowie umówili się, że
    światłosiła obiektywu to stosunek średnicy przedniej soczewki do
    ogniskowej. Wprowadzając inną definicję wprowadzasz zamieszanie.
    Oczywiście klasyczna definicja ma wady, zwłaszcza dawniej, kiedy nie
    było powłok przeciwodblaskowych, a szkło optyczne bardziej absorbowało,
    te same wartości przysłony w różnych obiektywach dawały obraz o innej
    światłości. Wymyślono sposób na rozwiązanie tego problemu, ale to poza
    tematem.
    Reasumując: Twoja definicja światłosiły ma nawet sens, ale wprowadza
    więcej problemów niż rozwiązuje.

    Pozdrawiam,
    Paweł