    Subject: Re: więcej światła ! duuuużo więcej światła potrzeba !
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: JaNus <bez@adresu>
    Date: Sat, 23 Jul 2016 23:48:29 +0200

    W dniu 2016-07-23 o 22:20, J.F. pisze:
    > Masz chyba jakies malutkie te LED, bo u mnie grzeja sie mocno.

    Nawet najsilniejsze, które mam, 12W - mają temperaturę (mierzoną ręką, a
    nie jakimś pirometrem) pokojową, no może niezauważalnie wyższą.
    Co Wam kochani te LED-y tak się grzeją? (bo nie Ty pierwszy o tym mówisz).

    > IMO - nie da sie skupic :-)

    Ja tam nie ekspert, ale pomimo Twojej uwagi, jakoś nadal mi się wydaje,
    że "da się". Ale to w dużym stopniu zależy od tego, jaki jest "kąt
    rozziewu" wiązki fotonów wychodzących ze światłowodowego włókna. Bo
    jeśli "za duży" to na każdym takim włóknie trzeba by jeszcze dodać
    soczewkę skupiającą, co by znacznie skomplikowało sprawę. Ale może takie
    są produkowane na skalę przemysłową? Nie wiem.

    A co do tego, jak to sobie wyobrażam:
    Wpierw jakoś wyliczyć by trzeba kształt "statywu", w którym później
    będziemy osadzać włókna. Będzie to jakaś tam czasza, o grubości ze 2mm,
    i wklęśnięta mniej więcej tak, jak profil soczewki. W niej b. gęsto
    wykonać trzeba by otworek, koło otworka. Wetknięte w te otworki
    światłowody "celowały" by w jeden punkt (punkt #1). Zaś ich drugie końce
    byłyby "wejściem", czyli by zgarniały światło z pewnej (znacznie
    większej) powierzchni, plamy świetlnej, na którą snop fotonów wysyłamy z
    jakiegoś tam zespołu LED-ówek z soczewkami (które wszak nie dają
    skupienia "w punkt"!).
    A kolejnym etapem jest to, że z tego "punktu" (#1) warto dodać element
    pośredniczący: bardzo już cienki pęczusiek światłowodów, aby nim łatwo
    manipulować, i nakierować światło w "obszar badany" (obserwowany przez
    mikroskop).
    Jednak nie sądzę (w swej naiwności) aby z tej mojej porady "sundayman"
    mógł skorzystać, co sobie właśnie uświadomiłem: zbyt duża skala
    komplikacji! Gdyby to był problem w jakimś laboratorium, z niezbędnymi
    warsztatami - to może i by poszli ową drogą, kto wie?

    > Laser - ten sie dobrze skupia. Ale oswietla kiepsko.

    Ano kiepsko, wszak emituje światło monochromatyczne, dość przykre dla
    ludzkiego oka. A w dodatku laserowa plamka pełna jest artefaktów
    wynikłych z interferencji pomiędzy różnymi modami lasera, takich
    upierdliwych prążków czy falek. Choć da się przecież użyć kilku laserów,
    o różnej długości fali, dających razem ciągły (w pewnym stopniu) obraz
    RGB. Ale jak wyeliminować wspomniane zakłócenia (prążki)?
    Ale tak czy siak, to użycie kilku laserów jest łatwiejsze, niż ten mój
    "skupiacz światłowodowy" ;-)